مسکن و ساختمان

ویلاسازی در مسیر بلایای طبیعی دامنه‌های شمالی کشور

کارشناس ارشد جغرافیای گیلان گفت: ویلاسازی در دامنه‌های شمال کشور رو به افزایش و با خطر رانش زمین مواجه است.

مخاطرات طبیعی، یکی از موضوعاتی که اغلب جوامع دنیا با آن دست به گریبان هستند. بلایای طبیعی جزء جدایی‌ناپذیر محیط زیست است که هیچ تبعیضی میان افراد یک جامعه یا یک کشور با دیگر جوامع را قائل نمی‌شود.

در ایران نیز وقوع بلایای طبیعی به علت وسعت، تنوع اقلیمی و شرایط جغرافیایی همه ساله تلفات و خسارت‌های فراوانی می‌زند. از همین‌رو سمینار بررسی علل وقوع بلایای طبیعی، راه‌های پیشگیری و مقابله با آن در شهرستان انزلی برگزار شد.

«فائزه غلامی» دبیر این سمینار با بیان این‌که این سمینار به همت انجمن علمی جغرافیای دانشگاه پیام نور این شهرستان برگزار شد، با اشاره به وجود ۴۲ بلای طبیعی در جهان و وجود ۳۲ نوع آن در ایران، گفت: به همین علت ضروریست تا برای راه‌های پیشگیری و مقابله با این بلایای طبیعی در کشور تدابیر مهم‌تری اندیشیده شود.

وی افزود: اگرچه وقوع این بلایا از کنترل انسان خارج است، اما آموزش‌ها می‌تواند کاهش خسارت‌های ناشی از این بلایای طبیعی و آثار منفی روانی آن را بر انسان کاهش دهد.

به گزارش،دکتر «قنبری» عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور رشت و کارشناس ارشد جغرافیای گیلان، با بیان این‌که بلایا و مصیبت‌ها به وقایعی گفته می‌شود که به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و سبب خسارت می‌شوند، خاطرنشان کرد: بلایای طبیعی به علل بیرونی و درونی کره زمین بوجود می‌آیند و شناسایی زمان وقوع بلایا می‌تواند در کاهش خسارت‌ها موثر باشد.

وی با اشاره به این‌که سیل، به علت عوامل درونی کره زمین در مناطق به وقوع می‌پیوندد، اظهار کرد: دیوارچین کردن حوزه‌های بالادست، انتقال آب به منابع، تقویت پوشش گیاهی و مدیریت در برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی می‌تواند به کاهش وقوع سیل در گیلان منجر شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور رشت تصریح کرد: یکی از موارد نگران‌کننده و رو به رشد شمال کشور ویلاسازی در دامنه‌هاست که در معرض وقوع بلای طبیعی رانش و فرونشینی قرار دارند.

براساس این گزارش،«رضا خوشرفتار» کارشناس ارشد جغرافیا با اشاره به این‌که زلزله بم از پرخرج‌ترین فجایع طبیعی دنیاست، گفت: بیشتر مکان‌هایی که در این زلزله به صورت صددرصد تخریب شده بود، ساختمان‌های بدون استحکام و غیرمقاوم در برابر زلزله بودند.

وی افزود: رانش‌ها هم از بلایای طبیعی هستند که خسارت‌های فراوانی را به انسان وارد می‌کنند و شناسایی اسلایدهای قدیمی و هم‌چنین مدل‌سازی اسلایدهای احتمالی می‌تواند راه‌های مقابله با رانش‌ها و زمین لغزش‌ها باشد.

این کارشناس ارشد جغرافیا گفت: هم‌چنین باید افراد و سازمان‌ها را از ساخت و توسعه در مناطق رانشی دلسرد کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر «شهرام امیرانتخابی» عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور انزلی نیز با اشاره به مطالعه در خصوص زلزله احتمالی در تهران اظهار کرد: تهران قلب فعالیت‌های سیاسی و جمعیتی کشور است و وقوع هر بلایی در آن همه کشور را متاثر می‌کند.

وی افزود: سالهاست که در مورد زلزله تهران هشدار داده می‌شود و در صورت وقوع با توجه به ساخت و سازهای نه چندان مقاوم شاهد خسارت‌های فراوانی می‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور انزلی خاطرنشان کرد: وضعیت پل‌ها در تهران برای مقابله با زلزله بهتر از ساختمانهاست و طبق برآوردها، فقط ۵ پل در صورت وقوع زلزله در تهران آسیب می‌بینند.

امیرانتخابی ادامه داد: هم‌اکنون برای مقابله و راه‌های پیشگیری از خسارات به دانش‌آموزان به صورت الگویی آموزش‌هایی داده می‌شود، اما باید گسترده‌تر شود زیرا ارتقای آگاهی دانش‌آموزان و انتقال آموزش‌ها به خانواده همواره نتایج خوبی داشته است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون گران قیمت‌ترین زمین‌های تهران بر روی گسل قرار دارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد منطقه ۱۷ تهران در صورت وقوع زلزله از دیگر مناطق آسیب بیشتری ببیند و مطالعات مدیریت بحران در این خصوص انجام شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور انزلی با اشاره به وجود پارک‌های مناسب در این منطقه یادآور شد: یکی از عملکردهای پارک‌ها این است که در مواقع بحران از این اماکن به عنوان مکانی امن استفاده شود.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا