مسکن و ساختمان

با جایگزینی بتن به جای آسفالت

میزان خرابی و فرسایش جاده ها کاهش می یابد

همایش ملی بتن در روز ملی بتن که هفته پیش به مدت دو روز در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، فرصتی بود تا بار دیگر نقش غیرقابل انکار بتن در صنعت راه سازی عنوان شود.

گروه گزارش: کیفیت نامطلوب آسفالت راه های کشور و عمر کوتاه این آسفالت ها طی سال های اخیر موجب شده تا مسئولان ذی ربط، جایگزینی بتن را به جای آسفالت در دستور کار ;قرار دهند. همایش ملی بتن در روز ملی بتن که هفته پیش به مدت دو روز در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، فرصتی بود تا بار دیگر نقش غیرقابل انکار بتن در صنعت راه سازی عنوان شود. این موضوع برگرفته از روش ها و شیوه های جدید راه سازی دنیا است و بتن در صنعت راه سازی اروپا و کشورهای توسعه یافته جهان مدت هاست به کار گرفته می شود. اما هنوز بتن راهی در مسیرهای پیچ در پیچ و ناهموار آسفالتی کشورمان نیافته است. مطلب پیش رو به گفته ها و شنیده هائی می پردازد که مسئول و کارشناس درباره این موضوع بیان کرده اند:

;

*مزایا

;

;به گزارش شبکه اطلاع رسانی صنوف ; مسکن ایران (صما) کارشناسان بتن را ماده مناسبی برای راه سازی ; می دانند. در جای جای دنیا از این ماده برای راه سازی استفاده می شود و تا کنون سابقه خوبی از به کاربردن بتن در صنعت راه سازی وجود دارد. رئیس انجمن بتن ایران ;بر این نقش تاکید کرده و درباره این موضوع معتقد است: «جایگزین شدن بتن به جای آسفالت قیری در جاده ها، به دلیل سازگاری بتن با محیط و سرما و گرما، می تواند میزان خرابی و فرسایش جاده ها را کاهش دهد.»

محسن تدین ;این موضوع را نیز اضافه کرد: «اکنون از بتن صرفا در زیر آسفالت های قیری استفاده می شود و این در حالی است که اکثر کشورهای اروپایی از بتن به عنوان روکار در ساخت جاده ها بهره می گیرند.»

در همین حال معاون وزیر راه و شهرسازی بتنی شدن راه های کشور را دور از دسترس نمی داند و در این باره می گوید: «برای کاهش تصادفات ; و همچنین بهسازی تعدادی از راه‌های کشور پیشنهاد بتنی شدن آسفالت‌ها را ارائه کرده‌ایم.»

سید محمود فاطمی عقدا افزود: «پایلوت این طرح آماده است و قرار است در آینده مراحل اجرایی آن در تعدادی از راه‌های کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.» رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین در ادامه اظهار داشت: «مد نظر قرار گرفتن کیفیت راه‌های کشور از اهداف این طرح می‌باشد که در این راستا به عمر طولانی راه‌ها کمک بسیاری خواهد کرد.» وی تصریح کرد: «به دلیل این که محدودیت‌هایی در آسفالت وجود دارد که براساس موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی با خرابی زودهنگام آسفالت‌ها روبرو هستیم. مضاف بر این، ترمیم نشدن آن موجب شده تا بخشی از آمار تصادفات به کیفیت آسفالت‌ها مربوط شود.» فاطمی عقدا با اشاره به استفاده این طرح در کشورهای پیشرفته گفت: «سال‌های سال است استفاده از بتن را در راه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند ما نیز در مرکز تحقیقات، کابرد بتن را در صنعت راه‌سازی مورد توجه قرار داده‌ایم.»

;

**مخاطرات

استفاده از دانش فنی بتن در صنعت راه سازی هر چند در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد اما به دلیل وجود محدودیت هائی که از طرف کارشناسان مطرح شده است، می تواند ترمزی برای این طرح باشد. اما رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران نگاه دیگری دارد و معتقد است: «کشور ما از لحاظ دانش فنی برای ساخت بتن مشکلی ندارد و در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته ایم.» وی اظهار داشت: «به کار گیری بتن در ساخت و سازها در کشور به نسبت آسفالت که ۸۰ سال است مورد استفاده قرار می گیرد، ناچیز است که در جایگزین کردن بتن به جای آسفالت باید دقت بیشتری به خرج دهیم.»

در همین حال توسط کارشناسان این حوزه، مواردی مطرح شده که نشان می دهد استفاده از بتن می تواند محدودیت های را در صنعت راه سازی داشته باشد. سیدمحمود فاطمی عقدا با تایید این محدودیت ها می گوید: «یکی از محدودیت‌هایی که ممکن است با آن مواجه شویم محدودیت سرعت است زیرا ماشین‌ها نمی توانند در راه های بتنی سرعتی بیش ۶۰ یا ۷۰ کیلومتر داشته باشند لذا برای شروع در نظر داریم استفاده از بتن را در راه‌های روستایی و خیابان‌های داخل شهر مورد استفاده قرار دهیم. البته در مناطق سردسیر نیز می‌توان از بتن استفاده کرد. چراکه در این مناطق آسفالت‌ها زودتر در معرض خرابی قرار می‌گیرند.» وی همچنین استفاده از بتن را در بزرگراه‌های کشور قابل اجرا دانست و افزود: «استفاده از بتن در بزرگراه‌ها قابل اجراست زیرا می‌توان با اجرای آسفالت دو سانتی بر روی بتن ;مشکل سرعت ماشین‌ها را برطرف کرد. آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد، زیرسازی است که از طریق بتن به خوبی می‌توان به آن دست یافت.» فاطمی عقدا در خصوص اجرایی شدن این شیوه در راه سازی کشور تصریح کرد: «این آمادگی وجود دارد که با هماهنگی با وزارتخانه در تعدادی از راه‌های روستایی اجرا کنیم علاوه بر این، بتن‌های گوگردی را در دستور کار داریم که جایگزین آسفالت معمولی شود. امیدورایم که این اقدامات سرمنشاء تحول در صنعت راه سازی کشور شود. البته در بخش بتن توجه ویژه تری داریم که صنعت بتن به عرصه راه سازی وارد شود.»

به هر روی مشکلاتی که بتن می تواند در صنعت راه سازی ایجاد کند، هزینه زیاد آن نسبت به آسفالت و همچنین استاندارد بودن آن است. معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است هزینه آن نسبت به آسفالت پایین تر است و در این باره می گوید: «با توجه به ارزش افزوده قیر و نقشی که می تواند در اقتصاد کشور داشته باشد، به کاربردن بتن در راه سازی، مرقوم به صرفه تر است همچنین اگر به دوام بتن نسبت به قیر توجه داشته باشیم، با هزینه کم تر مواجه خواهیم شد.» اما مقاوم بودن بتن در صنعت راه سازی را می تواند مشکل دیگری در این مسیر باشد که رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران آن را تایید می کند و می گوید: «باید در این زمینه آموزشهای لازم به دست اندرکاران بخش داده شود.» وی خرابی جداول بتنی در سطح شهرها را ناشی از مشکلات مهندسان ایرانی در تعیین مقاومت بتن می داند.

به هر حال استفاده از بتن در راه سازی کشور موضوعی است که چند سالی است در کشور ما مطرح شده اما هنوز شکل اجرائی به خود نگرفته است. حداقل می توان در راه های داخل شهری که در حال حاضر توسط شهرداری به شیوه سنگ فرش در حال اجرا است، بتن را به کار برد تا در واقعیت امر، میزان موفقیت این شیوه، آزموده شود.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا