مسکن و ساختمان

آمار و ارقامی از وضعیت بازار مسکن

افزایش قراردادهای مسکن طی ۴ سال / طمع صاحب‌خانه‌ها عامل رکود بازار

تب خرید‌ مسکن امسال برخلاف انتظار، سرد است. تعداد قراردادهایی که برای خرید واحد مسکونی در بنگاه‌های املاک شهر تهران ثبت می‌شود آنقدر کم است که پیامی جز “نبود رضایت فروشنده برای فروش” ندارد. این حرف متقاضیان خرید است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) به نقل ایسنا، روز گذشته ۲۱ مهر ماه یک هزار و ۸۶۲ قرارداد ملکی در کشور ثبت شد که یک هزار و ۱۹۴ قرارداد خرید و فروش و ۵۵۹ مورد اجاره نامه بوده است.

در حالی این رقم روزگذشته به ثبت رسید که مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه کشوری صنف مشاوران املاک گفت: “به طور میانگین روزانه ۵۴۰۰ قرارداد املاک در کشور ثبت می‌شود.” با استناد به همین عدد می‌توان گفت آنچه متقاضیان خرید می‌گویند واقعیت دارد و باید برای برطرف کردن نیاز این گروه چاره‌ای اندیشید.

خسروی معتقد است: “زمانی می‌توان آمار معاملات ملک را افزایش داد که نرخ ارز را در بازار ثابت کرد. تنها در این صورت صاحبان املاک برای فروش متقاعد می‌شوند.”

این روزها صاحبخانه‌ها به دنبال کسب سود بیشتر در پی روند افزایشی نرخ مسکن هستند، پس چرا باید خانه‌های خود را بفروشند؟! و به این ترتیب است که بسیاری از متقاضیان مسکن از گشتن به دنبال خانه مورد نیاز خود مایوس می‌شوند.

طبق آمار از سال ۸۷ تا کنون کل قراردادهای ثبت شده در زمینه املاک در کشور روندی صعودی داشته است به طوری که آمار کل قراردادهای سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۷، بیش از ۴۷ برابر رشد داشته است. در سال ۸۷ این رقم ۳۰ هزار و ۳۴۷ قرار داد بوده که در سال پیش به یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۷۹۹ مورد رسید.

همچنین تعداد خرید و فروش ثبت شده نیز در فاصله این دو سال رشد چشمگیری داشته است. در سال ۸۷، تعداد ۱۴ هزار و ۸۳۱ فروش و در سال ۹۰، ۹۹۶ هزار و ; ۱۲۹معامله منجر به خرید ثبت شده است و این یعنی رشد بیش از ۶۷ درصدی.

اما از ابتدای سال جاری تا ۲۱ مهر ماه یک میلیون و ۳۳ هزار و ۷۳۳ قرارداد در کل کشور ثبت شده است که ۶۶۶ هزار و ۷۶۰ مورد آن خرید و فروش بوده است. یک مقایسه سرانگشتی نشان می‌دهد در این مدت به نسبت ۱۲ ماهه سال گذشته تعداد قراردادها کم نبوده اما آنچه مسلم است آنکه در این روزها و با توجه به نوسانات نرخ ارز فروشنده ها طمع رشد قیمت مسکن و زمین دارند و این روند در تمام هفت ماه گذشته دیده نمی‌شود.

در شهر تهران تعداد کل قراردادهای ثبت شده ملکی از آذر سال ۸۷، تا ۲۱ مهر ماه جاری ۷۹۳ هزار و ۷۹۴ مورد بوده است. از ابتدای سال جاری تا کنون نیز ۱۹۱ هزار و ۷۴۰ مورد ثبت شده که از این میان ۱۱۰ هزار و ۳۵۶ مورد به خرید و فروش منجر شده است.

روز گذشته(شنبه) ۴۴۳ قرار داد در شهر تهران ثبت شد که ۲۷۰ مورد آن مربوط به خرید و فروش می شود.

به گفته مسئولانی همچون قلی خسروی “در مقاطعی از زمان همچون انتهای پاییز به طور معمول آمار معاملات کم می شود اما امسال علاوه بر رخوت همیشگی این فصل در بازار مسکن نوسانات نرخ ارز نیز موثر بوده است.”

این سکون در بازه‌ای از زمان همچون ابتدای تابستان که فصل نقل و انتقالات پس از پایان مدارس است در سال جاری موید رکود در بازار مسکن بود. هر چند در ادامه در شیبی صعودی قرار گرفت البته به آهستگی و اندک.

طی تیرماه ۹۱ آمار به ثبت رسیده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۰درصد کاهش یافته و در مقایسه با خرداد امسال حدود پنج درصد افت کرده است.

در شهر تهران خرید‌وفروش واحدمسکونی در تیرماه گذشته ۲۰ درصد افت کرد و حتی پیش خرید هم کم‌رونق شد.

با وجود همه ارقام که در بالا آمد، تقریبا همه فعالان و آشنایان با حوزه مسکن این بازار را در حال حاضر در رکود می‌دانند و از سویی خرید و فروش در رکود را یک شانس برای متقاضیان خرید عنوان می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان مسکن با توجه به نوسان قیمت مسکن در چند ماه گذشته باید تاکید کرد رکود وقتی به وجود می‌آید که تقاضا نباشد و با توجه به جوان بودن جمعیت ایران، تقاضا وجود دارد اما تغییرات قیمت‌ها باعث شده بسیاری از برنامه‌ها دگرگون شود و بخش زیادی از مردم توانایی خرید مسکن را از دست بدهند و بخشی دیگر نیز تمایل به فروش نداشته باشند.

رییس اتحادیه کشوری صنف مشاوران املاک بر رکود بازار تاکید دارد و می‌گوید:” در شرایط کنونی یعنی رکود بازار بهترین موقعیت برای خرید مسکن وجود دارد، بنابراین هر کس اقدام به خرید کند ضرر نخواهد کرد. ” اما این در حالی است که صاحبخانه‌ها نمی‌فروشند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا