شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

در شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان مطرح شد:

علیرضا پاک‌فطرت: با استقبال بی نظیر از این مراسم فقدان مرکز همایش در شیراز خودنمایی می کند

شیراز نیازمند یک مرکز همایش بزرگ است و می‌توان با استفاده از منابع مالی مهندسان یک سالن همایش‌های ۵ هزارنفره را در این ‌کلان‌شهر ساخت.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این اجلاس،اظهار داشت: به نظر من این اجلاس یک مقدار در شیراز دیر برگزار شد بااین‌حال  امیدوارم که این رویداد به رشد صنعت ساختمان کمک کند و شیراز را به دیگر شهرهای کشور و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بیش‌ازپیش معرفی کند.

وی بابیان اینکه هدف نهایی باید جذب سرمایه و سرمایه‌گذار در حوزه ساختمان شهر شیراز باشد، گفت: شیراز نیازمند یک سالن همایش بزرگ است و می‌توان با استفاده از منابع مالی مهندسان یک سالن همایش‌های ۵ هزارنفره را در این ‌کلان‌شهر ساخت.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ، با انتقاد از وعده‌های محقق نشده مسئولان درزمینهٔ احداث مسکن تصریح کرد: واقعیت این است که شعارهای خوبی در این خصوص ساخت مسکن داده می‌شود  که مهمترین آن ساخت سالیانه  یک‌میلیون واحد مسکونی است .

علیرضا پاک‌فطرت با عنوان اینکه اما نباید فراموش شود که ما قصد ساختن کمپ برای سکونت مردم را نداریم و منازل و واحدهای مسکونی که مردم و بهره‌برداران می‌خواهند به‌عنوان سرپناه در آن احساس آرامش کنند ، باید شکل قابل قبولی داشته باشند.

وی با اظهار تأسف از اینکه مکان‌یابی و علم مکان‌یابی به شکل کاملاً مشخص در ساختمان‌سازی شیراز مغفول مانده است، گفت: جای تعجب است که معمولاً مسئولان برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و تأمین مسکن موردنیاز مردم در این شهر به دنبال جایی می‌روند که زمین ارزان‌تر و مفت‌تر باشد و این مهمترین پارامتر انتخاب زمین برای ساخت مسکن برای مردم است .

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : علاوه بر دقت نظر در حوزه مکان‌یابی و مدنظر قرار دادن شرایط استاندارد در این مرحله از ساخت مسکن ،  شیوه  ساختن بناها و این‌که عمر مفید ساختمان چقدر باید باشد از نیز ازجمله موضوعاتی است که باید موردتوجه طراحان و معماران قرار گیرد.

پاک‌فطرت  با اظهار تأسف از اینکه اکثر ساختمان‌های دهه ۵۰ این کلان‌شهر فرسوده هستند گفت: اگر شیراز را از بالا ببینید متوجه می‌شوید حدود نیمی از شیراز فرسوده است.

طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمان در شهرداری شیراز

وی  با انتقاد از اینکه در ساختمان‌سازی و گسترش شهر، سرانه‌ها رعایت نمی‌شود گفت: الفبای ساختمان‌سازی می‌گوید ابتدا تمام زیرساخت‌ها از حمله خدمات بهداشتی، آموزشی و سایر نیازهای اولیه برای سکونت مردم در یک منطقه مدنظر قرارگرفته و تأمین شود.

به گفته نماینده مردم شیراز ، کثرت پرونده‌های قضایی در صنعت ساختمان نشان می‌دهد هماهنگی‌های لازم بین مالک، طراح و مجری و… وجود ندارد، درحالی‌که اگر این هماهنگی ایجاد شود مردم از صنعت ساختمان استقبال می‌کنند و تعداد پرونده‌ها کاهش می‌یابد.

پاک‌فطرت خواستار توجه به نظر مردم در انتخاب طراح و ناظر در ساختمان‌سازی شد و گفت: در بحث ناظر و طراح باید با مردم بیشتر کنار بیاییم و ضمن اصول اصل عدالت در تقسیم‌کارهای مرتبط با خدمات مهندسی ، نظرات آنها را محترم بشماریم.

وی همچنین از طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمان در شهرداری‌ها گلایه کرد و گفت: این موضوع باعث رنجش مردم شده و باید این چالش رفع شود. علاوه بر این‌ها هزینه پروانه‌های ساختمانی به‌شدت افزایش پیداکرده و گویا شهرداران در این زمینه باهم رقابت دارند.

خالی کردن جیب سرمایه‌گذار به بهانه دریافت هزینه صدور پروانه

عضو مجمع نمایندگان فارس بابیان اینکه شهرداری‌ها نباید همان اول کار ، جیب سرمایه‌گذار را به بهانه دریافت هزینه صدور پروانه خالی کنند،  اظهار داشت: چه اشکالی دارد این هزینه‌ها به‌صورت اقساط و بلندمدت اخذ شود.

پاک‌فطرت در ادامه خواستار تدوین آیین‌نامه مصرف انرژی در ساختمان‌ها شد و گفت: این کار می‌تواند به اقتضای شهر و اقلیم هر منطقه انجام شود.

وی توسعه فضای سبز را بهترین المان شهری دانست و گفت: نمای ساختمان‌های شهر باید به شکلی باشد که شهروندان در شهر گم‌ نشوند و این نماها یک‌شکل و یک جنس نباشند.

این نماینده مجلس  به مسئله بیمه کارگران ساختمانی و اخذ هزینه‌ها توسط بیمه نیز اشاره کرد و گفت: چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید برطرف شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا