شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز:

اجلاس سازندگان و طراحان با تاکید بر نگاه تخصصی تاثیرگذار خواهد بود

علیرضا پاک فطرت، نماینده مردم شیراز، با توجه به برگزاری شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان در ۲۷ الی ۲۸ دی ماه در  این شهر که برای اولین بار برگزار می‌شود، با نگاهی به وضعیت رسانه‌ای اخیر که  سعی در غیرتخصصی کردن نگاه به صنعت ساختمان در این شهر دارد پرداخت و اظهار داشت: هویت معماری شهر شیراز، هویتی ذاتی و تاریخی است که همواره مورد توجه مدیران شهری در این استان بوده و برگزاری این اجلاس با نگاه تخصصی، می‌تواند در مقابل حجم رسانه‌ای نظرات غیرتخصصی را متوقف کند و نگرش مطالبه‌گرانه‌ای را تقویت نماید.

به گزارش صما، شهردار سابق شیراز در گفتگوی اختصاصی با این رسانه اظهار داشت: با توجه به اینکه شیراز شهری با هویت تاریخی خاص است، این موضوع باعث شده تا رسانه‌های خارجی این موضوع را مورد توجه قرار دهند و در عین حال، نگاه تخصصی را از شهر دور کنند و بافت شهر شیراز را به یک موضوع سیاسی تبدیل کنند. این سیاست باعث آسیب به شهر می‌شود و متاسفانه این تعیین سیاست از سوی رسانه‌های خارجی تشویق و هدایت می‌شود تا این شهر تاریخی ایران را با تحریف در نگاه‌های غیرتخصصی به سمتی نامطلوب ببرند.

این مهندس عمران و شهرسازی در ادامه به وظیفه این برنامه‌ها به عنوان تقویت حس مطالبه‌گر اشاره کرده و بیان داشت: برگزاری اجلاس سازندگان و طراحان با نگاه تخصصی به وضعیت فعلی مسکن در کلان‌شهرها پرداخت است و با نگاه مطالبه‌گرانه به موضوعاتی مانند معیارهای مسکن امروز، مشکلات صنعت ساخت و ساز، نقش انبوه‌سازان در سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و جلب سرمایه در این حوزه می‌پردازد. از سوی دیگر، به سوالاتی مانند انتخاب مسیر مهاجرت تاثیرگذاران این صنعت توجه خواهد شد؛ چرا سازندگان به مهاجرت تمایل دارند؟ چگونه می‌توان به جلب سرمایه در این حوزه کمک کرد؟

وی در آخر اظهار داشت: نقش دولت در این صنعت نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ آیا دولت باید نقشی هدایت‌گر داشته باشد یا در صورتی که دچار مشکل در تامین بودجه‌ای این صنعت شده باشد، مداخله کننده باشد؟ اجرای مسائل فنی مانند مقاوم‌سازی، از رعایت مبحث ۱۹ تا وضعیت اجرایی مسائل فنی نیز در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان به همت مجتمع رسانه‌ای صما و با مشارکت معاونت معماری و شهرسازی شهرداری شیراز باهدف ترویج استانداردهای بالای معماری، تحکیم پایه‌های نوآوری در صنعت ساختمان و ایجاد ارتباطات مؤثر بین بخشی طراحی برگزار خواهد شد و در راستای آن «کمپین نما، هویت شهر ما» با نگاهی به حفظ هویت تاریخی به شهر شیراز رونمایی خواهد شد.

گفتنی است در راستای برگزاری این اجلاس دو نمایشگاه در حوزه صنعت ساختمان شامل؛ نمایشگاه معماری «SCALE» و نمایشگاه متریال‌های ساختمانی که با حضور برندهای صنعت ساختمانی برگزار خواهد شد، رونمایی می شود.

 نمایشگاه معماری «SCALE» با حضور ۱۵۰ اثر معماری که بخشی جدایی‌ناپذیر از اجلاس سازندگان و طراحان است به نمایش درمی‌آید، این نمایشگاه با کیوریتور محمد غفاری کارشناس ارشد معماری و مدرس دوره‌های معماری داخلی قطب علمی دانشگاه تهران، محفلی چشم‌گیر از نمایش آخرین دستاوردهای معماری مدرن خواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا