شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

مهدی قلندری، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز:

اجلاس سازندگان و طراحان، حرکتی مثبت در مسیر احیای هویت معماری و فرهنگ ساختمان‌سازی است

اجلاس سازندگان و طراحان شیراز می‌تواند به بازشناخت هویت معماری و فرهنگ ساختمان‌سازی شهر کمک کند و با جمع‌آوری نظرات تخصصی، در راستای نیل به توسعه پایدار و حفظ هویت و زیبایی شهر شیراز، می‌‌توان بیشترین بهره را برد. تبیین مؤلفه‌های شهرسازی اسلامی ایرانی که هم ظرافت و زیبایی معماری ایرانی و مکتب شیراز را به نمایش بگذارد و هم جلوه‌گاه فرهنگ اسلامی در شهر باشد، نیازمند هم‌اندیشی صاحب‌نظران در این حوزه است که تشکیل فضای تفکر و هم‌افزایی در چنین نشست‌هایی، یکی از بهترین راه‌های رسیدن به این هدف است.

به گزارش صما؛ سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز با تاکید بر اهمیت  برگزاری شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان، برای شهر شیراز، ذکر این نکته را ضروری دانست که  میتوان به ساخت و ساز در شهر تاریخی شیراز و سومین حرم اهل بیت، به عنوان یک فرآیند چند وجهی نگاه کرد و ابراز داشت: با توجه به هویت تاریخی، فرهنگی شهر شیراز ، اهمیت این اجلاس دوچندان است. این گردهمایی متخصصین ساخت و ساز از یک سو و حضور طراحان از سوی دیگر، می‌تواند به اعتلای هویت معماری و فرهنگ ساختمان‌سازی شهر کمک کند و جمع‌آوری نظرات تخصصی، راهگشای نیل به توسعه پایدار و خلق فضاها و مناظر باکیفیت در شهر شیراز باشد چرا که در این نوع گردهمایی‌ها، افراد مختلف حوزه ساخت‌وساز از جمله معماران، مهندسان عمران، سازندگان و سایر متخصصان مشارکت دارند که این تنوع و تخصص می‌تواند به تولید راهکارها و ایده‌های نوآورانه برای بهبود صنعت ساختمان در شیراز منجر شود.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهایی که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز از چنین اجلاس‌هایی می‌تواند داشته باشد پرداخت و اظهار داشت: اجلاس سازندگان و طراحان در شیراز می‌تواند به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری این شهر دستاوردهای متعددی ارائه کند، برخی از این دستاوردها عبارت‌اند از: «تبادل اطلاعات و تجربیات» بدین‌صورت که این اجلاس فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات و تجربیات بین متخصصان و حوزه‌های مختلف صنعت ساختمان فراهم می‌کند. این تبادل اطلاعات می‌تواند به بهبود فرآیندها، استفاده از نوآوری‌ها و افزایش بهره‌وری درزمینهٔ شهرسازی و معماری کمک کند از سوی دیگر «شناخت بهتر نیازها و مشکلات» از دستاوردهای این اجلاس است که با گردآوری نظرات و پیشنهاد‌ها متخصصان در این اجلاس، معاونت شهرسازی و معماری می‌تواند به شناخت بهتری از نیازها و مشکلات صنعت ساختمان در شهر شیراز دست یابد. این اطلاعات اساسی برای اتخاذ تصمیمات توسعه‌ای و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و خدمات شهری است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در ادامه افزود: «ارتقاء هویت معماری شهر» در راستای برگزاری این اجلاس اتفاق می‌افتد چراکه این اجلاس می‌تواند به تقویت هویت معماری و فرهنگ ساختمان‌سازی متاثر از پیشینهٔ تاریخی این شهر که از نمونه‌های عالی شهرسازی اسلامی در ایران است، کمک کند. با تأکید بر نگاه تخصصی و ارتقاء کیفیت طراحی و ساخت، معاونت شهرسازی و معماری می‌تواند به تدوین و ترویج نظام هویتی برجسته و لازم الاجرا برای شهر برسد که در آن توجه ویژه‌ای به عوامل هویت بخش شهر تاریخی شیراز ، شده باشد.

 همچنین انتظار می‌رود دیگر دستاورد این همایش، «تدوین سیاست‌های شهرسازی و معماری» از طریق شناخت بهتر نیازها و نقاط ضعف باشد، که با جمع‌بندی دستاوردهای این اجلاس، معاونت شهرسازی و معماری می‌تواند سیاست‌ها و استراتژی‌های خلق کیفیت در فضاهای شهری را درزمینهٔ شهرسازی و معماری تدوین و اجرا کند، این سیاست‌ها می‌توانند به توسعه پایدار و هوشمندِ شهر کمک نمایند و در آخر آنکه اطلاعات حاصل از اجلاس می‌تواند، شهر شیراز را در جلب سرمایه و سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های شهری،  یاری رسان باشد چرا که نظرات تخصصی و طرح‌های معتبر می‌توانند جذب سرمایه و افزایش حجم سرمایه‌گذاری در زمینهٔ ساخت‌وساز را افزایش بخشد.

«کمپین نما، هویت شهر» در پی خلق فضاهای شهری با کیفیت، هویت‌مند و متنوع

قلندری، در ادامه به رونمایی از «کمپین نما، هویت شهر» در راستای برگزاری این اجلاس اشاره کرد و اظهار داشت: «در این راستا، کمپین نما، هویت شهر ما» به عنوان یک اقدام مهم آغاز شده است که با هدف آسیب‌شناسی نمای ساختمان‌ها، معرفی مصالح ساختمانی و ارائه نماهای متناسب با الگوهای بومی شهرها و مصالح ساختمانی استاندارد، به دنبال بهبود نمای شهر، اتفاق می‌افتد. این کمپین ابتدا در پایتخت و سپس در کلان شهرهایی چون مشهد، تبریز، اصفهان و اکنون در شیراز شروع به کار خواهد کرد. نتایج قابل توجهی که حاصل از این کمپین بوده،  نشان‌دهنده اهمیت آن و موفقیت در رسیدن به فضاهای شهری باکیفیت و متنوع است.

وی ادامه داد: «همچنین، برگزاری دو نمایشگاه در حوزه صنعت ساختمان شامل نمایشگاه معماری « SCALE » و نمایشگاه متریال‌های ساختمانی از دیگر برنامه‌های این اجلاس خواهد بود. در نمایشگاه معماری با عنوان «SCALE» یکصد و پنجاه اثر معماری که بخشی اساسی از این اجلاس است، به نمایش درمی‌آید، این نمایشگاه یک فرصت تخصصی است برای معرفی آخرین دستاوردهای معماری مدرن و تبادل اطلاعات در این زمینه خواهد بود.»

وی در آخر گفت: به‌صورت کلی باید گفت: اجلاس سازندگان و طراحان شیراز به‌عنوان یک فرصت مهم برای تعامل و همکاری در راستای توسعه و بهبود صنعت ساختمان در این شهر قابل‌توجه است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا