مسکن و ساختمان

بانک ها ۲ میلیون خانه خالی دارند!

محمد منان رییسی، مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی: پلنی که در این دولت و دولت های قبلی برای ساخت مسکن دنبال می شود، مردمی محور نیست و تنها به نفع بانک ها و بنگاه های بزرگ می شود.

میلیون ها خانه خالی در کشور وجود دارد که ۲ میلیون واحد، متعلق به بانک هاست و دلیل این امر، سیاست های اشتباه مسکن و شهرسازی است.

وی افزود: هنوز در حال اجرای سیاست های ۸۰ سال قبل در حوزه شهرسازی هستیم در حالیکه خود غربی ها هم از این سیاست ها عبور کرده اند.

قیمت زمین نسبت به دلار و طلا چندین برابر افزایش یافته و دلیل این امر، کمربندی است که دور تهران و دیگر شهرها بسته اند و اجازه توسعه شهری نمی دهند.

هر وقت خواسته اند عرضه را زیادتر کنند، تراکم فروخته اند، رانتی که در اختیار سرمایه داران قرار می گیرد و نشانه آن، ۲ میلیون خانه خالی است که در دست بانک هاست.

مالیات از خانه های خالی و لوکس هم به درستی اجرا نمی شود در حالیکه در غرب، مالیات سنگینی بابت این املاک اخذ می شود.

اگر بخواهیم مسکن در اختیار محرومان قرار بگیرد باید مالیات خانه های خالی به درستی اجرایی شود و گلوگاه شورای عالی شهرسازی هم آزاد و توسعه شهری بر مبنای ساخت خانه های ویلایی یا دو طبقه انجام شود.

مسکن ویلایی نهضت ملی مسکن فقط برای ۱۵ درصد متقاضیان است و برای ۸۵ درصد دیگر، همان الگوی اشتباه سابق یعنی آپارتمان سازی اجرایی می شود، نوعی از ساخت که ۳۰ درصد گران تر هم برای مردم در می آید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا