مسکن و ساختمان

علی اکبر امامی، سازنده:

کاهش اختیارات شهرداری مناطق، به ضرر سازندگان است

علی اکبر امامی، سازنده مناطق مختلف تهران در گفتگو با صما بیان کرد: کاهش زمان از طرف ارگانهای دولتی مربوط به ساختمان مثل شهرداری و نظام مهندسی و اداره ثبت برای کاهش زمان ساخت بسیار مهم است؛ زیرا سازندگان زمان زیادی را در اداره های مختلف صرف می کنند و  یکی از مشکلات اساسی ما است.

تغییر دید دولت و مردم به سازندگان واقعی به عنوان کارآفرین نه  بساز به فروش می تواند سبب اشتغالزایی و کاهش مشکلات سازندگانی شود که صرفا در فکر فروش ملک نیستند بلکه به آن به چشم کاری تولیدی نگاه می کنند. بیشترین در آمد شهرداری از بخش مسکن است و  حداقل ۲۰۰ شغل هم با مسکن در ارتباط است تا زمانی که شهرداری و ارگان‌های مربوطه  که قدرت دارند سازندگان را به چشم دشمن میبینند و با هر روشی مقابل سازندگان سنگ می اندازند نمی شود منافع دو طرف  و پیرو آن منافع مردم راحفظ کرد.

این سازنده گفت: پیشنهاد من برای بهتر شدن شرایط مسکن و ساخت و ساز استفاده از دولت الکترونیک واقعی در سازمانها برای سرعت بخشیدن به صدور مجوزهای مربوطه است.

متاسفانه در سال‌های اخیر به بهانه سیستمی شدن کارهای شهرداری عملا اختیارات شهرداری‌های مناطق کاهش پیدا کرده، این در حالی است که ضوابط طرح تفصیلی به علت تنوع ابعاد و اندازه و نوع جانمایی زمین‌ها در تهران نمی تواند فرا گیر باشد و در همه مناطق قابلیت اجرای یکسان ندارد که این مسئله با کاهش اختیارات شهرداری مناطق  سبب شده است صدور مجوزها سخت تر و طولانی تر شود. اگر مناطق اختیارات کامل داشته باشند با توجه به اشراف کامل شهرداران مناطق امکان تصمیم صحیح  وجود دارد. در ضمن شوراهای معماری بهتر می توانند با رعایت ضوابط مجوزهای لازم را طبق شرایط ملک صادر کنند.

امامی به شورای معماری اشاره کرد و گفت: این شوراها  پشت درهای بسته و بدون حضور مالک ویا طراح برگزار می شود در حالی که بدون آنان نمی توان تصمیم درستی گرفت. بهتر است در این جلسات، مالک و یا طراح نیز حضور داشته باشند تا بتوانند از طرح و پیشنهاد خود دفاع کنند.

استفاده از سازندگان و نظر آنها در تدوین قوانین و بازنگری در مقرارت و ضوابط  دست و پاگیر  که متاسفانه خیلی از آنها قابلیت اجرا ندارند و سبب تاخیر در ساخت و ساز می شوند، ضروری است

وی در پایان به این مسئله اشاره کرد: که شورای شهر بهتر است فراخوانی برای برگزاری جلسات با سازندگان برگزار کند یا از سازندگان بخواهند مسائلی را که پیشرو دارند، مکتوب شده به شورای شهر تحویل دهند؛ زیرا نمایندگان کنونی سازندگان که با شورای شهر جلسه برگزار می کنند، نمی توانند همه سازندگان را نمایندگی کنند. برخی از مسائل سازندگان یکسان است؛ اما برخی دیگر بسته به منطقه ای که سازندگان مشغول به کارند، فرق دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا