مسکن و ساختمان

عضو شورای شهر اصفهان:

بافت‌های فرسوده اصفهان بلاتکلیف باقی مانده است

عضو شورای شهر اصفهان گفت: بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند اما بافت‌های فرسوده بلاتکلیف باقی مانده است.

به گزارش صما و به نقل از خبرگزاری مهر، رسول میرباقری پیش از ظهر یکشنبه در نطق پیش از دستور هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک روز معلم و کارگر اظهار کرد: این دو، شغل مقدسی در اسلام هستند و روایات پیامبر و امیرالمومنین (ع) به این قشر پرداخته شده است. شاید اکثر ما غافل باشیم اما شب‌ها که ما در حال استراحت هستیم هزاران نفر مشغول کار هستند که سحرگاه با شهری تمیز روبرو باشیم.

وی افزود: ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت‌ماه پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها با موضوع بازآفرینی شهری و محورهای تاریخی با رویکرد گردشگری در اصفهان برگزار می‌شود. سه کلید واژه در عنوان این همایش شامل بازآفرینی، بافت تاریخی و گردشگری هست که هر سه موضوع از اولویت‌های مدیریت شهری و شورای ششم به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سال گذشته کارگروه‌هایی در این حوزه شکل گرفته و امیدواریم با حضور رؤسای کمیسیون‌های مربوط و مسئولان کشوری که هفته آینده در خدمت آن‌ها خواهیم بود اتفاقات خوبی برای شهر ما به خصوص در این سه حوزه رخ دهد.

وی بیان کرد: متأسفانه شاهد اقدام جدی در حوزه بازآفرینی شهری در چند سال اخیر نبودیم و تمام عملکردها به یک سری مصوبات و تعیین بودجه و تحقیق و پژوهش خلاصه شده است.

میرباقری اظهار کرد: بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و طبق قانون مسکن، بخشی از تولید مسکن باید در این بافت صورت گیرد اما شاهد هستیم تمامی این مسکن‌ها به شهرهای جدید انتقال یافته و بافت‌های فرسوده بلاتکلیف باقی مانده است.

وی ادامه داد: تبصره ۶ لایحه بودجه کل کشور روزنه‌ای برای شهروندانی باز کرده که سال‌هاست در موضوع ماده ۱۰۰ گرفتار شده‌اند. حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار پرونده ماده ۱۰۰ داریم که برخی از آن شامل چندین واحد مسکونی است. امروز یک زمان موقت برای حل مشکل این شهروندان ایجاد شده و مواردی که شاکی نداشته باشند توسط مدیریت شهری می‌توانند حل شوند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مدیران مناطق و معاونان شهرسازی این فرصت را از دست ندهند. باید ترس و دلهره را کنار بگذاریم و به خاطر شهروندان این مشکلات را حل کنیم و اجازه ندهیم مردم گرفتار واسطه‌گرها شوند. از شهروندان هم می‌خواهیم که درگیر واسطه‌گرها نشوند و با مدیریت شهری همکاری کنند. شورا نیز از ابتدای این دوره در بحث مبارزه با فساد جدی عمل کرده است و حداقل ۲۰-۳۰ درصد از مفاسد و رانت‌ها کاهش یافته است.

وی با اشاره به روند تحقق شهرسازی الکترونیک گفت: با پیگیری‌های شورا و بازدیدهای مکرر کارگروه کمیسیون شهرسازی آسیب‌هایی احصا شد و هفته قبل جلسه‌ای با مهندسین فعال در حوزه صدور پروانه ساختمانی داشتیم. به اذعان آن‌ها ۵۰ درصد از ایرادهای طرح رفع شده است اما توقع ما این است که بقیه این موارد و دیگر موضوعاتی که در حال احصا است نیز هرچه زودتر برطرف شود.

میرباقری در ادامه تصریح کرد: از فرماندار جهادی و انقلابی شهر و رئیس هیأت تطبیق تقاضا می‌کنم هرچه سریع‌تر لایحه تراکم‌ها را به تصویب برسانند. بیش از ۴۵ روز از سال گذشته اما پرونده‌ها معطل مانده است. این عدم تصویب، صدور پروانه، پایان کار و… را متوقف کرده و شهروندان را دچار مشکل کرده است، بنابراین اگر لازم است جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود تا مشکلات مردم حل گردد.

وی افزود: ضمن تشکر از معاونت خدمات شهری به خاطر گل آرایی شهر که حال و هوای شهر را بهشتی کرده است، باید بگوییم که برخی از معابر وضعیت نظافت خوبی ندارد. در آستانه تابستان هستیم و بحث نظارت بر نظافت معابر را باید به صورت جدی‌تر مطالبه کرد. برخی اوقات صحنه‌هایی می‌بینیم که زیبنده شهر اصفهان نیست، البته وضعیت معابر اصلی خوب است اما در معابر فرعی وضعیت مناسب نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا