مسکن و ساختمان

عباس گلوی، مدیر عامل گروه ساختمانی تندیس:

شفاف نبودن ضوابط و قوانین از مسائل اصلی سازندگان است

عباس گلوی، سازنده منطقه یک درباره مسائل سازندگان و کمپین شهر و سازنده به صما گفت: مهمترین مشکلی که وجود دارد و تمامی سازندگان در رابطه با آن متفق‌القول هستند؛ زمان بسیار طولانی صدور پروانه است که یک چالش جدی برای ما ایجاد کرده و روند بوروکراتیک آن بسیار زمان‌بر و طاقت فرساست.

 البته موضوع به همین مورد خلاصه نمی‌شود و علاوه بر آن قوانین دست و پاگیر زیاد دیگری نیز در شهرداری تهران وجود دارد که ما با آن دست به گریبانیم.

متاسفانه با وجود اینکه تلاش‌هایی صورت گرفت تا با الگوبرداری از کشورهای منطقه، فعالیت‌های بوروکراتیک شهرداری به سمت سیستمی شدن برود، اما در عمل به جای این که شاهد کوتاه‌تر شدن فرآیند‌ها باشیم، می‌بینیم که پروسه آن طولانی‌تر شده و متاسفانه روز به روز شاهد پیچیدگی بیشتر و بدتر شدن وضعیت هستیم.

شاید بتوان گفت که یکی از دلایل مهم این وضعیت، واگذاری بخشی از فرآیند کسب مجوز و نه تمام آن، به دفاتر خدمات الکترونیک است. در واقع، شهرداری این رویه را برای چابک سازی و سرعت بخشیدن به انجام بخشی از وظایف خود انجام داد؛ اما با این واگذاری نه تنها چابک‌تر نشد؛ بلکه همه فرآیند را نیز به دفاتر مذکور نسپرد تا سریع‌تر این مراحل طی شود.

در گذشته فرآیند اخذ جواز نهایتاً دو ماه طول می‌کشید و سازنده این امکان را داشت که زودتر عملیات اجرایی پروژه‌اش را آغاز کند؛ اما در حال حاضر گاه اخذ جواز ساخت، حتی بیش از یک سال زمان می برد که مشخصاً نشان می دهد که این فرآیند نسبت به گذشته تا چه حد دشوارتر شده است و طبیعتاً طولانی‌تر شدن این پروسه در نهایت به ضرر سازنده تمام می شود. در حقیقت شهرداری با تطویل فرآیند ساخت و ساز، ضرر مالی بسیاری را به سازندگان تحمیل می کند. از سوی دیگر تورم و شرایط ناپایدار بازار، منجر به کاهش ارزش پول سازندگان  شده و نهایتاً بخش قابل توجهی از سود سازنده در میانه‌ی این چالش‌ها از بین می رود.

در این میان مشکلات با سایر ارگان‌ها نیز وجود دارد، برای مثال قوانین دست و پا گیر آتش نشانی که مدام عوض می‌شود. از وقتی که شما جواز می گیرید تا زمانی که پروژه ساخته شود قوانین آتش‌نشانی تغییر می‌کند که این موضوع سبب مشکلات بسیاری برای سازندگان شده است.

شفاف نبودن ضوابط و قوانین یکی دیگر از مسائل اصلی سازندگان است و در صورتی که سازندگان بدانند دقیقا چه مسیری را باید طی کنند، جلوی اخذ بسیاری از مبالغ مازاد گرفته می شود.

سازمان نظام مهندسی و سایر نهادهای شهری نیز در افزایش فرآیند بروکراسی اداری سهیم هستند برای خروج از این بحران‌ها، رعایت اصول اخلاق حرفه ای توسط سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر و کاهش مشکلات توسط شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه و رعایت ضابطه به جای رابطه لازم است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا