شهر

در پنل نقش نظارت بر ساخت و ساز در عرصه های شهری عنوان شد:

سازندگان نیاز به حمایت دارند

پنل نقش نظارت بر ساخت و ساز در عرصه های شهری امروز ۶ بهمن ماه در چهارمین گردهمایی سازندگان منطقه یک برگزار شد.

در این پنل پدرام اخوان معاون معماری و شهرسازی منطقه یک تهران، محمد سعید ایزدی عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تهران، حسینی حقوقدان، مسعود ارونقی مسئول حقوقی سازندگان، سید علیرضا بنی صدرمدیرعامل گروه مهندسی پارسا سازه صدر،داوود دوست محمدی مدیرعامل گروه نکسا و امیر توکلیان از گروه  ساختمانی ATCسخنرانی کردند.

در این جلسه ابتدا بنی صدر به روال طولانی گرفتن مجوزهای شهری اشاره کرد و گفت خیلی ها از صنعت ساختمانی خارح شده اند. در این وضعیت اقتصادی حامی سازنده ها باشیدو دوست محمدی بیان کرد: مدیران بالایی تر در شهرداری با سازنده ها همدل ترند اما در کل مجموعه شهرداری سازنده را مقابل خود می بیند تا این نگاه تغییر نکند مشکلات سازندگان حل نخواهد شدو

توکلیان نیز در ادامه بیان کرد: به مانع تراشی های سلیقه ای در شهرداری اشاره کرد  و گفت در بحث سازه ای هیچ نظارتی وجود ندارد در حالی که با جان مردم در ارتباط است در حالی که در مواردی مانند ۲۰ سانتی متر بیرون زدگی پنجره و مشرفیت سالها سازندگان را با مشکل مواجه می کند.

ارونقی در ادامه مراسم به مبالغ تامین اجتماعی اشاره کرد که با کمک شهرداری میزان عوارض در سامانه تامین اجتماعی مشخص می شود اما در مرحله دوم که تغییر نقشه است باز کل مبلغ مجدد اخد می شود در حالی که یکبار این مبلغ گرفته شده و می توان اختلاف ان را صرفا از سازنده اخذ کرد.

علوی عضو گروه لوتوس مهر ایرانیان در این جلسه خاطر نشان کرد: شفاف نبودن ضوابط و قوانین یکی از مسائل اصلی سازندگان است و در صورتی که سازندگان بدانند دقیقا چه مسیری را باید طی کنند جلوی بسیاری از مبالغ مازاد گرفته می شود و از سوی دیگر آنان می دانند با چه سختگیری هایی مواجه هستند.

در ادامه این برنامه اخوان معاون معماری و شهرسازی منطقه یک بیان کرد: حق با سازندگان است و تلاش ما در شهرداری تعامل با آنان است  همچنین وی ادامه داد طرح های موضوعی برای سمینی قلعه، گلابدره و اوین درکه در نظر گرفته شده است  و مسئولیت اجتماعی سازندگان ساخت و ساز در این مناطق است تا جلوی ایجاد سکونتگاه غیر رسمی گرفته شود و از طرف دیگر قیمت ملک در این مناطق کمتر است و توجیه اقتصادی نیز برای سازندگان، فعالیت در این مناطق را داردوسپس حسینی دکترای حقوق درباره اهمیت داشتن مشاور حقوقی برای سازندگان گفت که در مراحل گوناگون ساخت و ساز از مرحله قبل از اخذ جواز تا زمان فروش به مشاور نیاز دارند. وی همچنین در پایان گفت در همه جای دنیا لابی وجود دارد و برای حل مسائل گروه های مختلف راهگشاست. در حالی که سازندگان حتی یک تشکل غیررسمی نیز ندارند که بتواند با مجلس، شورای شهر وارد گفتگو برای حل مسائل صنف سازندگان شود زیرا که بسیاری از مشکلات سازندگان فراتر از شهرداری است.

ایزدی نیز در ادامه مراسم بیان کرد: صنعت ساختمان پیچیده است و ۲۱ دستگاه دولتی دخیل در توسعه شهری و صنعت ساختمان هستند. وی از ۵ زاویه به صنعت ساختمان نگاه کرد و گفت در بحث معماری کمیت بر کیفیت غالب شده است در حالی که کیفیت با سبک زندگی در ارتباط است. زاویه دیگر مدیریت شهری است که تضاد منافع بین نهادهای مختلف شهری وجود دارد و سبب مشکلات زیاد می شود. در مهندسی ساخت که به بحث زلزله اشاره کرد که چهنه زلزله ابلاغ شده است. همچنین زاویه دیگر آن مسئولیت اجتماعی سازندگان است که به میزان بهره ای که از شهر می بریم باید به ان سود برسانیم. از دیگر سو برنامه ریزی ساخت است که شاهد ناکارایی در ان هستیم و ۷۳ درصد بی توجهی ها در این وجه است.

در انتهای این مراسم نیز از مهندس یاقوت صالحیان مدیرعامل کابل یاقوت و مهندس منوچهر نوایی مدیرعامل مجتمع آلومینیم مازندارن با حضور اخوان معاون معماری و شهرسازی منطقه یک تقدیر شد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا