مسکن و ساختمان

حامد سلیمی، سرپرست اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران:

پاکت حجمی برای ساختمان‌های تهران

طرح های مختلفی در سازمان ها و ارگان های مربوط به ساخت و ساز کشور مطرح می شود. اما در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که سرپرست اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران دستوری تحت عنوان دستورالعمل طراحی توده ساختمان های پهنه سکونت بر اساس پاکت حجمی و هویت دار شدن ساختمان ها ابلاغ کرده است.

به گزارش صما و به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران حامد سلیمی در مورد جزئیات این مصوبه پاکت حجمی ساختمان های تهران گفت: در مصوبه ای که صحبتش را می کنیم و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران نیز رسیده و برای اجرا به ۲۲ منطقه ی تهران نیز ابلاغ شده است، پیشنهاداتی در مورد استفاده از ظرفیت های موجود در طرح های جامع و تفصیلی به جهت توسعه ی امکانات طراحانه در زمینه ی پاکت حجمی ابنیه( به کار گرفتن پیش آمدگی ها و فرورفتگی ها در ظاهر ساختمان) واقع در پهنه ی سکونت ارائه شده است. به این ترتیب می توان مسیر معماران و طراحان برای انجام طراحی های خلاقانه و هویت دار نمای ساختمان های شهر را هموار کرد.

این مقام مسئول در ادامه از شیوع طراحی های مکعبی مشابه و بدون هویت برای نمای ساختمان های تهران انتقاد کرد و ادامه داد: هدف اصلی این مصوبه این است که سیما و منظره ی شهر را بهبود داده و کیفیت معماری و شهرسازی تهران را اعتلا ببخشیم و زمینه های مساعد برای طراحی های خلاقانه ی معماری به شکل قاعده مند را فراهم کنیم. به این ترتیب کیفیت فضاهای زندگی در داخل و خارج از واحد مسکونی را بهتر کرده و آسایش اقلیمی متناسب با اقلیم های متنوع کلانشهر تهران را تامین نماییم.

وی در ادامه تاکید کرد: مصوبه ی پاکت حجمی در مورد محدوده ی مجاز حجم ساختمان، اعم از محل استقرار بنا، ارتفاع سازه، تعداد طبقات و دیگر موارد با لحاظ کردن تراکم مجاز ساختمان و تنها در زیر پهنه های مسکونی، قابل اجرا می باشد. به همین دلیل است که با هیچ برداشت و تفسیری نمی توان گفت که منجر به افزایش ضریب اشغال زمین می شود.

سلیمی چنین افزود: بنابراین، این مصوبه در سطح ۷۰ درصد مساحت زمین با پیشروی از شمال قطعه مجاز است و برای حفظ حداقل ۴۰ درصد از فضای باز در املاک متوسط و بزرگ در شهر تهران تاکید دارد. علاوه بر این، منحصراً در راستای بهره گیری از امکانات طراحانه و معمارانه، آن هم به استناد ظرفیت های موجود در طرح جامع و تفصیلی، ۱۰ درصد شناوری میان محدوده ی اشغال زمین و ضریب اشغال آن، در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در ادامه چنین گفت: هدف اصلی این مصوبه این است که چهره شهر زیباتر شود و کیفیت معماری و شهرسازی تهران اعتلا پیدا کند. همچنین باید زمینه های مساعد برای طراحی های خلاقانه در حوزه های معماری و هویت بخشی به شهر فراهم شود و مشمول پلاک های واقع در پهنه ی سکونت عام می گردد. کلیه ی پلاک های واقع در این پهنه، در صورتی که این دستورالعمل را به کار بگیرند، مشمول تبصره ذیل بند ۲-۸ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران نمی شوند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا