مسکن و ساختمان

حامد خانجانی مدیریت ارشد ساخت:

مشکلات ساخت‌وساز و اصلاح قوانین

طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس شورای اسلامی در جریان است. قانون فعلی مصوب ۱۳۷۴ است که تا به حال و به‌خصوص در دو، سه سال گذشته اصلاحیه‌های متعددی از آن توسط کمیسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی رونمایی شده و برای چندمین‌بار، اخیرا نیز مطرح شد که اصلاحیه نهایی در کمیسیون عمران مصوب شده و در نوبت طرح در صحن علنی قرار گرفته است.

طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس شورای اسلامی در جریان است. قانون فعلی مصوب ۱۳۷۴ است که تا به حال و به‌خصوص در دو، سه سال گذشته اصلاحیه‌های متعددی از آن توسط کمیسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی رونمایی شده و برای چندمین‌بار، اخیرا نیز مطرح شد که اصلاحیه نهایی در کمیسیون عمران مصوب شده و در نوبت طرح در صحن علنی قرار گرفته است.

اصلاح قوانین و مقررات هر چه باشد، نیاز به ملزوماتی دارد که نخستین آن آسیب‌شناسی ضوابط و رویه‌های جاری است. کلیه متخصصان اذعان دارند که کیفیت ساخت‌وسازهای شهری، چندان که مورد انتظار است تأمین نمی‌شود و ما با وجود برخورداری از قواعد و ضوابط، نظام کنترلی، نظام مهندسی و سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول متعدد، از ساختمان‌هایی با ویژگی‌های ایمنی، استحکام، بهداشت، بهره‌دهی مناسب و صرفه اقتصادی وفق مقررات بهره‌مند نیستیم. اما اولین اقدام برای تغییر، شناخت و واکاوی وضعیت فعلی است. اینکه که اگر کیفیت ساخت‌وسازها مناسب نیست، علت اصلی چیست، عوامل فرعی کدام است. علت از کاستی‌ها و نواقص قانونی است، علت از کم‌کاری سازمان‌های مسئول و عوامل اجرائی و نظارتی است، مسئله ضعف فناوری و روش‌های ساخت است، مسئله عدم استاندارد و مرغوبیت کالاها و مصالح است یا…، وزن هر یک از این عوامل چقدر است، بعد، سنجیده شود که با توجه به شرایط و امکانات، رفع کدام عوامل در اولویت است، با چگونه اقداماتی، با چه میزان هزینه و در چه مدت زمانی. می‌توان با چشمان بسته، تیری در تاریکی انداخت، هر جا که فرود آمد، هدف را همان‌جا اظهار و ادعا کرد که البته این اندازه از هدف‌گذاری نیز مایه خوشبختی است. چه در بسیاری مواقع تیر کمانه کرده و به چشمان تیرانداز و اطرافیان اصابت می‌کند. اگر قرار است در حوزه‌های مختلف اصلاح و بهبودی اتفاق افتد، لازمه آن شناسایی نواقص و نارسایی‌ها ضمن تحقیقات گسترده و عمیق و یافتن بهترین راهکار با بهره‌گیری از نظرات خبرگان و تجربیات جهانی برای رفع آنهاست. درخصوص محتوا و مفاد قانون نظام مهندسی، آیین‌نامه اجرائی آن و مباحث مقررات ملی ساختمان هرچند کم‌وبیش ضعف‌ها و نواقصی قابل طرح است، اما این قانون، آیین‌نامه و مقررات فعلی نقاط قوت و ظرفیت‌های اجرا و اِعمال نشده بسیاری نیز دارد که ریشه در ضعف و کم‌کاری نهادهای متولی و سازمان‌های مسئول دارد. مواردی که در صورت توجه و اجرا، وضعیت فعلی نظام مهندسی و ساخت‌وسازها به مراتب بهتر از امروز می‌بود؛ چندان‌که می‌توانستیم با اصلاح قوانین برای رشد و پیشرفت از حالت خوب به خوب‌تر برنامه‌ریزی و تلاش کنیم، نه اینکه در تقلای فاصله‌گرفتن از شرایط بد باشیم. مثال‌های متعددی از ظرفیت‌های قانونی فعلی برای ارتقای ساخت‌وسازها و صرفه‌جویی در منابع و حفظ سرمایه‌های ملی می‌توان ذکر کرد که در سایه بی‌توجهی و اهمال دستگاه‌های حاکمیتی استفاده نشده و معطل باقی مانده است. الزاماتی مانند اشتغال صرف متخصصان احراز صلاحیت‌ شده در ساختمان و شهرسازی، جریمه و مجازات متخلفان از مقررات ملی، صدور شناسنامه فنی ملکی برای تمام ساختمان‌ها به عنوان پیش‌شرط صدور پایان‌کار شهرداری، بهره‌مندی از خدمات بیمه‌های کیفیت، رعایت ایمنی کارکنان و اشخاص ثالث پیرامون کارگاه‌های ساختمانی و موارد متعدد دیگر. باز به عنوان مثال تنها درباره عدم حفاظت از کارکنان و اشخاص ثالث کارگاه‌های ساختمانی می‌توان شرح داد که از چند دهه گذشته، قوانین و مقررات متعددی همچون قانون کار (مصوب ۱۳۶۹) و قانون نظام مهندسی (۱۳۷۴) و ذیل آنها آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی (۱۳۸۱)، آیین‌نامه ایمنی کار در ارتفاع (۱۳۸۹) و مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان (۱۳۷۲، ۱۳۸۰، ۱۳۸۵ و ۱۳۹۲) توسط قوه‌های مقننه و مجریه تهیه و تصویب شده و در کشور وجود دارد که اجرا نمی‌شود. آنچه در ساخت‌وسازها قابل مشاهده و تجربه است، رهاشدگی موضوع ایمنی توسط عوامل مسئول از وزارت کار، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها و سهم ۴۵درصدی صنعت ساختمان از حوادث کاری منجر به فوت در کشور، در حالی است که متوسط جهانی این حوادث در صنعت ساختمان ۱۷ درصد است. به نظر می‌رسد حاکمیت و دستگاه‌های متولی پیش از آنکه به فکر تغییر ضوابط و مقررات باشند، موضوعی که در مجلس اخیر نیز با نگاه نمایندگان به قوانین، به مثابه پروژه‌های شهری و عمرانی، چندان‌که در مسئولیت‌های‌ قبلی‌شان نیز تجربه داشته‌اند و نتایج و آثار آنها تا امروز مشخص است، پرشتاب دنبال می‌شود، بهتر و مناسب‌تر است که اجرا و اعمال ظرفیت‌های مغفول‌مانده قوانین را در دستور کار قرار دهند. می‌توان از مسئولان و تصمیم‌گیران کشور پرسید که شما با نقاط قوت و ظرفیت‌های قانون نظام مهندسی فعلی چه کردید که در پی تغییر آن برآمده‌اید؟

حامد خانجانی کارشناس ارشد مدیریت ساخت

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا