مسکن و ساختمان

بودجه ۱۴۰۲ ؛ مالیات لوکس‌نشینان و مسکن مهری‌ها

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲ واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. در بودجه سال جاری، ارزش ۱۰ میلیارد تومانی املاک معیار لوکس بودن آنها به شمار می‌رفت. به این ترتیب، به نظر می‌رسد، دولت در لایحه بودجه سال آینده به‌طور ضمنی، تورم ۱۰۰ درصدی مسکن یا دست‌کم املاک لوکس را پذیرفته است. 

به گزارش صما بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد، تورم ملک در تهران – شهری که بازار مسکن کشور به عنوان لیدر شناخته می‌شود- طی ۹ ماهه نخست سال یعنی از پایان اسفند سال گذشته تا پایان آذر سال جاری حدود ۳۶.۷ درصد بوده است و بعید به نظر می‌رسد، طی سه ماه آتی و در پایان سال جاری این رقم به ۵۰ درصد افزایش یابد. در عین حال، گویا دولت نه تورم میانگین شهر تهران که میانگین رشد قیمت مسکن در منطقه یک تهران را مد نظر داشته است. آیا تورم املاک لوکس تا پایان سال جاری به ۱۰۰ درصد می‌رسد؟

بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در پایان اسفند سال گذشته در منطقه یک به عنوان لوکس‌ترین منطقه کشور، ۷۷ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان بوده است. این رقم در پایان آذر ماه به ۹۹ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بالغ شده است که رشد ۲۸.۳ درصدی را تجربه کرده است. یعنی رشدی کمتر از میانگین قیمت مسکن در شهر تهران!! از این رو، با توجه به عقب ماندن رشد قیمت مسکن در منطقه یک از میانگین کل شهر تهران این فرضیه رد می‌شود.

«تعادل» در سال گذشته بارها درباره تعیین «قیمت» به عنوان «ملاک» لوکس بودن املاک انتقاد و تصریح کرد که املاک لاکچری از نظر فنی، مصالح به کار رفته در آنها، امکانات، موقعیت در منطقه و محله و غیره قابل شناسایی هستند نه قیمت آنها، به ویژه در شرایط تورم زده اقتصاد که قیمت همه کالاها و املاک به‌طور دسته جمعی و نجومی رشد یافته‌اند و چه بسا خانه‌ای کلنگی در میانه‌های پایتخت، مشمول پرداخت مالیات خانه‌های لوکس شود، حال آنکه ساکنان آن، خانواده‌ای دارای درآمد متوسط و با توجه به شرایط تورمی کنونی، حتی در آستانه سقوط به جمع فقرا باشد. 

از نحوه شناسایی خانه‌های لوکس که عبور کنیم، میزان پرداخت مالیات درنظر گرفته شده برای این املاک متناسب با ارزش آنها نیست. در عین حال، این شیوه اخذ مالیات، موجودیت املاک بزرگ و اندک باغ‌های باقیمانده در تهران را به مخاطره می‌اندازد و مالکان آنها را ناگزیر از تخریب و برج‌سازی می‌کند. در واقع، زیان این نوع مالیات‌ستانی، تخریب محیط زیست، هویت معماری اصیل و قدیمی و پر و بال دادن به آپارتمان‌سازی در شهری است که از جمعیت لبریز و اشباع شده است.

مالیات دو در هزار برای لوکس‌ها

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز که ارزش آنها با احتساب عرصه و عیان بیش از ۲۰ میلیارد تومان باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک واحدهای مسکونی و باغ ویلاها است. واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی‌شوند.

این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ ویلاها مجاز بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات می‌شدند. در عین حال، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت مشمول مالیات نیستند.

به گزارش ایلنا، همچنین وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صمت، سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداری موظف هستند که دسترسی برخط و آنلاین به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه امکان را در اختیار این سازمان قراردهند.

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند که با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هریک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند.

همچنین ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامال مالیات بر دارایی و نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسوولیت تضامنی دارد.

مسکن مهر مشمول مالیات شد

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲، میزان مالیات پروژه‌های مسکن بابت هر واحد مسکن مهر برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ با هر نوع قرارداد معادل ۳ میلیون ریال برای هر واحد تعیین شده و هیچ گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افروده بابت خرید مصالح به این پروژه تعلق نمی‌گیرد.

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲، میزان مالیات پروژه‌های مسکن بابت هر واحد مسکن مهر برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ در پروژه‌های تفاهمنامه سه جانبه با سازندگان و تعاونی‌ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد با آنها با هر نوع قرارداد و با معرفی وزارت راه و شهرسازی معادل ۳ میلیون ریال برای هر واحد تعیین شده و هیچ گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افروده بابت خرید مصالح به این پروژه تعلق نمی‌گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا