مسکن و ساختمان

علی کریمی، سازنده:

وضعیت بازار ارز، بر خریداران ساختمان‌های لوکس تاثیرگذار نیست

 علی کریمی، سازنده در گفتگو با صما به مسائل سازندگان اشاره کرد و گفت: تا زمانی که اقتصاد دارای ثبات نباشد وضعیت مسکن هم همین گونه نابسامان است.

وی به افزایش مدام قیمت مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت تا سیاستی برای پایین نگه داشتن قیمت مصالح وجود نداشته باشد نمی توانیم از پایین آمدن قیمت ملک سخن بگوییم.

این سازنده در ادامه به بازار نابه سامان ارز اشاره کرد و گفت: در ملک تاثیر می گذارد. برخی از صاحبان سرمایه خرد به سمت سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا می روند، حتی برخی از سازندگان با سرمایه کم؛ اما لوکس سازان خیر. نوسان دلار بر خریداران و سازندگان مناطقی مانند شرق منطقه  ۲،  غرب  منطقه ۴ یا منطقه یک تاثیری ندارد. اما در مناطق پایین تر در خرید و فروش ملک تاثیر می گذارد.

کریمی افزود: لوکس سازان مشتری خود را دارند. ملکی که خریدار متری ۱۷۰ میلیون می خواهد بپردازد، متری ده میلیون تومان هم بیشتر شود باز هم خریدار از پس خرید آن بر می آیدغ اما در مناطق جنوب شهر خب افراد قدرت خرید مسکن شان به صفر نزدیک شده است اگر صفر نباشد.

وی در ادامه به مصوبه شورای شهر و اعمال تخفیف عوارض شهرداری ۲۰ تا ۴۰ درصدی اشاره کرد و گفت: سه درصد قیمت تمام شده  یک پروژه را عوارض شهرداری را شامل می شود درصد عوارض که در قیمت واقعی منطقه ای دخیل است زیاد تاثیر گذار نیست. مشکل اینجا نیست. این بخشودگی مسکن موقتی است . مسئله انحراف از داستان و فرافکنی است .تا زمانی که هزینه مصالح پایین نیاید، هزینه تمام شده ساخت وساز کمتر نشود و تورم که سبب می شود دستمزد کارگر هم بیشتر شود، نادیده گرفته شود ، قیمت مسکن پایین نمی آید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا