مسکن و ساختمان

در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد:

کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۵ محلی برای دلالی ؟

عملکرد ۱۵‌ماهه شهرداری تهران دیروز سه شنبه در جلسه هفتگی شورای شهر در مبارزه با رویه‌های فسادآمیز  مورد نقد بسیاری از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. برخی از اعضا از تصمیم‌گیری‌هایی می‌گفتند که در استخرهای لاکچری گرفته می‌شود و اعمال نفوذ شخصی در تصمیم‌گیری‌های شهرداری که به‌صورت شکلی مغایرتی با مصوبه تعارض منافع ندارد ؛ اما در عمل بی‌توجهی به این مصوبه است.

به گزارش صما اعضای شورای شهر با اشاره و کنایه سخن می‌گفتند. برخی یادآوری می‌کردند که اگر در صحن علنی نبود، حرف‌های بیشتری داشتند تا به رئیس سازمان بازرسی شهرداری بگویند. درحالی‌که داوود گودرزی به دیدارهای خصوصی خود با اعضای شورا اشاره کرد و از دسترس‌پذیر‌بودن خود برای شنیدن گزارش‌ها و گلایه‌های اعضای شورای شهر.

برخی از کانال‌های خبری شهری این روزها از نقش داماد شهردار تهران در تصمیم‌گیری‌های یکی از معاونت‌های شهرداری مطالبی را منتشر کرده‌اند، این کانال‌های خبری سندی بر صحت اخبارشان ارائه نکرده اما به نظر می‌رسید احتمالا مرجع کنایه‌های این اعضا می‌تواند به داماد شهردار تهران باشد.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم گفت:‌ یکی از موضوعات پدیده نامیمون وضعیت انتصابات در مجموعه شهرداری تهران است؛ بنابراین انتخاب‌‌ها و انتصابات غلط یعنی ترویج فساد در مجموعه و در شهرداری تهران، تعداد افراد انگشت‌شماری هستند که وضعیت ثابت و مشخصی داشته باشند.

تشکری‌هاشمی با انتقاد از مدت‌زمان حضور مدیران شهری در سمت‌های خود در شهرداری تهران گفت: این انتصابات کمتر از یک سال و حتی چند ماه و چند هفته است و در این خصوص، نظام کانون انتصابات ناکارآمد بوده و عملکرد خوبی نداشته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این دوره از مدیریت شهری با آن روبه‌رو هستیم، کوچ بسیاری از مدیران باتجربه و کارآمد مجموعه شهرداری تهران و مأمورشدن آنها به سایر دستگاه‌هاست و این در حالی است که این نیروها، افرادی کارآمد و متخصص هستند که از ظرفیت قابل‌توجهی برخوردارند و تجربه و تخصص آنها باید مورد توجه قرار گیرد. تشکری‌هاشمی اظهار کرد: متأسفانه شاهدیم که برخی افراد در مجموعه شهرداری تهران در قسمت‌هایی به‌کارگیری شده‌اند که حتی یک روز سابقه کار اجرائی در آن قسمت را ندارند و در مقابل، افرادی کارآمد و متخصص در مجموعه شهرداری تهران کنار گذاشته شده‌اند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: در صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، گفته شد که ۱۹ راهکار برای مقابله با فساد اتخاذ شده که متأسفانه باید گفته شود که برخی از همین راهکارها، زمینه‌ساز فساد در مجموعه شهرداری تهران شده‌اند.

در جلسه شورای شهر تهران به عنوان نهاد نظارت‌‌‌کننده بر شهرداری پایتخت ، اعلام شد: کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون ماده ۵ هم اکنون محلی برای دلالی شده که باید به این موارد توجه ویژه‌‌‌ای داشته باشیم. اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند: موضوعی که بسیار اهمیت دارد بحث نظارت بر وصول چک‌‌‌های سر‌رسید شده است که این حوزه وضعیت نامناسبی دارد و۳۵۰ میلیارد تومان رقم چک‌‌‌های سررسید گذشته است؛ نیاز است که گزارشی از سوی سازمان بازرسی شهرداری تهران در این حوزه ارائه شود. همچنین نکته بعدی بحث نظارت بر فعالیت شهربان و حریم بان است که یک سری از جاها که آبرو و حیثیت شهرداری لطمه می‌‌‌خورد از همین جا نشات می‌گیرد و دستفروشان مدعی هستند که پول‌‌‌های بسیار زیادی را به این مجموعه پرداخت می‌کنند تا بتوانند به فعالیت‌‌‌شان ادامه دهند.

در این جلسه با اشاره به سامانه شفافیت و بارگذاری در این سامانه، اعلام شد: از ۷۷ موردی که باید در سامانه بارگذاری شود ۳۲ مورد در سامانه بارگذاری شده که از این تعداد ۱۶ تا ۱۷ مورد به‌روزرسانی و مابقی به‌روزرسانی نشده‌‌‌اند. همچنین یکی از روش‌های جلوگیری از فساد و تخلف قطع ارتباط بین نیرو و مراجعه‌کننده در شهرداری تهران است و باید به این مساله توجه جدی شود. از سوی دیگر، یکی از اشکالات ورود املاک شهرداری به بورس است که مشخص نیست چه فرآیندی را برای ورود به بورس طی کرده است.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا