مسکن و ساختمان

علی کرمی سازنده:

در برخی از کمیته‌های نما اصلا معمار وجود ندارد!

علی کرمی سازنده منطقه ۷ در گفتگو با صما درباره پایداری ساختمان در ایران گفت: متاسفانه در ایران مسئله مهمی مانند پایداری مورد توجه سازندگان نیست؛ چه انبوه سازان و برج سازان چه سازندگان دیگر. این درحالی است که در کشور سوئد تکنولوژیی وجود دارد که با ۵ لیتر می توان حمام کرد . آب استحمام هم در مصارف دیگر ساختمان مجدد استفاده می شود. پایه گذار این تکنولوژی هم یک ایرانی است؛اما در ایران با اینکه مبحث ۱۹ را داریم که به پایداری می پردازد تکنولوژی های لازم را نداریم یا به صرفه نیست با توجه به وضعیت کنونی ایران. البته در و پنجره دو جداره یا پکیج  تاحدودی در ممانعت از اتلاف انرژی جلوگیری می کندموثر است؛ اما مباحث پایداری به دلیل مرغوب نبودن مصالح، محلی از اعراب ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت نما در شهر تهران اشاره کرد و اینکه وضعیت نما روز به روز در تهران با مداخلات شهرداری بدتر شده است. کرمی ادامه داد: گاهی سه متریال گاهی دو متریال برای اجرا در نما انتخاب می شود که همه اینها نشان می دهد ضابطه ای برای بهبود وضعیت نما وجود ندارد. در بسیاری از کمیته های نما اصلا کسی که معماری خوانده باشد حضور ندارد. نبود متخصص سبب می شود وضعیت نما و سیمای شهری تهران مغشوش شود.

این سازنده افزود: گاهی ما در بافت، ساختمان های قدیمی داریم که طبعا باید ضوابطی برای یکدست بودن بافت وجود داشته باشد اما همه اینها سلیقه ای است.از طرف دیگر این مسائلی که نمای ساختمان شما شبیه ساختمان کناری باشد را نمی توان صددرصد رعایت کرد.گاهی اصلا نمی توان مصالح شبیه پیدا کرد چرا که زمان ساخت ها یکی نیست و همیشه هم در بازار مصالح یکسانی وجود ندارد.

کرمی درباره ایمنی گفت: تقریبا در بخش آسانسور ما محصولات استاندارد داریم و آتش نشانی هم با ورودی که به  بحث ایمنی کرده تا حدود زیادی ایمنی را افزایش داده است.

این سازنده درباره وضعیت مصالح گفت: عموما مصالحی مانند سیمان، گچ، آهن دست دولت است و خودش می تواند با نظارت بر بازار مانع افزایش قیمت ها شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا