مسکن و ساختمانمعماری

علی ولاشجردی فراهانی، معمار و سازنده:

معماری دستوری بدون خلاقیت است

علی ولاشجردی فراهانی، معمار و سازنده منطقه ۴ و ۷ در گفتگو با صما درباره تصمیمات کمیته نما و نسبت آن با دانش معماری گفت: معماری علمی نیست که پایبند ضوابط شهرداری باشد زیرا خلاقیت خود را  از دست خواهد داد. معماری که دل به تصمیمات کمیته نما ببندند خلاق بودن خود را از دست می دهد؛ هرچند که در نهایت سازندگان برای اینکه تاییده بگیرند مجبور می شوند به تصمیمات کمیته نما تن دهند.

این دانش آموخته دانشگاه پارس درباره ترم معماری ایرانی اسلامی گفت: استفاده صرف از آجر نمی تواند معماری ایرانی را شکل دهد بلکه چیدمان آجر و نحوه طراحی بنا مهم است. گنبد سلطانیه به دلیل اینکه در ان از آجر استفاده شده معماری ایرانی نیست بلکه گره چینی و چیدمان آن از ویژگی های معماری ایرانی است. این شکل از کاربرد آجر در کمیته نما بیشتر انگلیسی است تا ایرانی.

این مهندس خاطر نشان کرد: اگر دست معمار  و سازنده برای طراحی نما باز باشد با شهر زیباتری مواجه خواهیم بود.وی ادامه داد: در بخشی از شهر آنقدر نماها زشت هستند که شهرداری برای پوشاندن آن ها درخت کاری کرده است. خب دلیل این است که ما انتظار داریم نمای ساختمان هم براساس توصیه مشخص ساخته شود.

ولاشجردی در بخش دیگری از سخنانش به این مسئله اشاره کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس ۲۰ سال دیگر نیز نمای شهری شان زیبا خواهد بود ؛ زیرا جز زیبایی معیار دیگری وجود ندارد.

این معمار درباره پایداری ساختمان ها در ایران افزود: در مناطق مرفه نشین تقریبا نکات مربوط به پایداری رعایت می شود اما در بسیاری از مناطق وقتی خواست مردم صرفا داشتن سرپناه است نمی توان توقع داشت پایداری برای آنان نیز جز نکات مهم باشد.سازندگان مناطق برخوردار بهترین مصالح را استفاده می کنند زیرا همه این موارد جز امتیاز ساختمان محسوب می شود ولی برای سازندگان مناطق دیگر توجیه اقتصادی نمی تواند داشته باشد.

از طرف دیگر بسیاری از ساندگان از تکنولوژی های روز نیز اطلاع ندارند که خودش در بحث پایداری تاثیر گذار می شود و برای افزایش پایداری باید از هوش مصنوعی استفاده کرد.

این سازنده و معمار تاکید کرد: عوارض بخشودگی شهرداری برای بسیاری از سازندگان جذابیت دارد .پیش آمده روز ۲۸ اسفند در شهرداری عوارض ساختمان را واریز کنیم؛ زیرا روند عوارض شهرداری همیشه افزایشی است؛ اما گاهی هم سازنده صبر می کند شاید بعد از  عید پلاک های بیشتری راضی به تجمیع شوند و طبعا پروژه بزرگتر شود. ولاشجردی به نقش سیستمی شدن پرداخت عوارض به عنوان امتیاز مثبتی برای شهرداری اشاره کرد که مانع گرفتن عوارض اضافی می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا