مسکن و ساختمان

آیا تمام کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند؟

ما به دنبال رفع دغدغه‌ی سازمان تأمین اجتماعی برای کسب درآمد کفِ ۱۴هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون بودیم و در این راستا اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی را تصویب کردیم. با این قانون درآمد بیشتری از آنچه مد نظرمان بوده کسب می‌کنیم و برآورد ما ۱۵هزار میلیارد تومان است.

به گزارش صما و به نقل از ایلنا، صبح امروز، یکشنبه، ششم آذرماه، نمایندگان مجلس با ۱۷۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نفر حاضر در جلسه با طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی موافقت کردند. طرحی که به گفته‌ی اکبر شوکت، فعال کارگری ساختمانی، با طرح اولیه‎ای که به مجلس رفت، فرق دارد. در طرح جدید، ضریب تعیین شده برای پرداخت حق بیمه، از یک تا۱۴ درصد به یک تا ۴درصد تغییر یافته است که این به معنای کاهش منابع تأمین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی است. 

بابایی کارنامی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) در گفتگو با ایلنا، البته این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: رقمی که ما برای بیمه کارگران ساختمانی نیاز داشتیم، ۱۴هزار میلیارد تومان بود که با فرمولی که محاسبه و تصویب کردیم، ۱۵هزار میلیارد تومان درآمد برای بیمه کارگران ساختمانی به دست می‌آید. 

وی ادامه داد: ما به دنبال تأمین منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بودیم و به این خواسته هم رسیدیم. 

کارنامی گفت: در طرحی که پیش از این اجرایی می‌شد، ۱۵درصد از درآمد صدور پروانه ساختمانی به حساب تأمین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی واریز می‌شد، اما الان ۱ تا ۴درصد از حداقل حقوق مصوب شورایعالی کار ضربدر متراژ مساحت ساختمانی، به عنوان منابع در نظر گرفته شده است. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: در کل عددی که برای هر متر مربع با فرمول قبلی – طرحی که قبلا اجرایی می‌شد – به دست می‌آمد، ۸۰هزار تومان بود که الان به ۱۶۰هزار تومان افزایش پیدا کرد. 

بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال که آیا آنچه امروز در مجلس به تصویب رسیده، می‌تواند اعتبارات کافی برای بیمه کارگران ساختمانی را تأمین کند یا نه گفت: کارگران نگران نباشند؛ طرحی که مصوب شده قبل از آنکه به دستور کار مجلس بیاید در جلسه‌ای مورد توافقِ فنی سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است. در آن جلسه سازمان تأمین اجتماعی، مرکز پژوهش‌های دولت، آقای قالیباف، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان کمیسیون‌های مختلف مجلس حضور داشتند. 

وی گفت: ما به دنبال رفع دغدغه‌ی سازمان تأمین اجتماعی برای کسب درآمد کفِ ۱۴هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون بودیم و در این راستا اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی را تصویب کردیم. همانطور که گفتم با این قانون درآمد بیشتری از آنچه مد نظرمان بوده کسب می‌کنیم و برآورد ما ۱۵هزار میلیارد تومان است. 

بابایی کارنامی تأکید کرد: هرآنچه هست به نفع کارگران ساختمانی است. در این قانون آمده به محض اینکه کارگر ساختمانی درخواست بیمه کرد، سازمان تأمین اجتماعی حداکثر یک ماه فرصت دارد تا اقدام به بیمه کارگر ساختمانی کند که در قانون قبلی چنین چیزی وجود نداشت. 

این نماینده مجلس افزود: همچنین در این قانون بیان شد که سازمان تأمین اجتماعی باید حساب مجزایی برای درآمد بیمه کارگران ساختمانی در نظر بگیرد که این حساب مجزا قبلا وجود نداشت و تأمین اجتماعی تمام درآمدها را در یک حساب می‌ریخت. از این نظر احتمال اینکه برای آن درآمدها تفاسیر مختلفی وجود داشته باشد زیاد بود. 

وی گفت: با قانون جدید، هر درآمدی از این راه کسب می‌شود، باید به حساب متمرکز و صرفا برای بیمه کارگران ساختمانی مصرف شود و به تأمین اجتماعی موظف به پاسخگویی به کمیسیون اجتماعی مجلس است.

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. در قانون بیمه جدید علاوه بر وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی استفاده از ظرفیت های وزارت مسکن و شهرسازی هم دیده شده.
    به نظر من استفاده از ظرفیت نظارت مستمر ناظرین (سازه، معماری، مکانیک، برق) برای پاییش و صحت حضور کارگر ساختمانی دارای بیمه و گواهی مهارت فنی می تونه بسیار به این قضیه کمک کنه…
    به هر حال هر کدام از ناظرین با عوامل کار مربوط به رشته خودشون آشنا و درگیر هستند و می تونند تایید کنند که مثلا این تعداد کارگر با این مشخصات در مدت زمان مشخصی در یک پروژه کار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا