مسکن و ساختمان

راهبردهای سازمان نوسازی برای تامین مسکن در تهران

از آنجا که تقاضای مسکن در تهران بسیار بالا است و رونق ساخت و ساز می‌تواند این تقاضا را برآورده کند، دولت تمهیداتی برای آن درنظر گرفته است که پروانه ساخت و ساز در کمتر از ۹۰ روز اخذ شود. در گذشته این پروانه ظرف ۱۰۰۰ روز اخذ می‌شد.

به گزارش صما و به نقل از روزنامه ایران در شهر تهران حدود ۵۰ درصد ساکنان متقاضی مسکن هستند و کمبود یک میلیون واحد مسکونی در شهر وجود دارد، برای جبران این کمبود، ۳ برنامه برای ساخت مسکن در تهران اجرا می‌شود.

ساخت مسکن در قالب نهضت ملی به خاطر تراکم جمعیت و کمبود زمین، در شهر تهران اجرا نمی‌شود اما با توجه به تعداد بالای متقاضی مصرفی مسکن، حدود یک میلیون واحد مسکونی برای پاسخ به تقاضای مسکن در شهر تهران نیاز است. قیمت مسکن در تهران بیشترین متوسط قیمت را در کشور دارد به همین دلیل کنترل قیمت و افزایش عرضه در این شهر، تأثیر مثبتی بر ثبات بازار مسکن در کل کشور خواهد داشت. بر اساس آخرین آمار از قیمت مسکن در شهر تهران، متوسط قیمت هر متر آپارتمان در مهرماه به ۴۳.۷ میلیون تومان و تورم اجاره‌بها در همین ماه به ۴۰.۹ درصد رسیده است. از این رو تأمین مسکن برای متقاضیان در این شهر بویژه برای کاهش تقاضای اجاره، در برنامه‌ای جدا از نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است و تأمین مسکن در شهر تهران، برنامه‌هایی مجزا از نهضت ملی مسکن خواهد بود. ساخت‌وساز در شهر تهران به خاطر افزایش هزینه ساخت و قیمت مسکن، در سال‌های گذشته بشدت کاهش یافته و صدور پروانه از ۳۱ هزار واحد در سال ۹۱ به ۵ هزار واحد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. کاهش ساخت و تولید مسکن در شهر تهران موجب افزایش قیمت شده و از سوی دیگر همین افزایش قیمت، بر کاهش تولید اثر داشته است، به این ترتیب تقاضای انبوهی برای دریافت مسکن در شهر تهران ایجاد شده که در سال‌های اخیر پاسخی به این تقاضای انبوه داده نشده است.

مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به برنامه‌های قرارگاه جهادی شهرداری تهران برای ساخت مسکن گفت: سازمان نوسازی ۳ راهبرد را برای ساخت و تأمین مسکن در شهر تهران به‌ صورت همزمان به پیش می‌برد.

هدایت، مهم‌ترین راهبرد از برنامه سه‌گانه تأمین مسکن در شهر تهران را برطرف کردن موانع تولید مسکن عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین موانع تسهیل تولید مسکن، صدور مجوزها است که زمان طولانی می‌برد. کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و سایر مجوزها در شهر تهران در دستور کار قرار دارد و اکنون متوسط زمان صدور پروانه ساخت در شهر تهران از ۳۶ ماه به کمتر از ۳ ماه رسیده است و در صدور سایر مجوزها نیز همین روند کاهش زمان صدور اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، برنامه دوم ساخت و افزایش تولید مسکن در تهران را مشوق نوسازی در بافت‌های فرسوده اعلام کرد و گفت: با عرضه مشوق‌ها مانند واحدهای تشویقی یا تأمین پارکینگ، وضعیت تقاضا برای نوسازی واحدهای فرسوده وارد فاز جدیدی شده و تقاضا برای نوسازی در حال افزایش است.

باید منتظر بود و دید وعده روند صدور پروانه می تواند به ۹۰ روز برسد و همچنین زمان صدور سایر مجوزها کمتر خواهد شد یا خیر. 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا