حمل و نقل

توافق ایران و قطر پر!

علی حسینی رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: در حالی که سفیر ایران در قطر از توافق‌های بین این دو کشور خبر داد و حتی وزیر راه‌ و شهرسازی ایران به قطر سفر کرد؛ اما در عمل این تفاهم‌ها به نتیجه نرسید و عملیاتی نشد.

به گزارش صما و به نقل از ایلنا وی افزود: این در حالیست که ما می‌توانستیم از فرصت نزدیکی ایران به قطر استفاده کنیم و این کشور می‌توانست از زیرساخت‌های خوب ایران در بخش بنادر و فرودگاه‌ها استفاده کند.

حسینی با بیان اینکه ایران از برنامه قطر کنار گذاشته شد، گفت: اگر ایران می‌خواست در بازار جام جهانی دوحه سهمی داشته باشد باید با شرکت‌هایی که مدیریت و اجرای این تورنمنت را برعهده گرفتند وارد مذاکره می‌شد و بخشی از تدارکات را از طریق آنها انجام می‌داد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی با اشاره مستقر شدن یک کشتی کروز در سواحل دوحه، گفت: ورود کشتی کروز به هر بندری نیاز به زیرساخت اساسی دارد و در هر بندری این کشتی نمی‌تواند پهلو بگیرد، من نمی‌دانم که آیا در ایران بندری وجود دارد که بتواند به ۴ هزار مسافر در یک زمان مشخص خدمات ارائه بدهد؛ این کار نیازمند فراهم کردن یک فرآیند پیچیده لجستیکی است که متاسفانه ما در این زمینه تجربه پهلوگیری این کشتی‌ها را نداریم.

به گفته وی؛ ایران می‌تواند برای بعد از جام جهانی برنامه‌ریزی کند و یکی از مقصدها این کشتی‌ها بنادر جزیره کیش و قشم شود.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: به نظر می‌رسد جهشی در زمینه صادرات مواد غذایی در این دوره به قطر نداشتیم در حالی‌که می‌توانستیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم؛ ایران با حمل دریایی می‌توانست بخشی از محصولات غذایی بازار دوحه را تامین کند اما ضعف در زمینه حمل و نقل دریایی مانع ما در رسیدن به این مهم شد.

حسینی با اشاره به سهم دریایی ایران در خلیج فارس، گفت: اگر بتوانیم این سهم را پس بگیریم در رونق اقتصادی بنادر جنوب، به خصوص بنادر کوچک کمک می‌کند. ایران با کشورهای حاشیه فارس رابطه سنتی و دیرینه دارد و به نظر می‌رسد که این ارتباط به دلیل مشکلات سیاسی کم شده باشد و اگر به این موضوع برگردیم سهمی که از بازار این منطقه از دست دادیم به ما باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه کشتیرانی والفجر ۸ در ابعاد بزرگی به ما کمک می‌کرد، گفت: این کشتیرانی خطوط ثابتی داشت و ما تقاضا داریم که این خطوط بازگردد تا ما سهم خود را از بازار منطقه به‌دست بیاوریم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی با اشاره به تحریم‌ قطر از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: در یک بازه زمانی ایران تنها کشوری بود که می‌توانست با قطر همکاری کند اما ما از این فرصت استفاده نکردیم؛ قطر کشور ثروتمندی است و بیشتر اقلامی که در این کشور مصرف می‌شود وارداتی است که ما از این فرصت نیز استفاده نکردیم. ناهماهنگی‌های ما در بنادر زیاد است و ما نیاز داریم که بنادر را تجهیز کنیم.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا