مسکن و ساختمان

با حضور تشکل‌های صنعت ساختمان در «صما» برگزار شد:

جلسه هم‌اندیشی همایش و نمایشگاه نما، ایمنی و ساختمان پایدار

جلسه هم‌اندیشی به منظور تعیین خط مشی محتوایی رویداد نما، ایمنی و ساختمان پایدار، با حضور مدیران و دست‌اندرکاران برگزارکننده، یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱ الی ۱۲ به میزبانی مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان(صما) در ساختمان این مجتمع رسانه ای برگزار شد.

در این جلسه ابتدا مسعود ظریف مدیر بازرگانی مجتمع رسانه‌ای ساختمان «صما»، ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان گفت: این برنامه اولین جلسه از سری جلسات هم اندیشی با تشکل‌های صنعت ساختمان است که به دلیل برگزاری نمایشگاه و همایش نما، ایمنی و ساختمان پایدار برگزار می شود. او افزود: این همایش با همراهی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از ۹ تا ۱۱  آبان در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد. وی تاکید کرد: در صما تلاش ما این است که بتوانیم با استفاده از پتانسیل انجمن‌های مختلف محتواهای مناسب و تخصصی مانند کارگاه ها و پنل ها در نمایشگاه ها جهت فرهنگ‌سازی تولید کنیم.

در ادامه این جلسه، سعید ظریف مدیرعامل و دبیر همایش‌های صما به استقبال گسترده از همایش های صما طی سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: ۳۵ کارگاه آموزشی در همایش ساختمان پایدار سال گذشته در مصلی تهران برگزار شد. وی همچنین به همایش های برگزار شده طی سالجاری در اصفهان، تبریز و مشهد اشاره کرد و گفت: تلاش ما فرهنگ‌سازی به منظور ارتقای ساخت و ساز در ایران با کمک سازمان نظام مهندسی و شهرداری است. پایداری و ایمنی ساختمان‌ها از جمله مباحث کلیدی است که به کمک انجمن های فعال در این حوزه می توان این مضامین را پیش برد. ظریف خاطر نشان کرد: حضور سازمان نوسازی در همایش امسال یکی از فرصت های مناسب برای همه دغدغه‌مندان صنعت ساختمان است.

ریاحی، مدرس و مشاور حوزه ایمنی و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران سخنران بعدی مراسم بود که به اهمیت جایگاه ایمنی در صنعت ساختمان در حوزه طراحی و اجرا و بهره مندی پرداخت.

دبیر همایش ساختمان ایمن،شهر ایمن گفت: متاسفانه در ایران مباحث ایمنی در ساختمان هایی که به بهره برداری رسیده اند اصلا مورد توجه نیست. امیدواریم با کمک انجمن ها بتوانیم کارگاه هایی در این حوزه ارائه کنیم. رویکرد سازمان نظام مهندسی، بحث بهره گیری از انجمن هاست اصولا نظام مهندسی براساس ظرفیت انجمن ها شکل گرفته و نگاه ما در حال حاضر فقط معطوف به نمایشگاه نیست؛ بلکه تلاش ما تدوین قوانینی با کلیه ذی نفعان برای افزایش ایمنی ساختمان است. در همایش ساختمان پایدار و ایمنی تمامی شهرداران تهران و نواحی حضور خواهند داشت تا بتوانیم مباحث ایمنی از طراحی تا اجرا و بهره برادری را جزو ضوابط قابل اجرا مدون کنیم.

کاظمی بازرس اصلی انجمن انبوه سازان استان تهران در این جلسه بیان کرد: در بحث نما شاهد قانون گریزی هستیم و به همین دلیل سیما و منظر شهری ما در هم ریخته است. وی در بخش دیگر سخنانش به حوادث محیط کار ناشی از عدم رعایت ایمنی در ایران اشاره کرد و گفت ۴۵ درصد این حوادث در بخش ساختمان رخ می‌دهد که ۴۱ درصد آن سقوط از ارتفاع است. این امر نشان می دهد که مبحث ایمنی در ایران تا چه حد مغفول مانده است.

ذوالفقاری دبیر تعاونی انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی در ادامه جلسه بیان کرد: اداره استاندارد تنها به استاندارد بودن کیفیت سازه های فولادی در زمان تولید تاکید دارد و ما نیز بر اساس آن، در این زمینه کار کرده ایم و تنها سازندگانی که فولاد تولیدی‌شان از استاندارد لازم برخوردار است عضو تعاونی هستند. اداره استاندارد باید استاندارد بعد از نصب را نیز مد نظر داشته باشد تا ما هم بتوانیم به این مسئله توجه کنیم؛ هرچند که چنین دغدغه ای داریم اما دست ما با تصویب قانون باز می شود.

شکوری رئیس انجمن سنگ ایران سخنران بعدی گفت: این انجمن آمادگی برگزاری کارگاه تخصصی در همایشهای صما را دارد. وی تاکید کرد می توانیم برای سازندگان آموزش نصب خشک برگزار کنیم و از اقدامات گوناگون در راستای انتقال تجربه کشورهای مختلف را در بخش نما، پایداری وایمنی داریم.

در ادامه، مولایی قره ای نایب رئیس اول اتحادیه ایمنی و آتش نشانی گفت: انجمن ما ارتباط خوبی با سازمان آتش‌نشانی و استاندارد دارد و می توانیم کارگاه های مناسبی  برای سازندگان جهت ارتقای ایمنی ساختمان ها برگزار کنیم.

سخنگوی دیگر مراسم، گیلانی عضو هیئت مدیره متخصصان فضای سبز و منظر ایران بود که به نبود تخصص لازم در ساخت روف گاردن ها و استفاده از گیاهانی که احتمال سقوط بر سر رهگذران دارند و ایجاد بحران های گرمایشی و آب صحبت کرد و افزود: ما شاهد حوادث زیادی در فضاهای سبز مانند پارک ها هستیم. در تمامی این زمینه ها می توانیم در همایش های صما، کارگاه‌های تخصصی برگزار کنیم.

آرام، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی معماری و دکوراسیون داخلی در ادامه مراسم به این نکته اشاره کرد که هرچند ایجاد آگاهی نسبت به مباحث ایمنی ، پایداری و نمای وزین لازم است، اما کافی نیست و ما نیاز به تدوین قوانین با ضمانت اجرایی داریم و امیدواریم که این جلسات در نهایت باعث شود که انجمن های فعال در حوزه صنعت ساختمان بتوانند در کنار هم برای ارتقای پایداری، ایمنی و بهبود نمای شهری در ایران، قوانین لازم را با سازمان های ذیربط تدوین کنند. وی همچنین آمادگی این انجمن را برای برگزاری کارگاه های تخصصی در همایش های صما اعلام کرد.

آخرین سخنران این مراسم، سلماسی، مدیرعامل انجمن مدیریت ساخته ها بود که علاوه بر توضیح درباره ساختار این انجمن و ارتباط آن با سایر انجمن های فعال در این حوزه در سایر کشورها، به بحث اتاق بحران در بلندمرتبه‌ها و ایجاد مسیرهایی برای فرار هنگام آتش سوزی در این ساختمان ها پرداخت. مدیرعامل انجمن مدیریت ساخته ها، همچنین به اهمیت آگاه سازی و ظرفیت این انجمن برای برگزاری کارگاه و پنل تخصصی جهت جریان سازی برای ارتقای ایمنی و پایداری اشاره کرد.

این اجلاس با حضور انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران، انجمن تولیدکنندگان در و پنجره ایران، انجمن سنگ ایران، انجمن انبوه سازان استان تهران، انجمن صنفی کارفرمایی معماری و دکوراسیون داخلی، انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه های فولادی ایران، انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران، اتحادیه ایمنی و آتش‌نشانی، انجمن مدیریت ساخته‌ها برگزار شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا