مسکن و ساختماننظام مهندسی

خطرناک‌ترین گودهای پایتخت در کدام مناطق هستند؟

در لیست گودهای رها شده تهران منطقه ۲۲ با ۲۹ گودرها شده رکورد دار است . منطقه یک با ۲۷ گود رها شده در رتبه دوم و منطقه ۲ با ۱۵ گود رها شده در جایگاه سوم است .

به گزارش صما و به نقل از اقتصادنیوز، عابرانی که مسیر همیشگی شان خیابان حجاب است حتما از کنار تابلوی خطر ریزش در ابتدای بلوار کشاورز عبور کرده اند . گود پرخطری که مدت هاست بلاتکلیف رها شده و درکنار مدرسه ای قرار دارد . این بلاتکلیفی دست‌کم به نیم قرن می رسد . 

زمانی وزارت صنعت و وزارت راه سر این گود و زمین اختلا ف نظر داشتند .اما درحال حاضر مالک گود نهاد دیگری است ، قرار بود در این زمین هتل ۵ ستاره ای ساخته شود اما به جای آن  دور تا دور این گودال بزرگ را حصار کشیده اند و تابلوی خطر ریزش را چند متر به چند متر بر بدنه آن نصب کرده اند تابلویی هشداری که در این سال ها بی رنگ و رو هم شده است .

این گود قدیمی ترین گود رها شده در تهران است که ۴۸۰ ماه فعالیت نکرده ،معاون معماری و شهرسازی منطقه ۶ در سال ۹۹ درباره  این گودهای پرخطر گفته بود: این گود از اوایل انقلاب به حال خود رها شده و دست به دست چرخیده و  در حال حاضر در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا است که به تازگی از طرف مالک در خواست صدور پروانه شده و به نظر می رسد در حال تعریف پروژه ای ۲۵ طبقه هستند.هرچند که این گود همچنان در لیست بلاتکلیف ها قرار دارد.برخی ساکنان قدیمی این محله می گویند قدمت این گود به سال ۵۴ می رسد و بیش از ۴۰ سال که از سوی مدیران شهری مطرح می شود ،عمر دارد . 

 
 در لیست گودهای رها شده تهران منطقه ۲۲ با ۲۹ گودرها شده رکورد دار است . منطقه یک با ۲۷ گود رها شده در رتبه دوم و منطقه ۲ با ۱۵ گود رها شده در جایگاه سوم است .منطقه ۹ و ۱۰ نیز هر کدام با یک گود رها شده در میان مناطق تهران کم ترین گود بلاتکلیف را دارند .اما چه زمانی این گودها تعیین تکلیف می شود ؟
 
 
 

نمودار اکوایران جدید2

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره سرانجام‌های گودهای پُرخطر تهران به اکو ایران می گوید: گود نگران‌کننده‌ای در کنار مرکز همایش‌های برج میلاد داشتیم که با پیگیری‌هایی که انجام شد گود، در حال ایمن‌سازی است و مقداری پروژه پیچیده و زمان‌بر است و امیدواریم کار به اتمام برسد و خیال‌مان  حداقل  از گود میلاد راحت شود. درباره سایر گودهای پرخطر تهران نیز شهرداری به برخی مالکان اخطار داده و برخی مالکان نیز اقدام به ایمن‌سازی کرده‌اند. مالکان گودهای پُرخطری که کوتاهی کنند براساس بند ۱۴ ماده ۵۵، شهرداری راسا اقدام به پُرکردن گودها خواهد کرد.

رئیس کمیسیون  شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به پُرکردن گودی در منطقه دو نیز توضیح می دهد :‌  گود پُرخطری در میدان شهرداری منطقه ۲ بود که شهرداری راسا آن را پُر کرد و گودهایی در منطقه ۱۷ و ۹ نیز رایزنی‌هایی برای آغاز ایمن‌سازی انجام شده است .

عباسی درباره گودهای نا‌ایمنی که متعلق به نهادها و سازمان‌های دولتی و نظامی است هم می گوید:‌با نهادها تعارف نداریم اگر مقاوم‌سازی انجام نشود گودها را پُر می‌کنیم.

این عضو شورای شهر تهران درباره دو گودی که به گود های بابک زنجانی معروف شده بودند هم می گوید :‌این دو گود که در اختیار وزارت است پایدارسازی و تقویت شده اما هنوز جای نگرانی وجود دارد .

عباسی ادامه می دهد : گودها چند رکن دارند از جمله عمق گود، مساحت ، مجاورت در کنار ساختمان ها و این که در کدام معابر قرار دارند و قدمت آنها که براساس این ارکان دست بندی می شوند . گودهایی که تشخیص داده شود نیاز به پایش دائمی دارد مالک موظف است که به طور مستمر با ابزار دقیق رفتار خاک را پایش کند .

 
وی اضافه می کند :‌ اکثر گودهایی که رها شده اند مالکان خصوصی دارند وتصمیم گیری درخصوص آنها فرایندی است متاسفانه مالکان بعد از دریافت پروانه به دنبال زخمی کردن آن هستند و به تامین منابع دراز مدت فکر نمی کنند و گاهی نیز اختلافاتی میان صاحبان ملک باعث رها شدن پروژه ها شده است .

علی نصیری  رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم درخصوص آمار گودهای رها شده در پایتخت می گوید : نزدیک به ۲۰۰ گود رها شده در تهران داریم که از این تعداد ۳۳ گود پرخطر هستند،که تعدادی از آنها در مالکیت شهرداری تهران است. بر خود فرض می‌دانیم قبل از اینکه به سراغ مردم برویم اولویت را از شهرداری آغاز کنیم  .

او درباره گود خیابان ایران زمین هم می گوید: این گود متعلق به شهرداری نیست. این گود متعلق به وزارت نفت است و وزارت نفت آن را از مالک که هم اکنون در زندان هستند برداشته به عنوان طلب برداشته است و شهرداری منطقه ۲ موضوع این گود را هم پیگیری می‌کند.

حمیدرضا صارمی  معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران هم درخصوص روند مقاوم سازی گودهای رها شده پایتخت می گوید :‌ در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۵۱ گود رهاشده داشتیم که با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تاکنون ۵۸ گود یا رفع خطر شدن یا مجدداً فعال شدن لذا در این خصوص تعداد گودهای رهاشده به ۱۹۳ گود تقلیل یافته است .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا