مسکن و ساختمان

تهران، شهر صاحبخانه‌های بی‌مستاجر!

با این افزایش قیمت اجاره خانه‌ها و کوچ مستاجران به جنوب تهران و شهرهای حاشیه، دیری نمی‌پاید که تهران خلوت و تبدیل به شهر صاحبخانه‌ها شود.

به گزارش صما، با توجه به نرخ فعلی تورم و جهش قیمت مسکن حالا خیلی از خانوار‌ها نه تنها توان خرید مسکن را ندارند بلکه به دلیل رشد قابل توجه اجاره ها نیز مجبورند به محلات جنوبی تر شهر‌ها و شاید هم به حومه و اقمار شهر‌ها کوچ کنند.

اما در سویی دیگر سیاستگذار بخش مسکن فقط سکوت اختیار کرده و توانی برای استفاده از ابزار‌های تنظیم گر خود را ندارد. عقیم شدن ابزار‌های سیاست گذار در بازار مسکن تا آنجایی است که تاکنون بیش از پنج میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از یک میلیون ۵۴۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند، اما طی ۹ ماهه نخست دولت سیزدهم (از پاییز ۱۴۰۰ تا پایان بهار ۱۴۰۱) فقط ۲۸۸ هزار و ۴۴۳ واحد مسکونی مجوز ساخت گرفته است.

در کنار آمار‌های ساخت و ساز، نگاهی به آمار‌های حساب های ملی نیز نشان می دهد گرچه نرخ رشد اقتصادی بهار امسال ۳.۸ درصد بوده، اما رشد ارزش افزوده بخش ساختمان طی این مدت منفی ۳.۹ درصد بوده است.

همچنین علاوه بر بهار، در زمستان سال گذشته نیز رشد بخش مسکن منفی ۳.۳ درصد بوده است. رشد منفی در دو فصل پیاپی یک رکورد برای خود محسوب می شود. یک کارشناس بخش مسکن و یک فعال بخش خصوصی به آسیب شناسی این وضعیت پرداخته‌اند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا