مسکن و ساختمان

با مبلغ بالای اقساط وام مسکن چه کسی می‌تواند خانه‌دار شود؟

چند روزی است باز بازار دادن وام مسکن از سوی بانک‌ها نقل محافل خرید و فروش است، برخی می‌گویند وام نگیرید زیرا با شرایط امروز معلوم نیست تا پروسه گرفتن وام کامل شود مسیر صعودی خانه سرسام آورتر شده باشد یا خیر؟

به گزارش صما و به نقل از آفتاب یزد عده‌ای دیگر از کارشناسان می‌گویند، با این وام‌ها که هی هر هفته یک مبلغی هم اضافه می‌کنند که مردم ترغیب به گرفتن آن شوند مگر می‌شود اساسا خانه خرید.

دکتر رستگار کارشناس مسکن در این باره گفت: حالا دوباره حرف و حدیث به گوش می‌رسد که قرار است وام بیشتری به متقاضیان و جوانانی داده شود که واقعا به تنگ آمده اند، اما نیاز به کارشناسی عجیب و غریبی ندارد.

او ادامه داد: این وام‌ها و گرفتنشان صرفا به درد سودجویان می‌خورد که مثلا به نام من جوان وام‌های زیاد و با تعداد بالا می‌گیرد وگرنه من و شما مثلا یک خونه ده میلیاردی بخواهیم بخریم باید نه میلیاردش در جیبمان باشد که یک میلیاردش هم بانک لطف کند و به من و شما وام بدهد آن هم چی با هزار دنگ و فنگ و چک و ضامن که اگر این امکانات را داشتیم دیگر نیاز به وام نداشتیم

این کارشناس مسکن درباره خانه‌های بی‌شماری که از طریق وام مسکن بسیاری را در گذشته صاحبخانه کرده‌اند افزود: در گذشته بهترین و عاقلانه‌ترین کار همین بود که شما یک پول اندکی داشتی بانک هم به کمک شما می‌آمد و با هو توافق می‌کردید که مثلا اگر ده قسط شما عقب بیفتد ملک به نفع بانک مصادره می‌شود، در آن زمان بین دستمزد افراد و قسط‌هایی که باید پرداخت می‌کردند یک همخوانی وجود داشت، نه اینکه الان شما روزنامه نگار ۵ میلیون حقوق بگیرید ۱۵ میلیون وام بدهید! از کجا و چگونه؟!

رستگاری گفت: با این تمهیدات مشکل مسکن ما حل نخواهد شد و مانند همان نهضت ملی فقط یک مشکل جدید در این عرصه ایجاد می‌شود.                                                                                                                                       انواع وام‌های مسکن

وام مسکن از آن دسته از وام‌هایی است که ۶۰ درصد افراد جامعه به دنبال دریافت آن می‌باشند. همه می‌دانیم قیمت مسکن در چند سال اخیر افزایش سرسام‌آوری داشته و خانه دار شدن به یک رویای دوردست برای زوج‌های جوان تبدیل شده است. وام مسکن چه قدر است؟

مبلغ وام مسکن از ۶۰ میلیون تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان متغیر است و از سه بانک ملی، مسکن و سامان قابل دریافت می‌باشد. وام مسکن خانه اولی‌ها یا وام مسکن زوجین، وام اوراق مسکن، وام مسکن جوانان، وام ودیعه مسکن، وام مسکن ۲۰۰ میلیونی، وام مسکن ۲۴۰ میلیونی، وام مسکن ۴۰۰ میلیونی و وام مسکن متری ۳ میلیون تومان از انواع وام مسکن می‌باشند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

 

وام مسکن خانه اولی‌ها یا وام مسکن زوجین

وام مسکن یکم ویژه افرادی است که خانه ندارند و اولین بار اقدام به دریافت وام مسکن می‌نمایند. سقف این وام برای زوج‌های تهرانی ۱۶۰ میلیون، شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزار جمعیت ۱۲۰ میلیون و سایر شهرستان‌ها ۸۰ میلیون تومان می‌باشد.

از مزایای وام مسکن زوجین سود ۸ درصد و مدت بازپرداخت ۱۴۴ ماهه می‌باشد. نوع ضمانت وام مسکن خانه اولی‌ها استفاده از سند ملکی می‌باشد.

جهت دریافت این وام باید ۵۰ درصد مبلغ وام درخواستی را به مدت یک سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری نمایید!

 

وام اوراق بانک مسکن

وام اوراق بانک مسکن که به وام ۶۸۰ میلیون تومانی مسکن معروف است به این صورت می‌باشد که فرد یا زوجین از طریق بورس یا بانک مسکن اقدام به خرید اوراق مسکن می‌کنند و در زمان سررسید اوراق، با تکمیل مدارک می‌توانند وام خود را دریافت نمایند.

مبلغ این وام برای زوج‌های تهرانی ۶۰۰ میلیون، کلان شهرها ۵۰۰ میلیون و شهرهای کوچک ۴۵۰ میلیون تومان می‌باشد.

زوج‌های همه شهرهای کشور می‌توانند در کنار این وام ۸۰ میلیون تومان وام جعاله یا همان وام تعمیر مسکن دریافت نمایند که در نهایت مبلغ وام برای تهرانی‌ها ۴۸۰ میلیون تومان خواهد شد.

نکته: تمام مبالغی که در مقاله به آن اشاره شد برای زوجین می‌باشد و اگر قصد دریافت وام مسکن بصورت فردی دارید مبالغ فوق را نصف کنید.

کلیه افرادی که ۱۸ سال سن دارند و یا گواهی رشد دریافت نموده‌اند می‌توانند به بانک مسکن مراجعه کرده و بعد از افتتاح حساب،هر ماه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب سپرده خود واریز نمایند و بعد از ۵ سال حداکثر ۸۰۰ میلیون و پس از ۱۵ سال حداکثر ۲ میلیارد تومان وام مسکن با سود ۶ تا ۹ درصد( بسته به مدت زمان بازپرداخت وام) دریافت نمایند.

وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی

وام مسکن روستایی که در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است به وام مسکن ۲۰۰ میلیونی معروف شده است.

این تسهیلات با سود ۵ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله به صورت سفته زنجیره‌ای به ساکنین روستا پرداخت می‌شود.

همچنین می‌توانید ماهانه ۳۰۰ هزار تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری نمایید و بعد از ۳ سال ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن با سود ۱۵ درصد دریافت نمایید.

وام مسکن ۲۴۰ میلیون تومانی

در گذشته مبلغ وام مسکن برای هر فرد ۶۰ میلیون بوده است که هم اکنون به ۱۰۰ میلیون افزایش یافته است. زوجین با یکدیگر می‌توانند ۲۰۰ میلیون وام مسکن بگیرند و جدای آن درخواست وام ۴۰ میلیونی جعاله مسکن نمایند که در نهایت ۲۴۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت خواهند کرد.

۱۰ نوع وام مسکن از بانک‌های مختلف

در طرح جهش تولید مسکن دولت به متقاضیان زمین واگذار کرده و قرار بر این است که متقاضیان مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان جهت ساخت منزل مسکونی وام دریافت نمایند.

مبلغ وام جهش مسکن برای متقاضیان در کلانشهرها ۳۲۰ میلیون تومان و در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار جمعیت ۲۴۰ میلیون تومان می‌باشد.

دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن از طریق اوراق مسکن نیز قابل دریافت است.

وام مسکن متری ۳ میلیون

وام مسکن متری سه میلیون تومان همان وام جهش مسکن می‌باشد که طبق برآورد هزینه مجلس قیمت هر متر خانه‌ای که در این طرح ساخته شود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌باشد که به وام مسکن متری سه میلیون معروف شده است.

ثبت نام این طرح از ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است و هم اکنون ادامه دارد. اولویت وام جهش مسکن با افراد فاقد مسکن، مستاجران، مجرد بالای ۳۵ سال، زنان سرپرست خانوار می‌باشد.

وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن ویژه افراد فاقد منزل مسکونی است که دارای اجاره نامه رسمی می‌باشند، ثبت نام این وام از خرداد ۱۴۰۰ شروع شده و تا بهمن ماه ادامه دارد.

مبلغ این وام برای شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرستان‌ها ۲۵ میلیون می‌باشد.

محاسبه اقساط وام مسکن

براساس آنچه خواندیم ۱۰ مورد وام مسکن معرفی کردیم که هر وام براساس سود وام و مدت بازپرداخت مبلغ اقساط متفاوتی دارد، برنامه ساد۲۴ یک اپلیکیشن کامل در زمینه مدیریت امور مالی، ثبت و تایید و انتقال چک صیاد و معرفی وام‌های فوری و کاربردی می‌باشد که امکان محاسبه سود و اقساط وام را در کمترین زمان ممکن برای شما فراهم کرده است.

تغییرات وام مسکن در یک هفته اخیر

هزینه وام مسکن نسبت به هفته قبل با شیب ملایمی افزایشی بوده است و زوج‌های تهرانی برای اخذ این وام باید حدود ۹۲ میلیون تومان پرداخت کنند.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین سال گذشته ۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان، در اردیبهشت ۹۷ هزار و ۸۰۰ تومان و در خرداد ۹۴ هزار تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۹۳ هزار و ۲۰۰ تومان، در مرداد سال گذشته ۹۵ هزار و ۸۰۰ تومان و در شهریور سال گذشته ۹۴ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۹۴ هزار و ۳۰۰ تومان، در آبان‌ماه و آذرماه ۹۵ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشتند.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان و ۹۵ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در فروردین امسال ۹۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

قیمت اوراق برای مجردها و متاهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۹۵ هزار و ۶۰۰ تومانی، ۳۸ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۳ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۱ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۶۱ میلیون و ۱۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا