مسکن و ساختمان

اردوغان با وعده مسکن ارزان جیب رفقایش را پر کرد

در پی جهش پیاپی قیمت ارز در ترکیه، قیمت دلاری مسکن افت کرده بود و حجم معاملات هم در حال کاهش بود. در چنین هنگامی اردوغان خبر از اعطای چند وام جدید در بخش مسکن داد. وام ۱۳۰ هزار دلاری با بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ بهره سالانه ۱۲ درصدی برای خانه اولی‌ها و وام ۱۳۰ هزار دلاری ۱۰ ساله با نرخ بهره سالانه ۱۱ درصدی برای افرادی که طلا یا ارز خود را به بانک‌های ترکی بفروشند، دو مورد جدیدی بودند که در بازار مسکن ترکیه رونمایی شد. این تسهیلات علاوه بر وام‌های بانک‌های خصوصی است که بازپرداخت ۱۰ ساله دارند و نرخ بهره آن‌ها هم ۲۵ درصد است.

فردای اقتصاد نوشت:چنین تسهیلاتی در شرایطی داده می‌شود که تورم ترکیه به بیش از ۸۰ درصد رسیده و این تورم در بازار مسکن به حدود ۱۹۰ درصد هم رسیده است. تورم ۱۹۰ درصدی ملکی در کنار تسهیلات با بهره ۱۱ درصدی چیزی شبیه به شوخی می‌ماند. به زبان ساده‌تر اگر قرار باشد تورم ملکی در همین سطح بماند، اعطای وام با نرخ بهره ۱۱ تا ۲۵ درصدی، مانند این می‌ماند که دولت ملک را با تخفیف ۶۰ درصدی و به صورت اقساطی می‌فروشد. البته این تخفیف نه از جیب دولت است و نه از جیب سازندگان بلکه از پول‌های مردم و با ضرر رساندن به نظام بانکی است.

رانت برای رفقای اردوغان

به عبارتی اردوغان برای داغ ماندن کاسبی رفقایش بیش از نیمی از هزینه خانه را به دوش نظام بانکی و در مرحله بعد به دوش همه مردم گذاشته است. در ماه می که اردوغان خبر از وام‌های جدید برای بخش مسکن داده بود تعداد معاملات ماهانه ملک در ترکیه به ۱۲۰ هزار واحد کاهش یافته بود. عددی که در ماه بعدی به حدود ۱۵۰ هزار واحد رسید. همچنین از آن هنگام تا پایان ماه آگوست، یعنی ظرف ۳ ماه، مسکن در ترکیه ۲۸ درصد گران شد و قیمت دلاری مسکن هم با گذر از مرز تاریخی ۸۰۰ دلاری که بارها مسکن ترکیه را نگه داشته بود، گذر کند. به این ترتیب اردوغان با وعده‌هایی مانند خانه‌دار کردن مردم، ساخت مسکن ارزان‌قیمت، رشد اقتصادی با موتور بازار مسکن طی دو دهه گذشته تلاش کرده جیب رفقایش را پر پول‌تر از همیشه کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا