مسکن و ساختمان

مدیرعامل صندوق ملی مسکن عنوان کرد:

صندوق ملی مسکن وارد درآمدزایی و خرید سهام می‌شود

مدیرعامل صندوق ملی مسکن اظهار داشت: قرار بر این نیست که صندوق ملی مسکن هر منابع که به دست آورد را پرداخت کند بلکه در واقع مدیریت منابع مالی عهده‌دار خواهد شد. در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن بخشی از منابع در بخش ساخت و ساز معطوف است و بخشی دیگر در بخش مصالح، دستمزدها، پیمانکاران، زمین و … از این رو صندوق باید به گونه‌ای ورود پیدا کند که بتواند به این بخش‌ها منابعی را تزریق کند.

به گزارش صما مسعود رهنما در گفت‌وگو با ایلنا درباره منابع واریز شده و موجودی صندوق ملی مسکن و کارکرد این صندوق اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن که به تصویب مجلس هم رسیده یک طرح پیشرو است و با توجه به شرایط فعلی و نیاز کشور این طرح در حال اجرا است و با توجه نوسانات قیمتی بخش مسکن و محدودیت عرضه برای دهک‌های آسیب پذیر؛ دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند در قالب این طرح اقداماتی در راستای ساماندهی بازار مسکن انجام دهند .

وی ادامه داد: انجام پروژه‌های نهضت ملی مسکن به منابع کافی و به موقع نیاز دارد که در گذشته بخشی از این منابع  در درآمدهای دولت دیده می‌شد  اما به صورت پراکنده در لایه‌های متعدد اعتبارات مفقود می‌شد. از این رو صندوق ملی مسکن با این هدف انجام فعالیت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن را از لحاظ اقتصادی ریل گذاری کند، شکل گرفت. مدیریت منابع در این صندوق به این شکل خواهد بود  که بخشی از منابع که پیش از این سرگردان بودند و توزیع آن در بخش‌های مختلفی انجام می‌شد، در یک مجموعه متمرکز شوند.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اشاره به درآمدهای متمرکز شده در این صندوق گفت: قرار بر این است که درآمدهای حاصل از مالیات بر خانه‌های خالی، عوارض واردات محصولات ساختمانی، اجاره املاک وزارت راه، فروش اموال و دارایی دولت و مولد سازی دارایی‌ها و برگشت اقساط مسکن مهر در یک مجموعه یعنی صندوق ملی مسکن مدیریت شوند تا بتوان منابع مورد نیاز نهضت ملی مسکن از این طریق تامین و پشتیبانی شود.

رهنما از ورود صندوق ملی مسکن در سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف در جهت درآمدزایی خبر داد و افزود: قرار بر این نیست که صندوق ملی مسکن هر منابع که به دست آورد را پرداخت کند بلکه در واقع مدیریت منابع مالی عهده‌دار خواهد شد. در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن بخشی از منابع در بخش ساخت و ساز معطوف است و بخشی دیگر در بخش مصالح، دستمزدها، پیمانکاران، زمین و … از این رو صندوق باید به گونه‌ای ورود پیدا کند که بتواند به این بخش‌ها منابعی را تزریق کند. برای مثال صندوق باید به شکلی وارد بخش مصالح شود و منابع به موقع تزریق کند که بتواند جلوی تورم زا بودن مصالح مورد استفاده در پروژه‌های نهضت ملی مسکن را بگیرد و چرخه تامین مصالح متوقف نشود که برای تحقق این هدف، نسبت به خرید سهام کارخانه‌های تولید مصالح را اقدام می‌کند و در زنجیره تولید مصالح از سنگ آهن تا فولاد قرار بگیرد.   

وی تاکید کرد: بنابراین صندوق وارد درآمدزایی می‌شود و بخشی از منابع صندوق وارد مدیریت نوین درآمدزایی‌ها برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن وارد می‌شود چراکه در غیر این صورت برای تامین منابع نهضت ملی مسکن اگر به اقیانوس منابع هم وصل باشیم، خشک خواهد شد و تجربه‌های گذشته هم نشان می‌دهند که آبیاری قطره‌ای پروژها را خشک می‌کند و باعث زمان‌بر بودن پروژه‌ها و افزایش هزینه پروژه‌ها می‌شود و می‌دانیم که افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، کیفیت ساخت را کاهش می‌دهد.    

مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفت: صندوق ملی مسکن از ابزارهای مختلفی برخوردار است که یکی از مباحث مهمی که صندوق به اتکای آن حرکت می‌کند، قانون نهضت ملی مسکن است. قانون این اجازه را می دهد که این صندوق وارد درآمدزایی شود و اساسنامه صندوق هم این اختیار را داده‌است.  

رهنما درباره موجودی صندوق ملی مسکن اظهار داشت: به دلیل طولانی شدن پروسه تصویب اساسنامه صندوق ملی مسکن، این صندوق کمتر از یک ماه است که شروع به کار کرده البته از آنجایی که تاسیس صندوق ملی مسکن موضوع جدیدی بوده، طبیعی است که حساسیت برای تدوین اساسنامه آن بیشتر باشد.  موجودی صندوق هر روز متغیر است و بسته به این توانمندی‌ها دارد که چه منابعی را از کجا استخراج و به صندوق واریز کنیم.

وی درباره میزان ورود مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس به صندوق ملی مسکن ادامه داد: بخشی از منابع صندوق در قالب مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس اخذ می‌شود البته هنوز درآمد حاصل از مالیات بر خانه‌های خالی وارد صندوق ملی مسکن نشده‌است. تیمی تشکیل شده که منابع مرتبط با بخش مسکن از جمله مالیات بر خانه‌های خالی و فروش دارایی‌های دولت را استخراج و وارد صندوق کند. در وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن متولی این مساله است و تامین مالی را انجام می‌دهد.

رهنما با تاکید بر اینکه مبالغ نسبتا مناسبی برای در حال ورود صندوق ملی مسکن است، افزود: آنچه که وارد صندوق شده، بخشی از تعهدات دولت در بودجه است که از طریق خزانه وارد شده و بخشی هم اقساط برگشتی مسکن مهر بوده‌است و همچنین بخشی از  درآمد حاصل از فروش املاک وزارت راه به صندوق تزریق شده است.  

مدیرعامل صندوق ملی مسکن درباره میزان موجودی صندوق تا پایان سال گفت: چیزی حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تا پایان سال از طریق فروش املاک و دارایی دولت و مولد‌سازی دارایی و اعتبارات تخصیص یافته از دولت، مالیات از خانه‌های خالی و لوکس، اقساط مسکن مهر و اجاره املاک باید وارد وارد صندوق شود.  

وی با اشاره به اولویت مصرف موجودی و اعتبارات صندوق ملی مسکن تاکید کرد: پروژه نهضت ملی مسکن در حال اجرا است و برای ساخت یک میلیون مسکن در سال که در پروسه تولید قرار دارد، اولویت‌ها‌ را مشخص کرده‌ایم که پروژه‌های شرکت عمران شهرهای جدید و بازآفرینی شهری در اولویت قرار دارند.      

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا