دانشنامه ساخت و سازمسکن و ساختمان

مصالح ساختمانی هوشمند؛ از روکش پوستی تا شیشه هوشمند

مصالح ساختمانی هوشمند بسیار متنوع هستند و در پایداری ساختمان، کاهش اتلاف انرژی و حفظ محیط زیست نقش بسیار مهمی دارند. در این قسمت از معرفی مصالح هوشمند ساختمانی انواع مواد مناسب برای پایداری ساختمان را معرفی می کنیم.

روکش پوستی

معماری پایدار با استفاده از پوسته‌ی در ختان برای ساختمان سبز به نقطه‌ی خوبی رسیده است. شاید تابه‌حال درمورد روکش پوستی چیزی نشنیده باشید اما باید بدانید روکش درختان پایدار، زیبا و اقتصادی برای معماری نوین پایدار هستند.

روکش پوستی به عنوان یکی از مصالح هوشمند ساختمانی از درختانی که قطع شده‌اند تهیه می‌شود. در گذشته روکش پوستی دفن یا سوزانده می‌شد یا برای ساخت مالچ به کار می‌رفت. اما حالا به عنوان یکی از مصالح ساختمانی هوشمند به کار می‌رود و در معماری آینده نقش مهمی خواهد داشت.

روکش پوستی در ساختمان سبز ۷۵ تا ۱۰۰ سال بدون رنگ یا مواد دیگر عمر می‌کند. نبود رنگ هم به معنی استفاده نکردن از مواد شیمیایی در ساختمان سبز است. همچنین روکش پوستی را پس از جدا کردن از چوب در فرآیندی پاکسازی می‌کنند تا حشرات موذی را به خود جذب نکند. در این فرآیند از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود بنابراین روکش پوستی به عنوان ماده‌ای کاملا غیرسمی می‌تواند در معماری پایدار به کار رود.

چوب‌های انبوه

استفاده از چوب‌های چندلایه و الوار چسبی به جای استیل و بتن افزایش یافته است. در این روش قطعات کوچک چوب با چسب به هم متصل می‌شوند و در معماری پایدار به کار می‌روند.

مزایای چوب‌های انبوه:

پایداری: در فرآیند ساخت فولاد و بتن کربن دی‌اکسید زیادی تولید می‌شود. در مقایسه با این دو مورد چوب کربن کمتری تولید می‌کند و برای ساختمان سبز مناسب‌تر است. همچنین استفاده از قطعه‌های کوچک چوب بهره‌وری چوب را افزایش می‌دهد.

استحکام: چوب‌های انبوه استحکام زیادی دارند و وزن زیادی را تحمل می‌کنند. بنابراین از چوب به جز معماری پایدار در ساخت آسمان‌خراش‌ها هم استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر آتش: اگرچه چوب در برابر آتش مقاوم نیست اما با استفاده از چوب انبوه در معماری نوین پایدار لایه‌های درونی چوب از آتش حفظ می‌شوند و آسیبی نمی‌بینند.

کم شدن هزینه: ساختمان سبز ساخته شده با چوب انبوه سریع‌تر از ساختمان بتنی ساخته می‌شود، بنابراین هزینه‌های ساخت‌وساز نیز کاهش پیدا می‌کند.

بیوکامپوزیت‌ها

شاید اگر روزی می‌گفتند قرار است ساختمان سبز با علف‌های هرز، میوه‌ها یا برخی گونه‌های گیاهان ساخته شود باورنکردنی به نظر می‌رسید. اما حالا با استفاده از همین مواد که عموما به نام «بیوپلاستیک» یا «بیوکمپوزیت» شناخته می‌شوند ساختمان سبز ساخته می‌شود.

بیوپلاستیک‌ها از منابع گیاهی، حیوانی، قارچی و باکتریایی ساخته می‌شوند و در معماری پایدار استفاده می‌شوند. توسعه تکنولوژی تولید بیوکمپوزیت‌ها را راحت‌تر و باکیفیت‌تر می‌کند و به نظر می‌رسد این مواد در معماری آینده نقش مهمی داشته باشند. در معماری نوین پایدار استفاده از مصالحی با پایه گیاهان پرطرفدار و هیجان‌انگیز است.

شیشه هوشمند

در زمستان نور خورشید که از پنجره به خانه می‌تابد بسیار لذت‌بخش است اما همین نور در تابستان آزاردهنده است و گاهی حتی با خنکی کولر هم رفع نمی‌شود. شیشه هوشمند به عنوان یکی از مصالح ساختمانی هوشمند چاره‌ی این مشکل است. شیشه هوشمند نوع خاصی از امواج خورشید را محدود می‌کند و اجازه ورود آن‌ها را به خانه نمی‌دهد. همچنین این شیشه‌ها مانع از ورود اشعه‌های مضر هم می‌شوند و در معماری پایدار کاربردی هستند.

با پیشرفت تکنولوژی دامنه و تعداد مصالح هوشمند ساختمانی هم افزایش پیدا می‌کند و می‌توان برای ساختمان سبز برنامه‌ریزی کرد و معماری آینده را به سمت کاربرد بیشتر و هدررفت کمتر منابع هدایت کرد.

کوتاه درمورد مصالح هوشمند ساختمانی

  • معماری آینده با مصالح هوشمند ساختمانی گره خورده است.
  • خاک کوبیده، بلوک کاهی، بامبو، عایق پشمی، صفحه‌های خورشیدی، پنل‌های عایق سازه‌ای، بیوکامپوزیت‌ها، روکش پوستی، سقف‌های سبز و شیشه‌های هوشمند جزو مصالح ساختمانی هوشمند هستند.
  • ساختمان سبز با استفاده از مصالح هوشمند ساختمانی رویکرد معماری پایدار و معماری نوین پایدار است و مزایای زیادی از جمله کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط زیست دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا