شهرمسکن و ساختمان

سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران تشریح کرد:

سه رویکرد شهرداری تهران برای تامین مسکن

سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به تفاهم اخیر شهرداری با انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران برای ساخت سی هزار واحد مسکونی از سه رویکرد قرارگاه مسکن برای همکاری با بخش خصوصی در جهت تسهیل شرایط حوزه مسکن خبر داد و گفت: کاهش زمان صدور پروانه ساخت،مشارکت شهرداری با صاحبان اراضی بلا استفاده و همچنین عرضه ۱۲۰ هکتار از اراضی تحت تملک شهرداری برای افزایش عرضه مسکن است.

به گزارش صما به نقل از ساختمان آنلاین سید مهدی هدایت گفت: اساساً در قرارگاه جهادی مسکن سه رویکرد اساسی در حوزه مسکن مد نظر قرار گرفته است. اولین مورد فراهم کردن تمهیدات لازم به منظور تسهیل و کاهش مدت زمان صدور پروانه ساختمانی است چرا که پیش از این عملا زمان پروسه مذکور به ۳۶ ماه رسیده بود و این مساله به عنوان یکی از موانع ،سبب کاهش تولید مسکن شده بود که با پیگیری های مستمر این زمان از ۳۶ ماه به سه ماه تقلیل پیدا کرده است.

وی همچنین درباره رویکرد دوم قرارگاه جهادی مسکن تاکید کرد: بسیاری از افراد در سطح شهر تهران دارای اراضی متعددی هستند که از بیم به دام افتادن در پیچ و خم مراحل اداری مسکن و یا به دلیل کمبود منابع مالی ،از این اراضی جهت تولید مسکن استفاده نکرده اند.

سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران از رایزنی شهرداری تهران با صاحبان این اراضی و پیشنهاد ساخت وساز در قالب مشارکتی خبر داد و خاطرنشان ساخت: ساخت وساز به روش مشارکتی به این صورت است که آورده بخش خصوصی زمین است و شهرداری نیز با ارایه تخفیفات مربوط به صدور مجوزساخت در این نوع پروژه ها مشارکت می کند و همچنین برای اجرا نیز از سازنده های بخش خصوصی کمک می گیرد.

وی تاکید کرد: سازنده های این نوع پروژه ها از تشکل‌های تخصصی حوزه مسکن نظیر انجمن سازندگان و مسکن و ساختمان که با آن ها تفاهم ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی منعقد شده ، برگزیده خواهند شد.

هدایت رویکرد سوم شهرداری در قرارگاه مسکن را مورد اشاره قرار داد و اذعان داشت:  در مدل سوم شهرداری تهران حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی تحت تملک خود را به بخش مسکن تخصیص داده که استعداد ساخت حدود ۳۶ هزار واحد مسکونی در این اراضی وجود دارد .

سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران همچنین به شرایط احراز صلاحیت سازندگان مسکن نیز اشاره و عنوان کرد: بدون شک شرکای ما در حوزه ساخت و ساز،شر کتهایی خواهند بود که از صلاحیت حرفه‌ای لازم برخوردار باشند و مولفه هایی نظیر،تخصص ،تجربه ،توان مالی و.. پیش شرط های مشارکت بخش خصوصی با شهرداری خواهد بود.

هدایت با تاکید بر تفاهم نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و انجمن سازندگان مسکن و ساختمان با هدفگذاری ساخت ۳۰ هزار افزود: تشکلهای تخصصی حوزه مسکن نظیر انجمن انبوه سازان استان تهران و نیز انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران ،از جمله تشکل هایی هستند که از ظرفیت آنها در جهت ساخت وسازهای شهری استفاده حداکثری خواهد شد.

وی رفع موانع تولید مسکن را زمینه ای ارزیابی کرد که به گفته وی سبب حضور انبوه سازان و سازندگان برای تولید مسکن می شود و یادآورشد: متاسفانه طی سالهای اخیر تحت تاثیر رکود مسکن شرایط برای بهره‌گیری از توان انبوه‌سازان فراهم نشده بود این در حالی است که این شرکت‌ها دارای توان فنی ،مالی و اجرایی بالایی هستند. از این رو شهرداری تهران با رفع موانع و مشارکت با انبوه سازان ،زمینه بهره مندی از توان سازندگان و انبوه سازان برای افزایش عرضه مسکن را فراهم خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا