مسکن و ساختمان

حضور معاون اول رئیس جمهور در ستاد خبری نمایشگاه ساختمان تهران (صما)

در روز اول نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با حضور در این رویداد به بازدید از غرفه‌های نمایشگاه و گفتگو با برخی فعالان حوزه ساختمان حاضر در نمایشگاه پرداخت.
شایان ذکر است که معاون اول رئیس جمهور همچنین از غرفه ستاد خبری نمایشگاه (صما) و کارگاه‌های آموزشی “از خشت تا آجر” که توسط مجتمع رسانه‌ای ساختمان برگزار می‌شود بازدید به عمل آورد.

همچنین محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که مهمان ویژه مراسم افتتاحیه بود، در این مراسم طی ایراد سخنانی اظهار داشت: دولت سیزدهم از ابتدای شروع کار خود، معیشت، سلامت و مسکن مردم را در دستور کار قرار داد. برنامه ریزی‌های خوبی هم در این زمینه‌ها انجام شده است. در اسفند ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی در زمینه اقتصاد رخ داد و تورم کاهش یافت. مسئله فراوانی کالاها حل شد و وضعیت خزانه به شرایط مطلوبی رسید. اما از شروع سال ۱۴۰۱ حذف ارز ترجیحی شرایط را تغییر داد؛ باید بگویم دولت مجبور به انجام این کار شد نه مختار. 

وی در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت گفت: داروهای خارج از بیمه شامل شد. در زمینه مسکن هم دولت باید تسهیلگر باشد و به مردم کمک کند. قریب به ۹۰ درصد زمین و متقاضی در کشور موجود است که ساخت و ساز آنها در اختیار خود مردم قرار دارد. روش تامین مالی مهم است و وظیفه جدی دولت هم پشتیبانی از تشکل ها و مجموعه هاست.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: برای تحقق شعار ۴ میلیون مسکن در ۴ سال لازم است که تکنولوژی صنعت ساخت متحول شود و دولت هم مسائل مالی و روش تامین مالی را ساماندهی کند.

مهدی مسکنی معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: دولت سیزدهم یک همت جهادی در ساخت مسکن دارد و بخشی از این رسالت به اتاق تعاون واگذار شده است. در فرآیند مسکن مهر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ساخته شده که ۱ میلیون و ۹۰ هزار فقره آن گروهی بوده و ۸۴۰ هزار مسکن را تعاونی‌ها ساختند.

وی ادامه داد: اتاق تعاون کمک میکند تا همه افراد منزل داشته باشند. صنعت ساختمان‌سازی هم در کاهش هزینه‌های ساخت بسیار مهم است و صنعتی سازی میتواند در صاحب‌خانه شدن افراد کم بضاعت نقش مهمی داشته باشد.

به گفته معاون تعاون وزارت تعاون، راه و تامین اجتماعی، اتاق تعاون جایگاه خوبی بین تعاونی ها و عرصه بین المللی دارد و جزء هیات مدیره مجمع جهانی تعاون است.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان‌ وزارت راه و شهرسازی در این مراسم اظهار کرد:

بیش از چهار هزار هزار میلیارد تومان هزینه ساخت ۴ میلیون مسکن است. اگر در مرحله ساخت نیاز ۷۰ درصدی مصالح را در نظر بگیریم، یعنی فعالان بخش خصوصی باید بیش از ۲۸۰۰ هزار هزار میلیارد گردش اقتصادی در بخش مصالح ایجاد کنند. بنابراین تولید مصالح بسیار مهم است. براساس آمارها هر واحد مسکونی ۲/۲ اشتغال دارد و کل ۴ میلیون خانه، بیش از ۸ و نیم میلیون شغل ایجاد می‌کند که همه آنها صرفا در حوزه ساخت نیست و ابعاد مختلف را شامل می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید میزان تسهیلات  با کمک سیستم بانکی و بازار سرمایه تامین شود‌.  ۲ تفاهمنامه با اتاق تعاون برای ساخت ۲۰۰ هزار مسکن منعقد شده است.  همچنین برای اولین بار پروژه مسکن حمایتی، بیمه کیفیت هم دارد و ساختمان‌ها بین ۳ تا ۱۰ سال بیمه شده اند.

در ادامه مراسم، احمد امیرآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: این نمایشگاه هم تبادل تجربه است و هم آخرین دستاوردها را در معرض دید مصرف کنندگان قرار می دهد. صنعت ساختمان‌سازی موتور محرک صنعت کشور است. دولتمردان هم به این موضوع واقف هستند اما در دولت قبل توجه ویژه ای به این صنعت نشد.

وی با بیان اینکه ایجاد ساختمان و مسکن شعار دولت جدید است، ادامه داد: باید بانک ها به میدان بیایند و کمک کنند. جهش تولید مسکن از قوانین مجلس دوره یازدهم است و دولت هم اهتمام ویژه نسبت به آن دارد. مالیات های خانه های خالی هم به صنعت ساختمان کمک میکند.

در ادامه رضا تقی‌پور رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: شاید یکی از مباحث در این نمایشگاه  صنعتی سازی در حوزه مسکن است. صنعت ساخت قطعات در کشور فعال است اما بحث صنعتی شدن ساخت و ساز و احداث باید در دستور کار باشد. 

وی ادامه داد: تولید ۴ میلیون مسکن در ۴ سال در دنیا بی سابقه است. باید صنعتی سازی مسکن در دستور کار دولت قرار بگیرد و اگر محدود به بازار سرمایه داخلی شویم، موفق نخواهیم شد. باید مهندسی مالی انجام دهیم و نیاز است با روش مناسب و ضمانت های لازم به سراغ روش های برویم که تامین مالی را به عنوان یکی از الزامات انجام دهیم.

اقبال شاکری عضو هیات مدیره کمیسیون عمران مجلس هم گفت: الان برخی از ساختمان ها به واسطه تامین مالی مشهور شدند. بیمه و روش تامین مالی یک دریا از موضوع است؛ دولت مسئولیت ساخت را بر عهده دارد و وزارت راه و شهرسازی باید نظارت و تسهیلگری کند.

وی افزود: در تامین زمین مشکل نداریم؛ اصل قضیه تامین مالی است. در آینده قانون نظام مهندسی اصلاح میشود و لایحه حضور سازندگان، بیمه گران و صنعتگران به صحن می‌آید و تصویب خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا