مسکن و ساختمان

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان عنوان کرد:

شناسایی ۳۲۸ ساختمان ناایمن در اصفهان

شهرداری اصفهان خبر از شناسایی ۳۲۸ ساختمان ناایمن در این کلانشهر داد.

به گزارش خبرگزاری صما و به نقل از صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تشکیل کمیته مشترک با حضور مدیریت ستاد بحران استان، معاونت شهرسازی شهرداری، آتش نشانی، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی برای شناسایی و تصمیم گیری در مورد وضعیت ساختمان‌های ناایمن گفت: در دو ماه گذشته ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان شناسایی شده و ۱۰۰ ساختمان با درصد بالای ناایمنی در اولویت قرار گرفتند.

وحید مهدویان با بیان اینکه مراحل قضائی ایمن سازی ساختمان‌های خطرآفرین توسط ستاد بحران استانداری درحال پیگیری است، افزود: برای برخی از این ساختمان‌ها دستور مهروموم و اصلاح صادر شده است.

وی در ادامه گفت: با بخشنامه وزارت کشور ارزیابی ساختمان‌های ناایمن به اداره کل راه و شهرسازی واگذار شده، گفت: شهرداری ساختمان‌های پرخطر را به راه و شهرسازی معرفی و در ادامه فرایند‌های قضائی پیگیری می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ایمن سازی مجتمع‌های مسکونی که چندین مالک دارند را از مشکلات پیش روی اجرای این بخشنامه دانست و افزود: ستاد مدیریت بحران استانداری به زودی در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

مهدویان تحقق شهرداری الکترونیک و هوشمندسازی را محور اصلی فعالیت‌های خود اعلام کرد و گفت: تا قبل از سال ۹۳ ساختار پاسخگویی به شهروندان به‌صورت دستی و کاغذی بود، از آن زمان به بعد الکترونیکی کردن فعالیت‌ها و آرشیو الکترونیکی پرونده‌ها و کلیه نقشه‌های شهر در دستور کار قرار گرفت و بستر الکترونیک برای تغییر وضعیت در شهرداری اصفهان فراهم شد.

وی افزود: در دوره جدید مدیریت شهری، هوشمندسازی در دستور قرار گرفت تا پاسخگویی به مراجعان از طریق ربات‌های هوشمند صورت گیرد.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایجاد سامانه هوشمند توسعه شهری از دی ماه گذشته در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری آغاز شده، گفت: در این راستا فرایند تولید سامانه هوشمند تا پایان گذشته تکمیل شد و از ابتدای سال جاری این نرم‌افزار به‌صورت آزمایشی فعال شد

مهدویان افزود: ویژگی اصلی این سامانه این است که علاوه بر کارتابل الکترونیکی برای شهرداری، یک کارتابل الکترونیکی نیز برای شهروندان ایجاد شده و بسیاری از مراجعات حضوری از طریق سامانه انجام می‌شود.

وی با اشاره به تغییر نگرش در سامانه هوشمند گفت: در نگرش قبلی مالک باید به شهرداری مراجعه می‌کرد، اما ما بین مالک، شهرداری و سیستم الکترونیک، یک سامانه هوشمند قرار دادیم و این کار گام به گام انجام می‌شود، به طوری که تا پایان شهریورماه کلیه عملیات پروانه ساختمانی هوشمند و تا پایان سال کلیه استعلامات و فرایند‌های شهرداری هوشمند می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری که سامانه هوشمند توسعه شهری راه‌اندازی شد و مردم بدون واسطه توانستند به شهرداری مراجعه کنند، ۹۸۸ درخواست پروانه ساختمانی ثبت شد که رشد ۲۳۷ درصدی نسبت به قبل داشت و نشان می‌دهد اگر موانع را از جلوی پای مردم برداریم، کار‌ها تسهیل می‌شود.

مهدویان تاکید کرد: تمامی بافت‌ها و محور‌های تاریخی در سیستم هوشمند توسعه شهری ثبت شده است.

وی با اشاره به تهیه سند باز آفرینی برای محله‌های شهر گفت: درصدد هستیم با نگاه مشارکتی، مردم در بازآفرینی محله خود نقش ایفا کنند، در این رابطه در منطقه ۹ شهرداری دو هکتار زمین برای اجرای این پروژه آماده شده و به مرور این مهم در مابقی مناطق شهر اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ بافت تاریخی شهر، افزود: در این راستا شورای عالی بافت تاریخی تشکیل شده که در آن سیاست‌گذاری کلان در خصوص این بافت صورت می‌گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: خیابان طالقانی از ارزشمندترین خیابان‌های شهر در برندسازی است، به همین منظور ساماندهی این محور نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مهدویان با بیان اینکه مقدمات ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی اصفهان به طول شش کیلومتر آغاز شده، گفت: استاندارد‌های این مهم تدوین شده و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده این طرح به نتیجه برسد که دستاورد خوبی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد توسعه شهر اصفهان، گفت: باتوجه به محدودیت زیست محیطی اصفهان معتقدم ظرفیت شهر از نظر خدمات تکمیل است و نگاه ما این است که خدمات بزرگ را در حریم شهر ببریم تا ترافیک و آلودگی در محدوده شهر را کاهش داده و توسعه خدمات را در حریم شهر داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: هم اکنون شهر اصفهان ۳۶ هزار هکتار حریم دارد که تقریبا بلاتکلیف مانده است، در عین حال که توسعه شهر سیاست ما نیست و تلاش می‌کنیم آنچه در حوزه مسکونی در شهر داریم حفظ شود و توسعه‌ها را به حریم شهر ببریم.

مهدویان با بیان اینکه در محله زینبیه ساماندهی حرم مطهر زینبیه و ۳۲ هکتار بافت مسکونی اطراف را شروع کرده‌ایم، گفت: ساماندهی بافت زینبیه با ارتفاع کوتاه، اما با درنظر گرفتن شاخص‌های فرونشست و ایمنی ساخت و ساز است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا