حمل و نقل

استقرار شاتل‌های خودران در فرودگاه بریتانیا

شورای شهر «سولی‌هال»، فرودگاه بیرمنگام را به شاتل‌های خودران مجهز کرد.

به گزارش صما، به‌عنوان بخشی از ابتکارات تحت سرپرستی شورای شهر سولی‌هال (Solihull) که آزمایش چگونگی ادغام وسایل‌نقلیه خودران متصل (CAV) را با شبکه حمل‌ونقل شهر در آینده برعهده دارد، یک شاتل خودران ۱۰ نفری که در مالکیت این شورا قرار داشت در جاده‌های فرودگاه بیرمنگام مستقر شد. این پروژه بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری مرکزی انگلستان است که تأمین مالی آن توسط سازمان وست میدلندز (WMCA) انجام گرفته است. برنامه مذکور، از طرح‌های بهبود مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری گرفته تا بازسازی مرکز شهر، طیف وسیعی از پروژه‌های گوناگون را در بر دارد که بر پایه ایجاد بسترهای آزمایشی آینده تحرک میدلندز استوار است.

فناوری CAV که فراهم‌آورنده وسایل‌نقلیه فاقد آلایندگی، قانون‌مدار و مناسب برای استفاده اشتراکی است، این پتانسیل را دارد که مسیر تردد در شهرها، بخش‌ها و مناطق روستایی و همچنین حمل‌ونقل کالاها را متحول کند. فرودگاه بیرمنگام که در حال حاضر یکی از بهترین مقاصد متصل در بریتانیا و اروپا محسوب می‌شود مکان مناسبی برای آزمایش این فناوری و شاتل خودران است که محیطی شلوغ اما کنترل‌شده فراهم می‌کند تا تجربه‌ای عملیاتی‌تر در دنیای واقعی به دست دهد.

شاتل خودران برای درک محیط اطراف خود و فراهم آوردن ایمنی حرکت، از مجموعه‌ای از حسگرها هم‌چون لیدار استفاده می‌کند. این آزمایش با استفاده از وسایل‌نقلیه کاملاً الکتریکی و آزمودن قابلیت‌های آن‌ها در محل، اطمینان حاصل می‌کند که بیرمنگام گام‌های لازم را در راستای دستیابی به هدف کربن‌صفر شدن خالص تا سال ۲۰۳۳ بردارد.

فناوری خودران با در بر داشتن پتانسیل تغییر روش کار، بهبود کارایی و افزایش ایمنی مسافران، کارکنان و سایر کاربران فرودگاه، مزایای عظیمی برای فرودگاه‌ها و شرکت‌های خدماتی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند به ارمغان خواهد آورد و بینش ارزشمندی در مورد چگونگی وارد کردن CAV به ناوگان حمل‌ونقل با خیالی آسوده فراهم می‌آورد.

طراح و سازنده این شاتل، آریگو، نزدیک به ۳۰ سال پیش پایه‌گذاری شد و در حال حاضر با بیش از ۷۰ کارمند در مرکز مهندسی پیشرفته خود در کاونتری، به‌عنوان طرح اولیه آزمایش راه‌اندازی شاتل‌های خودران در فرودگاه بیرمنگام، مسیری را ترسیم کرده است که کارکنان فرودگاه را از بخش ورودی پروازهای خروجی و دایموند هاوس تا پارکینگ شماره پنج منتقل می‌کند. این طرح دارای قابلیت تطابق برای جابجایی مسافران در آینده‌ای نزدیک است و در حال حاضر به‌منظور مطابقت با قوانین فعلی، به یک اپراتور ایمنی دائمی مجهز شده و می‌تواند به‌صورت دستی با کنترل‌های معمولی نیز هدایت شود تا حداکثر انعطاف‌پذیری عملیاتی ممکن برای آزمایش فراهم شود.

آریگو که از نرم‌افزارها، فناوری‌ها و تخصص مهندسی داخلی خود برای توسعه سیستم باربری خودران «آتودالی» نیز بهره برده است، هوانوردی را فرصتی بزرگ با تمایلات واقعی برای یافتن فناوری‌های جدید می‌داند و در نظر دارد با بهره‌گیری از این فرصت تجربه مسافران هوایی را بهبود ببخشد. این تجربه خوشایند می‌تواند به‌واسطه جابجایی مسافران با استفاده از شاتل‌های خودران به‌دست آید یا از طریق جایگزینی یدک‌کش‌های سنتی مورد استفاده در فرودگاه‌های سراسر جهان با «آتودالی» که یک سیستم جدید حمل مستقل چمدان و بار است و پتانسیل آن را دارد که با کاهش ۶۰ درصدی انتشار کربن در فرودگاه‌ها همراه باشد. پیش‌بینی می‌شود که با عملیات مدل‌سازی دوقلوی دیجیتالی (یک برنامه کامپیوتری که برای ایجاد مدل‌های شبیه‌سازی از داده‌های جهان واقعی بهره می‌برد) این باربرهای خودران بتواند جایگزین دو سوم از تریلرهای باری و چمدانی با موتور دیزلی معمولی شود. آریگو همچنین در حال کار روی پروژه‌هایی در فرودگاه «چانگی» در سنگاپور و فرودگاه بین‌المللی «جرالد آر فورد» در آمریکای شمالی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا