مسکن و ساختمان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به عضو سابق شورا در گفتگو با صما مطرح کرد:

رونق ساخت وساز به معنای فساد و امضای طلایی نیست

در روزهای اخیر موضوع کاهش صدور پروانه های ساختمانی و رونق ساخت ساز در تهران و از طرفی خطر بازگشت امضاهای طلایی در شهرداری بسیار جنجال برانگیز شده است. به گزارش صما، بحث طولانی شدن روند صدور پروانه های ساختمانی و در پی آن کاهش ساخت وساز در پایتخت از سوی حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در رسانه ها مطرح شد. صارمی با انتقاد از این موضوع که در کشور آمار صدور پروانه ده تا ۱۵ درصد کاهش یافته و در پایتخت هم در در بازه زمانی ۵ تا ۶ سال اخیر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است، گفت: این نشان می دهد این کاهش صدور در تهران دو سه برابر متوسط کشوری است.

این موضوع اما با واکش شدید اللحن محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای پنجم شهر تهران مواجه شد. سالاری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران را به کلی گویی متهم کرد و گفت: قفلی که بر ساخت وسازها زده شد بر اقدامات سلیقه ای و نظامات معیوب مبتنی بر امضاهای طلایی و رانت زا بوده و قفل بر منافع اقلیتی سوداگر در شهرداری و جامعه بود.

حالا این کشمکش لفظی باز هم با پاسخ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه دار شده است. صارمی در گفتگو با خبرنگار صما در واکنش به صحبت های سالاری گفت: بنده نگاه و اظهارات ایشان را در مقام پاسخ دادن نمی دانم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه رونق ساخت و ساز به معنای قانون شکنی و امضاهای طلایی نیست، گفت: اینکه در امور شهروندان تسهیل ایجاد شود و زمان صدور پروانه ساختمانی را کاهش دهیم  و باعث شویم ساخت وساز در تهران رونق پیدا کند، به عنوان خطر بازگشت امضاهای طلایی نیست و اگر چنین نگاهی داشته باشیم، این نگاه ظلم به تهران است.

وی ادامه داد: ما سال ۹۰حدود ۳۴ هزار پروانه صادر کردیم اما سال گذشته ۶ هزار پروانه ساختمانی صادر شد. آیا این به معنای این است که ما شهر را به سمت جلوگیری از فساد برده ایم یا اینکه برعکس باعث فرسودگی و نابودی آن شده ایم؟

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: اگر این موضوع یعنی ترغیب سازندگان به ساخت و ساز نامش فساد و  امضای طلایی است  واقعا چه پاسخی می توان به آن داد؟ اصلا این نگاه و تفکر قابل پاسخ دادن نیست.

صارمی با بیان اینکه این شورا و شهرداری حق گرا و عمل گرا است، اظهار کرد: این اتفاق  یعنی کاهش صدور پروانه ساختمانی بزودی رخ می دهد و ما این قول را به سازندگان می دهیم.

این مقام مسئول در شهرداری همچنین پیگیری بحث مجری ذی الصلاح را از دیگر اهداف شهرداری دانست و گفت: یکی از مهمترین موضوعات فعلی این است که بحث مجری ذی صلاح را پیگیری کنیم تا کیفیت ساخت وسازها در شهر ارتقا دهیم .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا