مسکن و ساختمان

احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان؛ حداقل ۸ میلیون تومان

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه می توانیم در سه سطح برای ساختمان های درجه یک، دو و لوکس قیمت ارایه کنیم، اعلام کرد: براساس بررسی های انجام شده، قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان حداقل ۸ میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش صما مهندس احمد خرم  با اشاره به قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع ساختمان و مبانی قیمت گذاری ساختمان که در قانون آمده است، تاکید کرد:  دنیا از تعیین مبانی عبور کرده و به یک راهکار رسیده است که به آن راهکار هم عمل می کند.

وی با بیان اینکه قیمتها از جمله قیمت مصالح و دستمزد در تمام کشورها به صورت لحظه ای روی تابلو قیمتهاست، اظهارداشت: وقتی می خواهیم قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع ساختمان را محاسبه کنیم، ابتدا باید قیمت زمین را به طور مجزا درنظر بگیریم و سپس قیمت مصالح و دستمزد را بر مبنایی که گفته شد، محاسبه کنیم.

 ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان توضیح داد: قیمت مصالح درجه یک، دو و لوکس را می توانیم از وزارت صمت بگیریم و در این باره هر سه ماه، هر ماه یا هفته و یا حتی روزانه می توانیم قیمت اعلام کنیم.

مهندس خرم با اعلام اینکه می توانیم در سه سطح برای ساختمان های درجه یک، دو و لوکس قیمت ارایه کنیم، گفت: براساس بررسی های انجام شده، قیمت ساخت هر متر مبربع ساختمانی که عمر مفید آن ۳۰ تا ۴۰ سال باشد، کمتر از ۸ تا ۹ میلیون تومان نخواهد بود؛  به شرط اینکه ساخت ساختمان در یک سال انجام شود.

 وی تاکید کرد: در صورتی که ساخت ساختمان دو سال طول بکشد، با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی کشور،۴۰ درصد به نرخ ۸ میلیون تومان اضافه و میانگین هزینه ساخت هر مربع بالای ۱۱ میلیون تومان می شود. در این میان، شما شاهد بودید که در سال ۱۳۹۱ قرارداد مسکن مهر با مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان بسته شد و سود هم داشت، همان مسکن امروز با متر مربعی ۶ میلیون تومان به سختی ساخته می شود؛ ملاحظه می کنید قیمت ساخت در ۹ سال ۲۰ برابر شده است.

مهندس خرم در ادامه نتیجه گیری کرد: رقم هایی مثل دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که برای ساخت هر متر مربع ساختمان اعلام می شود، نشان دهنده آن است که دستگاه اجرایی، فاقد کارشناس خبره می باشد، ضمن اینکه اعلام این رقم ها جز اینکه سازندگان را فراری بدهد، ثمر دیگری ندارد.

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین با بیان اینکه برخی ها تصور می کننند سازندگان، سرمایه گذاران و در مجموع طرف های مشارکت «بچاپ بچاپ» به راه انداخته اند، گفت: بنده با اطلاع می گویم که این موضوع اینگونه که جو می سازند، نیست. البته بزرگنمایی سنگینی در مورد تخلفات شده و فضا را برای حل مشکل مسموم کرده اند، چراکه مالکان خودشان حتی بیش از دولت، حواسشان جمع پول شان است.

به گفته وی، در بخش مسکن به طور کلی باید ساخت مسکن و نحوه قیمت گذاری آن بر عهده بخش خصوصی باشد و دولت تنها باید نظارت عالیه بر این بخش داشته باشد و تامین تسهیلات کند.

مهندس خرم خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق کند، باید برای سازنده صرفه اقتصادی داشته باشد، زیرا اگر برای سازنده به صرفه نباشد، با مالک یا متقاضی به توافق نخواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه در این باره متقاضی هم باید توجیه شود، اظهارداشت: دولت به جای اینکه متقاضی را توجیه کند و مطالبات متقاضی و توقعات آن را با پایین اعلام کردن قیمت تمام شده هر متر مربع ساختمان بالا ببرد، باید یک رقم منطقی اعلام کند.

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان در پایان گفت: منطقی ترین راه برای تعیین قیمت هر متر مربع ساختمان، استفاده از تابلوی قیمت وزارت صمت و استعلام دستمزد از سازمان نطام مهندسی استانهاست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا