نظام مهندسی

بایسته‌های مقابله با معضل «دو نقشه‌ای» بودن ساختمان‌سازی

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به بایسته‌های مقابله با معضل «دو نقشه‌ای» بودن ساختمان‌ها گفت: متاسفانه مالکان در اجرای طرح مجریان ذی صلاح مقاومت می کنند.

به گزارش صما، مجید جی افرام با اشاره به معضل دو نقشه‌ای در ساخت و سازهای لرستان اظهار داشت: این امر، یک معضل اساسی در صنعت ساختمان محسوب می‌شود.

معضل «دو نقشه‌ای» بودن ساختمان‌سازی

وی با بیان اینکه این مشکل در بسیاری از استان‌های کشور هم وجود دارد عنوان کرد: منشأ این مشکل نیز به عدم هماهنگی بین مجموعه‌های شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی بر می‌گردد.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به مشکلاتی که در حوزه طرح‌های تفضیلی و جامع شهری وجود دارد گفت: همچنین دلیل دیگر معضل دو نقشه‌ای در صنعت ساختمان به مشکلات فرهنگی در سطح جامعه بر می‌گردد.

جی افرام با تاکید بر اینکه نیازمندی‌های مردم در حوزه مسکن با آنچه که در طرح‌های شهری وجود دارد، منطبق نیست ادامه داد: مسائل مالی و همچنین قیمت بالای مسکن نیز مزید بر علت در این زمینه است.مجید جی افرام

وی بیان داشت: متأسفانه منابع مالی شهرداری‌ها نیز برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی ضعیف است، در نتیجه این یک واقعیت است که باید پذیرفت که قسمت عمده‌ای از درآمد شهرداری‌های استان از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ تأمین می‌شود و تا زمانی که شهرداری‌ها منابع پایدار نداشته باشند، معضل دو نقشه‌ای ساختمان‌ها به راحتی قابل حل نخواهد بود.

ضرورت برخورد با تخلفات ساختمانی از سوی شهرداری‌ها

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با تاکید بر اینکه برای رفع این معضل، راهکار وجود دارد و غیر ممکن نیست گفت: می‌توان با اصلاح موارد، قسمتی از مشکل را حل کنیم و با همکاری شهرداری، نظام مهندسی و استانداری طرح‌هایی را گام به گام پیش ببریم تا به تدریج این معضل را حل کنیم و حداقل هم جواری‌ها را بهبود ببخشیم.

جی افرام تاکید کرد: این مسئله تا حدود زیادی می‌تواند به تدریج و نه به صورت یک باره، حل شود.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی در این رابطه به وظیفه خود خوب عمل می‌کند ادامه داد: بحث‌های نظارتی و کنترلی ما بسیار خوب است، گزارش‌ها و تخلفات ساختمانی توسط ناظران به موقع ارسال می‌شود، منتها گیری که وجود دارد این بوده که گزارش‌ها و تخلفات ناظران به شهرداری، توسط خود شهرداری باید بررسی شود، از تخلفات ساختمانی جلوگیری به عمل آید و عملیات ساختمانی را متوقف کند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: ما در این مرحله مشکل داریم، ما قبول داریم که شهرداری‌ها مشکلات خاص خود را به خصوص از لحاظ مالی، دارند، اما مشکلات را باید با کمک هم و حتی با استفاده از مراجع قضائی و دادستانی حل کنیم.

کنترل مستمر ایمنی گودبرداری‌ها

جی افرام در بخش دیگری از سخنان خود به گود برداری‌های غیر استاندارد در سطح شهر خرم آباد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آزمون صلاحیت جدیدی در حوزه تخصص‌های نظام مهندسی مرداد ماه امسال توسط وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و در آینده نزدیک به کسانی که در این آزمون قبول شوند صلاحیت تخصصی گود برداری اعطا می‌شود.

وی افزود: وقتی که ما مهندسینی داشته باشیم که دارای این صلاحیت تخصصی باشند مطمئناً اجرا و محافظت گودبرداری‌ها به خوبی و نسبت به گذشته با کیفیت بهتری انجام می‌گیرد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان تاکید کرد: به هر حال الان سازمان نظام مهندسی خود را موظف می‌داند که با کنترل‌های مستمر نسبت به ایمنی گودبرداری‌های انجام شده، اقدامات لازم را انجام دهد.

مقاومت مالکان در برابر اجرای طرح مجریان ذی صلاح

جی افرام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح مجریان ذی صلاح در صنعت ساختمان گفت: این طرح، صلاحیتی است که علیرغم اینکه در قانون نظام مهندسی و مبحث دوم مقررات ملی پیش بینی شده، متأسفانه سالهاست مغفول مانده بود و ساختمان‌های ما در سطح استان بدون سازنده ذی صلاح احداث می‌شد.

وی افزود: این امر منجر به کاهش کیفیت، ایمنی و عمر ساختمان‌ها شده بود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه خوشبختانه در دور هشتم هیئت مدیره نظام مهندسی استان این طرح به صورت قانونی در استان برای بخش عمده‌ای از ساختمان‌ها در دستور کار قرار گرفت ادامه داد: مشکلی که در این زمینه داریم مقاومت مالکین و صاحب کارها در این حوزه است، این طرح نو پا است و مقداری مقاومت در این رابطه وجود دارد.

جی افرام ادامه داد: به هر حال مسائل مالی بهانه می‌شود، اما خوشبختانه این طرح به طور خوبی در حال اجرا است، کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز کنترل‌های لازم را دارند اما باید با قدرت و شدت بیشتری کنترل‌ها صورت گیرد تا خدمات اجرا به صورت ارزشمند و واقعی به مالکین و مردم ارائه شود.

همکاری نظام مهندسی در اجرای طرح «جهش تولید مسکن»

وی در ادامه با اشاره به همکاری سازمان نظام مهندسی در اجرای طرح «جهش تولید مسکن» گفت: در این زمینه تفاهم نامه خاصی با وزارت راه و شهرسازی منعقد شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با بیان اینکه این تفاهم نامه به سازمان نظام مهندسی استان‌ها نیز ابلاغ شده است عنوان کرد: در حوزه وظایف سازمان که ارائه خدمات مهندسی است، بیشترین همکاری را خواهیم داشت، تخفیف‌های حداقل ۵۰ درصدی در حق الزحمه خدمات مهندسین و همچنین مشاوره‌های فنی را خواهیم داشت.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه اختیارات، وظایف و قوانین حوزه صنعت ساختمان تعریف شده است، جایگاه نظام مهندسی، شهرداری‌ها، استانداری، راه و شهرسازی و… تعریف شده است، گفت: وظایف قانونی نظام مهندسی ساختمان نیز ارائه خدمات مهندسی به پروژه‌ها و نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی است.

استفاده از مهندسان جوان در کمیته‌های تخصصی

جی افرام بیان داشت: در حوزه طراحی، نظارت و اجرا سازمان نظام مهندسی وظایفی بر عهده دارد، در این راستا نظارت‌ها و کنترل‌ها از سوی سازمان نظام مهندسی صورت می‌گیرد اما این سازمان قوه قهریه برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی ندارد و سازمان نظام مهندسی طبق قانون نمی‌تواند جلوی عملیات ساختمانی افراد را بگیرد، ناظرین نظام مهندسی طبق قانون موظف هستند که گزارش تخلفات را به شهرداری‌ها بدهند.

وی ادامه داد: در این راستا شهرداری‌ها باید با مأمورین اجرایی خود و حتی با استفاده از نیروی انتظامی جلوی تخلفات را بگیرند، اگر ساختمانی ساخته می‌شود، پایان کار می‌گیرد و طبق ضوابط ساخته نشده در حیطه کاری نظام مهندسی نیست.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان گفت: امیدواریم راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری‌ها با همکاری هم بتوانیم مشکلات را روی میز بگذاریم و بهتر این مشکلات را حل کنیم.

جی افرام همچنین از استفاده از مهندسان جوان در کمیته‌های تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خبر داد و گفت: همیشه به این گونه بوده و از این به بعد نیز ادامه خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا