مسکن و ساختمان

تمدید مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن تا آذر

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد تمدید مجدد ثبت نام وام ودیعه مسکن در کارگروه ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تایید قرار گرفت.

پروانه اصلانی با اشاره به پایان مهلت ثبت نام متقاضیان برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، افزود: مهلت قبلی ثبت مستاجران در سامانه وزارت راه و شهرسازی برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن تا پایان شهریور بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تمدید مهلت ثبت نام مستاجران در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن گفت: با توجه به اتمام مهلت ثبت نام، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد تمدید مجدد زمان ثبت نام را به ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ارائه داد. این پیشنهاد در کارگروه مرتبط ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد در جلسه آتی این ستاد، تمدید مهلت ثبت نام مستاجران در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن وزارت راه و شهرسازی تصویب شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: براساس جزئیات پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، مهلت تمدید ثبت نام در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن تا آذر ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به آمار ثبت نام مردم در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن، خبر داد: بنابر آخرین آمار تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی ثبت نام کرده اند و بر این اساس حدود ۳۴۰ هزار متقاضی مدارک خود را بارگذاری و ۱۷ هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده اند.

جزئیات وام ساخت مسکن

همچنین جزئیات تسهیلات ساخت مسکن موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مشخص شد. مجلس شورای اسلامی در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، نظام بانکی کشور را مکلف به پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن برای متقاضیان فاقد مسکن کرد.

بر اساس این دستور العمل، نظام بانکی کشور مکلف است، این تسهیلات را با رعایت سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای مسکن شهری و ۱۰۰ میلیون تومان برای مسکن روستایی با نرخ ۱۸ درصد مصوب شورای پول و اعتبار به متقاضیان واجد شرایط معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کند.

در همین راستا، شورای پول و اعتبار بانک مرکزی پس از گذشت دو ماه از تاریخ مذکور، دستورالعمل تسهیلات ساخت مسکن موضوع تبصره ۱۸ را در قالب ضمیمه نامه ای به روسای ۲۷ بانک فعال در سطح کشور ابلاغ کرد.

البته، در شرایطی سقف تسهیلات در شهرها و روستاها به ترتیب ۲۵۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده که بر اساس متن صریح قانون مقرر بود، سقف تسهیلات برای مناطق شهری ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

به استناد متن قانون بودجه سال ۱۴۰۰، کلیه بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند برای احداث و نوسازی ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و شهری در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۸۰۰ هزار واحد مسکن شهری (با اولویت محلات و مناطق محروم) نسبت به پرداخت سه میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن (معادل ۲۰ درصد تسهیلات نظام بانکی) به افراد واجد شرایط اقدام کند.

در همین راستا تخلف شورای پول و اعتبار از متن قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در شرایطی رقم می خورد که منابع ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای این طرح به ۲۴۰ هزار میلیارد کاهش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر سقف تعیین شده برای این تسهیلات، بر اساس دستورالعمل شورای پول و اعتبار، مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ساخت مسکن حداکثر ۲۰ سال در نظر گرفته شده که بازپرداخت سود سه ساله و اصل آن ۱۷ ساله خواهد بود.

همچنین حبیب الله طاهرخانی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش چهار برابری سهم مسکن از کل تسهیلات بانکی در کشور خبر داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا