مسکن و ساختمان

احداث ۴۰ شهرک جدید در کشور/ ساخت سه مورد اطراف تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر ۱۸ شهر جدید فعال در کشور، برنامه احداث ۱۸ شهر دیگر و ۴۰ شهرک را با ظرفیت جمعیت پذیری حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در دستور کار قرار داده‌ایم؛ از این تعداد سه شهرک و یک شهر جدید در اطراف تهران ساخته می‌شود.

حبیب اله طاهرخانی اظهار کرد: طی حدود چهار سال گذشته بحمدالله با یک اقدام جهادی توانستیم از طریق عرضه مسکن به شکل گسترده در شهرهای جدید تا حدودی جلوی رشد لجام گسیخته قیمت مسکن در کلانشهرها را بگیریم؛ به طوری که از ۳۵۲ هزار واحد مسکن مهر که بر عهده ما بود ۳۰۳ هزار واحد را تحویل دادیم. مابقی نیز عمدتا به مرحله نازک‌کاری رسیده و بعضا معطل انشعابات توسط دستگاه های خدمات‌رسان است. با توجه به حجم گسترده عرضه واحدهای مسکونی، هم‌اکنون قیمت مسکن در شهرهای جدید حدود یک چهارم کلانشهرها است.

جمعیت شهرهای جدید سه برابر می‌شود

وی افزود: در حال حاضر ۱۸ شهر جدید فعال با جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور وجود دارد که در نظر داریم ۱۸ شهر با ظرفیت جمعیتی یک میلیون و ۴۶۴ هزار نفر و ۴۰ شهرک با جمعیت‌پذیری ۴۳۵ هزار و ۲۵۲ نفر را بر اساس تکنولوژی‌های نوین، انرژی پاک و دوستدار محیط زیست احداث کنیم. مجموعا در آینده ۳۶ شهر جدید و ۴۰ شهرک با هدف‌گذاری اولیه جذب حدود هفت میلیون نفر جمعیت خواهیم داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از شهرک‌های مورد نظر در اراضی دولتی، ۱۰ مورد در استان مازندران، هفت شهرک در گلستان، شش مورد در فارس، سه مورد در یزد، دو شهرک در تهران، دو مورد در آذربایجان شرقی، دو شهرک در هرمزگان و در استانهای البرز، اصفهان، کردستان، کرمان، اردبیل، سمنان و خراسان جنوبی هرکدام یک شهرک ساخته می‌شود.

طاهرخانی با بیان اینکه تعدادی از ۱۸ شهر جدید که در برنامه گنجانده شده شهرهای جدید تیس، ایوانکی، گلمان، تابناک و نایبند به مرحله اجرا رسیده است گفت: بالغ بر ۴۵۴ هزار واحد مسکونی در ۱۸ شهر جدید در آینده ساخته می‌شود. تعداد واحدهای مسکونی شهرکها نیز ۱۳۲ هزار و ۲۰۰ واحد خواهد بود.

تکمیل ۷۰ هزار واحد مسکونی در اطراف تهران

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته علاوه بر تکمیل ۳۰۳ هزار واحد مسکن مهر از جمله تکمیل ۷۰ هزار مسکن در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد، حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از طریق مشارکت با بخش خصوصی و منابع داخلی شرکت عمران در بخشهای زیربنایی و روبنایی شهرهای جدید هزینه کردیم. بحمدالله کارها روی غلتک افتاده به طوری که از ۸۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیمی که خودمان انجام دادیم ۴۵۰۰ میلیارد تومان فقط در سال ۱۳۹۹ محقق شد.

طاهرخانی با بیان اینکه در ماه جاری ۷۳ پروژه را به بهره‌برداری می‌رسانیم گفت: این پروژه‌ها در بخشهای مختلفی افتتاح می‌شود که از جمله آنها می‌توان به حمل و نقل ریلی، مراکز درمانی، تجاری و محوطه‌سازی اشاره کرد. همچنین ۲۳ پروژه کلنگ‌زنی می‌شود. در حال حاضر نیز ۲۷۹ پروژه زیربنایی و روبنایی در دست اجرا داریم.

رشد جمعیت شهرهای جدید شش برابر کلانشهرها

بنابراین گزارش، سال جاری جمعیت ۲۱ شهر جدید از ۱.۲ میلیون نفر عبور کرد. طبق آمار روند رشد جمعیت در شهرهای جدید به شش برابر کلانشهرهای کشور رسیده که بر اساس اعلام شرکت عمران، علت اصلی آن به توسعه زیرساخت‌ها و خدمات در این شهرها مربوط می‌شود. در سالهای گذشته ۳۵۲ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید برنامه‌ریزی شد که تا تیرماه امسال ۳۰۳ هزار واحد تحویل شده است. احداث ۲۰۰ مدرسه، تکمیل مترو هشتگرد، بازار اندیشه، آزادراه تبریز ـ سهند، بوستان مشاهیر پرند، مجموعه چندمنظوره شهر جدید صدرا و دهها پروژه دیگر که یا افتتاح شده یا در دست اجرا قرار دارد، بخشی از عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در چهار سال گذشته بوده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا