مسکن و ساختمان

آیین‌نامه “الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در ساختمان‌های بلندمرتبه” تدوین شد

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تدوین و چاپ آیین نامه «الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در ساختمان‌های بلندمرتبه» برای نخستین بار در کشور شد.

به گزارش صما، آیین نامه «الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در ساختمان های بلندمرتبه» توسط دکتر فرزاد حاتمی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای نخستین بار تهیه و تدوین شده و به چاپ رسید.

این آیین نامه حدودا بعد از چهار سال، در تیرماه ۱۴۰۰ و با شماره (۱۲۰۳-ث ) در مرکز مطالعات و تدوین آیین نامه های فنی و مهندسی سازمان پدافند غیرعامل کشور به چاپ رسید.

دکتر فرزاد حاتمی، از سال ۱۳۸۹ دارای صلاحیت آموزشی دوره تخصصی ساختمان های بلندمرتبه از وزارت راه و شهرسازی بوده است.

از دلایل اهمیت تدوین و چاپ چنین آیین نامه ای می توان به اثرگذاری آن، کاهش خطرپذیری در برابر خطرات مختلف و افزایش کارایی هنگام روبرو شدن با خطر اشاره کرد.

همچنین می توان با بکارگیری اقدامات موثر و کاربردی فنی و مهندسی و حتی الامکان کم هزینه و چندمنظوره در مرحله قبل از بحران، به میزان زیادی از شدت و گستردگی خسارت و تلفات ناشی از خطرات (نظامی و غیرنظامی-طبیعی) کاست.

ضروری است این آیین نامه که برای نخستین بار در کشور تهیه شده، در سطوح مختلف برنامه ریزی، شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گیرد.

الزامات و ملاحظات فنی و مهندسی پدافند غیرعامل مجموعه ای است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم الاجرا در طراحی، نظارت و اجرای کلیه تاسیسات، زیربناها و ساختمان های کشور که باعث افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ارتقای پایداری ملی، تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن و حفظ جان و مال انسان در برابر حوادث می شود.

از مهمترین این تمهیدات بکارگیری دستورالعمل پدافند غیرعامل به عنوان راهکاری جهت کاهش خطرپذیری در برابر خطرات مختلف و افزایش کارایی پس از وقوع خطر است که باید در سطوح مختلف معماری (داخلی و خارجی)، سازه و امنیت شبکه مورد توجه قرار گیرد. در این میان، یکی از جنبه های اصلی تاثیرگذاری ساختمان‌های بلندمرتبه، تاثیر بر سیما و منظر شهری است چرا که ساخت این ساختمان ها در شهرهای مختلف باعث ارتقاء یا کاهش کیفیت سیما و منظر شهری شده است.

به نقل از دانشگاه امیرکبیر، در حقیقت این الزامات و ملاحظات، مجموعه ای از حداقل های مورد نیاز و باید و نبایدهای فنی و مهندسی در حوزه پدافند غیرعامل است که با توجه به شرایط فنی و اجرایی و توان مهندسی کشور و با بهره گیری از آخرین دستاوردهای روز ملی و بین المللی و برای آحاد جامعه مهندسی کشور، تهیه و تدوین شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا