مسکن و ساختماننظام مهندسی

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مطرح کرد:

کاهش عمر مفید ساختمان‌ها به ۲۶ سال

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در گذشته عمر مفید ساختمان‌ها حدود ۳۶ سال بود که با وجود ارتقاء دانش فنی و تکنولوژی در حال حاضر عمر آنها به ۲۶ سال کاهش یافته است.

به گزارش صما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجید کیانپور در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: خدمات خوبی در راستای ارتقاء دانش فنی و مواردی که منجر به افزایش عمر مفید ساختمان‌ها می‌شود در قالب این تفاهم‌نامه مطرح شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای ساختمان‌سازی وجود دارد، تصریح کرد:‌ به طوری که در سال‌هایی که بازار مسکن رونق داشت حدود ۷۵۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی تولید می‌شد و اکنون با کاهش رونق در این بازار میزان ساخت واحدهای مسکونی توسط بخش خصوصی به ۴۰۰ هزار پروانه ساختمانی رسیده است.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت بخش ساختمان در رونق اقتصادی کشور و با توجه به آنکه بخش مسکن ۳۰ درصد اقتصاد کشور را شامل می‌شود، باید در راستای استانداردسازی و تامین کیفیت آن اقدامات موثری صورت گیرد.

کیانپور با اشاره به اینکه باید انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری در بخش مسکن توسط سرمایه‌گذاران افزایش دهیم، گفت: باید اقدامات لازم در راستای افزایش عمر مفید ساختمان‌ها را همواره در دستور کار خود قرار دهیم؛ چراکه در گذشته به طور معمول میانگین عمر ساختمان‌ها حدود ۳۶ سال بود، اما هم‌اکنون به ۲۶ سال رسیده و این در حالی است که اقدامات لازم در راستای توسعه اقتصادی کشور و افزایش دانش روز صورت گرفته است.

او اظهار کرد: باید در راستای کنترل کیفی و استانداردسازی مصالح و نحوه طراحی آنها تلاش مضاعفی را داشته باشیم و باید دانش و ظرفیت مهندسی را به سمتی هدایت کنیم که بتوانیم عمر مفید ساختمان‌ها را ارتقاء دهیم.

برای افزایش عمر مفید ساختمان‌ها به ۵۰ سال باید دانش فنی و کنترل کیفی را ارتقاء داد

کیانپور با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار مهندس در کشور وجود دارند که یک پتانسیل خوب ویژه‌ای را در این حوزه تامین می‌کنند، افزود: باید استفاده از ظرفیت آزمایشگاه مکانیک فنی و مکانیک خاک و طراحی و کنترل کیفیت و اعمال نظر همچنین استانداردسازی در این حوزه تاکید مضاعفی داشته باشیم.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیان کرد: اگر یک محصول ساختمانی تهیه می‌شود، این محصول به طور خاص توسط تمامی دهک‌های جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی که این محصول دچار فرسودگی می‌شود، نیاز به بازسازی دارد؛ بنابراین باید به گونه‌ای در این حوزه فعالیت شود که شاهد افزایش کیفیت محصولات تهیه شده در این بخش باشیم.

او اظهار کرد: برای ساختمان خوب و باکیفیت، ارتقاء دانش فنی و همچنین ارتقاء کنترل کیفی را باید همواره مورد توجه خود قرار دهیم تا بتوانیم عمر مفید ساختمان را به ۵۰ سال برسانیم، البته در این زمینه استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می‌تواند کمک بسیاری کند.

کیانپور با اشاره به اینکه آزمایشگاه مکانیک فنی و مکانیک خاک در سال ۱۳۳۴ افتتاح شد و امروز بیش از ۶۷ سال سابقه مفید اجرایی در کنترل کیفیت ساختمان و همچنین هزاران پروژه عمرانی دارد، افزود: این سازمان نقش بسزایی را می‌تواند در حوزه عمرانی ایفا کند.

کیانپور تاکید کرد: در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به طور مستقیم ۵ هزار نیرو در حال فعالیت هستند و ۱۰ هزار نفر هم به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند. این حوزه ظرفیت بزرگی در حوزه شبکه آزمایشگاهی ایجاد کرده و علاوه بر پروژه‌های عمرانی، ۲۳ درصد سهم بازار در کشور درگیر آزمایشگاه مکانیک خاک است که باید با توسعه همکاری و هدف‌گذاری مناسب با بخش خصوصی بتوانیم آنها را انجام دهیم.

امضای تفاهم‌نامه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و نظام مهندسی ساختمان

مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تصریح کرد: بخش جامعه مهندسی کشور در حوزه آموزش و به‌روز‌رسانی دانش مهندسان نظام مهندسی می‌تواند بسیار موثر باشد.

او با اشاره به اینکه ۴۲ هزار نفر ساعت آموزش مهندسی در کشور را برنامه‌ریزی کردیم و با توسعه فضای مجازی و از طریق وبینار آمادگی داریم که این دوره‌ها را برگزار کنیم، افزود: باید از طریق آزمون بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم.

مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه امروز بین شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تفاهم‌نامه‌ای در راستای ارتقاء کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات تفاهم نامه همکاری امضا و مبادله شده است، گفت: این تفاهم‌نامه با موضوع استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت‌های قانونی و توانمندی‌های علمی فنی و تجهیزاتی به امضا رسید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا