مسکن و ساختمان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران:

چرا ساختمان‌های حاکمیتی بدون پروانه ساخته می‌شوند؟

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ساختمان‌های حاکمیتی برای دریافت پروانه اقدام نمی‌کنند. ضمن آن که تصمیم دارند بیش از آنچه که در طرح‌های شهری در نظر گرفته شده، ساخت و ساز داشته باشند. البته علاوه بر دو موضوع یاد شده کاربری مغایر نیز از عمده تخلفات ساختمان‌های حاکمیتی است.

به گزارش صما به نقل از شهر، به گفته مدیران شهری درصد بالایی از تخلفات ساختمانی متعلق به ساختمان‌های نهادهای حاکمیتی است. حتی اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ برای تخریب با جریمه این ساختمان‌ها رای صادر کند، امکان تخریب یا دریافت جریمه از ساخت و سازهای انجام گرفته توسط نهادهای حاکمیتی بسیار دشوار است.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تخلفات ساختمان‌های حاکمیتی را تشریح و تاکید کرد: نهاد دولتی برای ساخت و سازهای خود اصول فنی را رعایت می‌کنند. ارگان‌های دولتی برای ساخت و سازهایشان از مشاور استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر نظام فنی و اجرایی بر سیستم آنها حاکم است و اگر پیمانکارهای پروژه‌های دولتی صاحب صلاحیت نباشد، بودجه‌ای به آن پروژه اختصاص نمی‌یابد. با این وجود عمده تخلف ساخت و سازهای دولتی این است که برای دریافت پروانه اقدام نمی‌کنن. تصمیم دارند بیش از آنچه که در طرح‌های شهری در نظر گرفته شده، ساخت و ساز داشته باشند و در نهایت کاربری مغایر درخواست می‌کنند.

او در پاسخ به این سئوال که چرا نهادهای دولتی پروانه دریافت نمی‌کنند، گفت: ریشه آنجاست که نهادهای دولتی طرح‌های شهری را به عنوان یک امر مقدس قلمداد نمی‌کنند. اگر همه بپذیرند که طرح‌های شهری جایگاه توزیع مصلحت همگانی است، وجدان هیچ کسی اجازه تخطی از این موضوع را نمی‌دهد.

ساخت و سازهای غیرمجاز در بیمارستان‌های تهران

گلپایگانی با بیان اینکه حقی برای مردم شهر تهران، ساکنان به ویژه شمال شهر پایتخت به دلیل زندگی در دامنه البرز ایجاد شده بود، افزود: دید و نگاه به البرز حق مردم شهر تهران است، اما چرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید با ساخت بیمارستان شهدای تجریش این حق را از مردم بگیرد؟ چون می‌پندارد مرجع تشخیص حق این وزارتخانه است و مردم شهر تهران به بیمارستان احتیاج دارند. فکر وزارت بهداشت کاملا درست است اما چه مرجعی باید تصمیم بگیرد که این بیمارستان کجا ساخته شود؟ در تمام دنیا برای این موارد به طرح‌های شهری مراجعه می‌کند.

چرا وزارت بهداشت و درمان باید این اجازه را داشته باشد که یک بیمارستان یک‌هزار تختخوابی را در آن نقطه از شهر بارگذاری کند؟ آیا خیابان شهرداری تجریش ظرفیت ساخت این بیمارستان را دارد؟ این پروژه را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع دادیم، به عنوان معاون شهرداری نیز اصرار می‌کنم که نباید اینجا بیمارستان شود ولی می‌گویند میلیاردها تومان هزینه ساخت این بخش از بیمارستان شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در بیمارستان امام خمینی (ره) نیز همین مشکل وجود دارد، گفت: ساختمان یک‌هزار تختخوابی بدون پروانه در بیمارستان امام خمینی (ره) تمام شده است. چه کسی اجازه این ساخت و ساز بدون صدور پروانه را داده است؟ کمترین نکته‌ای که باید به آن فکر می‌شد، ایجاد و افزایش ترافیک بود. اصلا خیابان‌های اطراف بیمارستان شهدای تجریش و امام خمینی (ره) ظرفیت ترافیکی را دارند؟

آلونک‌ها تخریب می‌شود بیمارستان‌ها نه

عبدالرضا گلپایگانی با بیان اینکه فردی در بندرعباس آلونکی بدون مجوز ساخت و شهرداری به وظیفه خود عمل کرده آن را تخریب کرد، تاکید کرد: چرا شهرداری آن آلونک را خراب می‌کند ولی بیمارستان شهدای تجریش نباید تخریب شود؟ مثل بیمارستان شهدای تجریش بسیار زیاد است.

شهرداری می‌تواند ساخت و سازهای بدون پروانه فلان وزارتخانه را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع کند. این کمیسیون نیز برای ساخت و ساز بدون پروانه «حکم تخریب» صادر می‌کند. اما این وهن مدیریت شهری و نظام مدیریتی کل کشور نیست؟ شهرداری باید با نهادهای حاکمیتی که وظیفه پیشتاز رعایت قوانین و مقررات بر عهده آنهاست، دست به گریبان شود؟

برگشت نظم به ساخت و سازهای نهادهای نظامی

او با اشاره به اینکه در نهادهای نظامی نیز این مشکل وجود داشت، افزود: خوشبختانه مقام معظم رهبری دستور اکید صادر کردند که نهادهای نظامی بدون رعایت ضوابط شهرداری و شهرسازی حق ساخت و ساز ندارند. ولی در گذشته ساخت و سازهای بی در و پیکری وجود داشت. دلایلشان نیز به زعم مصالحی بنا شده بود که ممکن است مقدس باشد. اما باید چارچوبی وجود داشته باشد که این مصالح مقدس در آن چارچوب منظم شوند. این چارچوب طرح شهری بوده و نهاد مصوب کننده آن نیز دولتی است.

عبدالرضا گلپایگانی ادامه داد: در سال (۹۹) گذشته شهرداری شاید ۶ هزار مورد ساخت و ساز بدون پروانه را تخریب کرده است. هر کدام از این تخریب‌ها حال ما را هم بهم می‌ریزد و فکر می‌کنیم چرا سرمایه مردم باید اینگونه خراب شود؟ چرا نباید موضوع طرح‌های شهری به عنوان یک امر مقدس قلمداد شده و به آن پایبند باشیم؟

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه طرح‌های شهری حق‌الناس است، گفت: هیچ جامعه مدنی نمی‌تواند بدون یک قرارداد اجتماعی امورات خود را پیش ببرد. افراد نباید فقط به مصلحت و منفعت حیطه خود فکر کنند و منفعت دیگران را نپذیرند. این موضوعات مصداقی از شهر فروشی است. شهر فروشی یعنی از دارایی که متعلق به همه است به نفع یک فرد، قشر و… خاص استفاده شود.

تهران شهری رویایی و بی‌نظیر است

عبدالرضا گلپایگانی افزود: اگر به فکر توسعه پایدار و آینده شهر هستیم باید جلوی شهرفروشی گرفته شود. به جرات می‌گویم که تهران ظرفیت تبدیل شدن به یکی از زیباترین شهرهای غرب آسیا را دارد. تهران شهر رویایی و بی‌نظیری است اما آشفتگی‌های ناشی از بهره‌برداری بد، شهر تهران را خسته کننده می‌کند.

تهران پر از ارزش‌های زیست محیطی، زیبا، تاریخی و اجتماعی است. نباید از این موضوعات باارزش به راحتی گذر کرد. موضوعاتی مانند اینکه شهرری بخشی از پایتخت است و ۸ هزار سال سابقه سکونت دارد، کتابخانه «صاحب ابن عباد» نزدیک چشمه علی ۴۰۰ شتر کتاب داشته است، یا اینکه می‌توان در زادگاه امام فخر رازی، اولین مفسر قرآن در جهان قدم زد.

ارزش‌های شهر به این نیست که پنج طبقه یک ساختمان شش طبقه شود بلکه این موضوعات یاد شده نیز در مجموعه ارزش‌های شهر محسوب می‌شود. اما فروش شهر یعنی در شهری زندگی کنید که هیچ‌کدام از این ارزش‌ها را احساس نمی‌کنید چون عده‌ای شهر را محاصره کرده‌اند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا