حمل و نقل

رای کمیسیون عمران مجلس به توقف قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان

قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان پس از گذشت حدود ۱۵ سال همچنان در پیچ و خم احداث گیر کرده و به نظر می‌رسد با رای روز گذشته کمیسیون عمران مجلس این پروژه ریلی تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

به گزارش صما به نقل از ایسنا، قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که حدود ۱۵ سال گذشته کلید خورد و قرار بود در بازه زمانی پنج ساله تکمیل شود، در سال‌های گذشته بارها با حواشی متعددی از تغییر سرمایه‌گذار، شرایط و ویژگی‌های فنی، توقف‌های کوتاه‌مدت و… مواجه شد و همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۵۰ کیلومتر بوده که ۱۶۵ کیلومتر در مسیر تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است. از سال ۱۳۹۳ که قرارداد این پروژه بسته شد، بازه زمانی پنج ساله برای آن پیش‌بینی شده بود، اما با وجود برگزاری جلسات فراوان و صدور دستورهای متعدد از سوی وزیر راه و شهرسازی و دیگر دولت‌مردان، در شهریور ماه دو سال گذشته با مشکلاتی مواجه و عملا موقف شد.

البته مهر ماه سال گذشته بود که عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور، در این‌باره گفته بود که تمدید ال سی چهار میلیارد یوانی و گشایش ال سی ۹.۶ میلیارد یوانی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان مورد بررسی و تایید قرار گرفته و وزیر راه و شهرسازی نیز برای پیگیری آن دستور داده تا مراحل اجرایی این پروژه تسریع شود.

وی افزود: با راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان خط ریلی ۴۵۰ کیلومتری که در حال حاضر سیر در آن ۹ ساعت طول می‌کشد به یک سوم کاهش یافته و سفر از تهران تا اصفهان سه ساعته مقدور می‌شود.

قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد

این در حالی است که به نظر می‌رسد تغییر محسوسی در پیشرفت و تکمیل این خط ریلی اتفاق نیفتاده چراکه روز گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رای به توقف قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان دادند.

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی – در این‌باره گفت: در جلسه این هفته کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرح قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که مدت‌های طولانی در کش و قوس بوده و با افت و خیزهای زیادی مواجه شده است، بحث شد. در نهایت کمیسیون این طرح را فاقد توجیحات لازم برای ادامه کار دانست و با ادامه اجرای آن مخالفت کرد و به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد که باید این پروژه متوقف شود.

وی افزود: به علت عدم مدیریت درست در این طرح و از دست رفتن فرصت و سرمایه کشور بنده پیشنهاد دادم که تحقیق و تفحص از این طرح در وزارت و راه شهرسازی کلید بخورد.

شاکری اعلام کرد: از سوی دیگر رئیس کمیسیون پیشنهاد کرد بر اساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس این طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. چرا که برای روشن شدن علت اینکه منابع کشور در این طرح به سادگی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است باید جوانب مختلف آن بررسی شود. ترک فعل و قصوری که در این طرح صورت گرفته هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

حالا باید دید قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز مانند دیگر دولت‌های گذشته ساخته نشد و تاکنون به گفته مسئولان و مدیران این پروژه، تنها حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، متوقف می‌شود یا آنکه وزارت راه و شهرسازی می‌تواند برای ادامه این پروژه مجلس را متقاعد کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا