شهر

فضای زیر خیابان‌ها پارکینگ می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: استفاده از فضای زیر خیابان‌ها را برای تامین زمین پارکینگ خودرو در دستور کار قرار داده‌ایم و تقریبا مجوزهای قانونی برای این کار دریافت شده است.

به گزارش صما به نقل از تسنیم، عبدالرضا گلپایگانی درباره نتیجه اجرای طرح ایجاد پارکینگ و نهضت پارکینگ‌سازی در تهران اظهار کرد: در ساخت پارکینگ به صورت اجرایی و عملیاتی چندان موفق عمل نکرده‌ایم؛ این موضوع ضعف‌ها و مقدماتی داشت که باید به آنها پرداخته می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات جدی در این زمینه متمرکز کردن جریمه‌های ناشی از کسری پارکینگ، برای ساخت پارکینگ است؛ این موضوع در قوانین و مقررات ردپایی داشت، اما اجرایی و عملیاتی نشده بود که خوشبختانه از اواخر سال ۹۹ با پیگیری‌های حوزه شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک و حمایت شورای شهر در چند لایحه به این موضوع تاکید کردیم.

معاون معماری وشهرسازی شهردار تهران تصریح کرد: در ادامه پیگیری‌های صورت گرفته مشکلی که در سیستم مالی وجود داشت، برطرف و حساب جداگانه‌ای افتتاح شد که جریمه کسر پارکینگ در آن متمرکز و برای ساخت پارکینگ استفاده شود.

نقشه‌ای معیار برای جانمایی پارکینگ‌های محله‌ای وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی مربوط به جانمایی پارکینگ‌های محله‌ای است زیرا نقشه‌ای که بر اساس آن جانمایی صورت گرفته باشد، نداریم و یکی از دلایل آن به موانع قانونی مربوط می‌شود؛ براین اساس با هماهنگی‌های صورت گرفته با شورای شهر، طرحی به تصویب رسید که از فضاهای زیرسطحی خیابان‌ها در شهر برای ساخت پارکینگ در مقیاس محلی استفاده کنیم.

گلپایگانی با بیان اینکه مکان‌یابی و ساخت پارکینگ‌ها نیز به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و حوزه فنی و عمرانی مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: این زنجیره نواقصی داشت که در حال برطرف شدن است، اما اینکه بگویم چه میزان در این حوزه موفق عمل کرده‌ایم، به شخصه خیلی راضی نبوده‌ام اما مقدماتی که به آن اشاره کردم می‌تواند کمک شایانی به حل مسئله پارکینگ در تهران داشته باشد.

شورای شهر معتقد است تامین پارکینگ تمایل به استفاده از خودروی شخصی را افزایش می‌دهد

وی افزود: البته رویکردهای جدیدی که در بحث پارکینگ و شبکه سواره مطرح است، روی این موضوع تاثیر داشته زیرا برخی افراد به ویژه در شورای شهر معتقد هستند ساخت پارکینگ به معنای افزایش تمایل به استفاده از خودروی شخصی در خیابان‌ها ی تهران است؛ بنابراین یکی از مسائل جدی این است که برای تامین پارکینگ باید با دقت و کارشناسانه عمل کنیم و نقاطی در نظر گرفته شود که در سطح محلات باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در ادامه گفت: بنابراین همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که ضروری است پارکینگ‌ها به عنوان «پارکینگ مبداء» ساخته شود؛ یعنی فردی که به محل سکونت خود بازمی‌گردد جایی برای پارک خودرو داشته باشد، اما پارکینگ مقصد که عمدتا در مرکز کار و فعالیت است، با ابهام جدی مواجه بود.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: زیرا ساخت پارکینگ مقصد را به صلاح نمی‌دانند و معتقدند باعث تشدید ترافیک و استفاده از خودروی شخصی می‌شود؛ در این‌باره طی بازنگری ضوابط و مقررات مقرر شد برای مقاصد سفر، مکانیزم تامین پارکینگ یا تعداد آنها نسبت به آنچه وجود دارد، متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاه بر این نرم‌افزاری طراحی شده است که برای هر ملک، متناسب با شرایط مکانی، کاربری، تعداد طبقات، دسترسی و تراکمی که دارد پارکینگ مورد نظر محاسبه و در فرم دستور نقشه به مالک اعلام می شود.

اگر تعداد پارکینگ محاسبه شده از سوی مالک تامین نشود، باید جریمه بپردازد

گلپایگانی افزود: چنانچه تعداد پارکینگ محاسبه شده از سوی مالک تامین نشود، باید جریمه آن را بپردازد که مبلغ آن به حسابی که اشاره کردم واریز و صرف ساخت پارکینگ میشود البته این امر فرایند دشواری است که به حرکت در آمدن آن به زمان نیاز دارد.

وی افزود: ما با انجام مقدماتی که اشاره کردم، استفاده از فضای زیر خیابان‌ها را برای تامین زمین در دستور کار قرار دادیم و تقریبا مجوزهای قانونی برای این کار دریافت شده است تا بتوانیم از زیرخیابان برای فضای پارک خودرو استفاده کنیم.

معاون شهردار تهران درباره هزینه کسر پارکینگ در تهران نیز گفت: هزینه کسر پارکینگ در مناطق مختلف متغییر است، اما جریمه کسری پارکینگ مسکونی به طور متوسط حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان و متوسط کسری پارکینگ تجاری ۳۰۰ میلیون تومان است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا