مسکن و ساختمان

پرداخت ۴۲۰ میلیاردی به زلزله‌ زده‌ ها

بنیاد مسکن وضعیت اعطای تسهیلات و همچنین تازه‌ترین روند بازسازی در مناطق آسیب‌دیده ناشی از وقوع زلزله سی‌سخت را اعلام کرد. براساس اعلام بنیاد مسکن اعتباری بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زمین‌لرزه سی‌سخت و کمک به زلزله‌زده‌ها در نظر گرفته شده است.

در این گزارش که از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منتشر شده است با اشاره به اینکه هیات وزیران ۴۲۰ میلیاردتومان برای پرداخت تسهیلات و بازسازی سی‌سخت مصوب کرده است از پرداخت ۸ میلیاردتومان بلاعوض به زلزله‌زدگان خبر داده است.

در این گزارش که به دنبال سفر رئیس ومقامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به استان کهگیلویه و بویراحمد و بازدید از مناطق زلزله دیده سی سخت منتشر شده است با تاکید بر اینکه همه تلاش می‌کنند تا دست‌کم به بخشی از مشکلات زلزله‌زدگان آن استان به ویژه سی‌سخت رسیدگی شود، گفته شده است: با وقوع زلزله سی‌سخت به بزرگی ۶/ ۵ ریشتر که ۲۹ بهمن به وقوع پیوست تیم‌های ارزیاب به شناسایی واحدهای تخریبی و تعمیراتی پرداختند که نتایج حاکی از تخریب یکهزار و ۲۶۰ واحد و آسیب به ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی بود. همچنین در ارزیابی‌ها ۲هزار و ۳۰۰ واحد نیز معیشتی تشخیص داده شد که بر اساس آن تسهیلاتی از هیات وزیران برای کمک به زلزله‌زدگان اخذ شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان این سفر از تصویب ۴۲۰ میلیاردتومان اعتبارات برای زلزله‌زدگان استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسه پنج اسفند امسال در هیات وزیران خبر داد و در بیان جزئیات آن، اعلام کرد: براساس مصوبه هیات وزیران ۲۷۰ میلیاردتومان تسهیلات برای واحدهای احداثی، تعمیری و معیشتی، ۱۳۰ میلیاردتومان تسهیلات بلاعوض برای واحدهای احداثی، تعمیری، معیشتی و اسکان موقت، ۲۰ میلیاردتومان اعتبار عمرانی برای استان زلزله‌زده کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافت.

در این گزارش اعلام شده است: در مدت زمان کمتر از یکماه از وقوع این زلزله با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تمامی واحدهایی که در زلزله تخریب یا دچار آسیب شدند پرونده تشکیل شده است. همچنین نیمی از واحدهای احداثی شهری جهت صدور پروانه به شهرداری‌ها معرفی شدند.

در این گزارش از دیگر کمک‌های بنیاد مسکن به زلزله‌زدگان استان کهگیلویه و بویراحمد به تخصیص یکهزار تن میلگرد، یکهزار تن سیمان اشاره شده و توضیح داده شده است: تاکنون برای ۵۰۰ واحد احداثی و۴۰۰ واحد تعمیراتی مبلغ ۸ میلیاردتومان بلاعوض پرداخت شده است.

به گفته مقامات بنیاد مسکن، هم اکنون ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات جهت انجام آوار برداری فعال هستند و عملیات آواربرداری ۲۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

گفتنی است، زلزله‌ای به بزرگی ۶/ ۵ ریشتر ساعت ۲۲ چهارشنبه شب ۲۹ بهمن امسال در شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست که اگرچه تلفات جانی نداشت اما به تعداد بی‌شماری از واحدهای مسکونی آسیب وارد کرد. با تصویب اعتبار در نظر گرفته شده برای بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از این زمین‌لرزه، هم‌اکنون بنیاد مسکن به‌عنوان مسوول بازسازی خرابی‌های صورت گرفته در منطقه آسیب‌دیده مستقر شده است.

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا