نظام مهندسی

میر جعفری رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران:

سازمان نظام‌مهندسی بنگاه اقتصادی نیست

همچنین میر جعفری رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران در این مراسم عنوان کرد: عزیزان سازنده فعالیتی که شما بزرگان انجام می‌دهید مصداق بارز جهاد اقتصاد مقاومتی است. بنده به‌عنوان رئیس سازمان تهران عنوان می‌کنم امروز هزینه نظارت ۴ مهندس ناظر یک ساختمان کمتر از یک درصد از هزینه کل ساخت‌وساز‌است و متأسفانه مساله تلخ این مساله اینجاست که تک‌تک این مهندسان تا ابد باید پاسخ‌گوی مسئولیت خود باشند.

میر جعفری بابیان اینکه متأسفانه یکی از مشکلات در نظام‌مهندسی آن است که هیچ محدودیت زمان برای مسئولیت مهندسان ناظر وجود ندارد، افزود: ممکن است یک ساختمانی بعد از چندین سال دچار مشکل شود، اما دادگاه مهندس ناظر را به دادگاه می‌کشاند و ممکن است حتی مهندس مجرم شناخته شود و دیه هم برای آن در نظر بگیرند.

او گفت: متأسفانه نرخ خدمات مهندسی متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و مهندسان زیر فشار مشکلات معیشتی و ساخت‌وساز هستند و با توجه به افزایش هزینه‌ها در این حوزه هیچ‌کدام از حداقل تعرفه هم برخوردار نیستند.

او بابیان اینکه در حال حاضر هزینه ناظران باری بر هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز ندارد تأکید کرد: حتی با اعمال نرخ تورم این رقم‌ها بسیار ناچیز است.

میر جعفری در ادامه افزود: برخی گلایه دارند که سازمان نظام‌مهندسی به بنگاه اقتصادی مبدل شده و هزینه نظارت را به‌صورت یکجا بلوکه کرده و به‌صورت مقطعی می پرداز درحالی‌که این مساله کاملاً اشتباه است چراکه سازمان نظام‌مهندسی همواره باید با تمرکز بر قانون فعالیت داشته باشد و قانون مقررات ملی ساختمان تمامی موارد را در این خصوص مشخص کرده است. در ثانی زمانی که بهره‌بردار بخواهد ناظر خود را تعویض کند این انتقال وجه به‌درستی شکل می‌گیرد.

او در بخش دیگر سخنان خود گفت: اگر بخواهیم ساختمان‌هایی در تهران بسازیم که مردم از ترس زلزله به خودروهای خود پناه نبرند باید بحث نظارتی و مجری صلاح را تقویت کنیم.

میر جعفری در بخش دیگر سخنانش ادامه داد: اگر سازمان نظام‌مهندسی تأکید دارد که ناظران طبق مقررات ملی ساختمان فعالیت کنند و بهره‌برداران مطیع این قوانین باشند فقط به دنبال ارتقای ایمنی است. این ناظران از سوی سازندگان تعیین نمی‌شوند تا بهره‌برداران اطمینان خاطر داشته باشند که فعالیت‌ها تحت نظارت سازمان پاسخ‌گو انجام می‌شود.

یادآور می‌شود در انتهای این پنل برخی از سازندگان مناطق مختلف شهر تهران سوالاتی را ایراد کردند که اعضای ذکر شده این پنل به سوالات آن ها به دقت پاسخ دادند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا