مسکن و ساختمان

بودجه مسکن مهر، مسکن ملی و نوسازی بافت فرسوده، ۵۰۰۰ میلیارد تومان

در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰، دولت پیشنهاد داده تا دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی تا سقف ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای طرح های مسکنی و نوسازی بافت های فرسوده هزینه کند.

به گزارش صما، بر اساس بند ب تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت پیشنهاد داده تا به طرح‌های مسکن مهر، برنامه اقدام ملی مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری و همچنین تکمیل ساختمان مصلای تهران، تا سقف ۵,۵۰۰ میلیارد تومان یا از محل فروش اراضی یا منابع داخلی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی شامل سازمان مجری ساختمان‌های دولتی، سازمن ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری، اختصاص یابد.

تبصره ۴ بند ب ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ به شرح زیر است

به دولت اجازه داده می‌شود برای عملیات آماده سازی، محوطه سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی، مصلی تهران و همچنین طرح اقدام ملی تأمین مسکن، اقداماتی را به شرح زیر به عمل آورد:

۱. وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری مجاز است تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با ساز و کار گردش خزانه، صرف اجرای طرح‌های فوق کند. ۵ هزار میلیارد ریال از اعتبار فوق صرف احیای بافت‌های تاریخی می‌گردد.

۲. در اجرای ماده ۷۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲، در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله متعلق به خود می‌باشند. منابع حاصله پس از واریز به حساب این شرکت‌ها نزد خزانه داری کل کشور، صرف اجرای طرح‌های فوق خواهد شد.

۳. وزارت راه و شهرسازی مجاز است زمین‌های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال طی قراردادهایی با بانک‌های عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع، تفصیلی و آماده سازی مصوب را اخذ کند و منابع حاصل را صرف تکمیل این طرح‌ها نماید و از محل فروش عرصه و اعیان طرح‌های تکمیل شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانک‌های عامل تسویه کند و باقی مانده را به اجرای طرح‌های صدر الذکر این بند اختصاص دهد.

۴. وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه، پایگاه بسیج، مسجد، مراکز بهداشتی و درمانی، ورزشگاه و سایر مراکز اداری و خدماتی مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های دولتی ذی ربط در طرح‌های مسکن مهر قرار دهد.

آئین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا