نظام مهندسی

تحولات نظام مهندسی ساختمان برای کیفیت ساخت و ساز باشد

معاون مسکن و ساختمان در دیدار با رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر استمرار تحولات نظام مهندسی ساختمان به منظور کیفیت ساخت و ساز تاکید کرد.

به گزارش صما، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، گفت: خوشبختانه اقدامات قابل توجهی توسط این شورا در سال جاری انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: تحولات و تغییرات در نظام مهندسی استمرار داشته باشد تا برای این بخش موثر واقع شود.

محمودزاده با بیان اینکه ۲۵ سال از قانون نظام مهندسی می‌گذرد اما در مجموعه نظام مهندسی درگیر مسایل روزمره هستیم، تاکید کرد: فراموش نکنیم که حوزه مهندسی، حوزه تحول و تکنولوژی است، ضمن اینکه انتظار است تا استراتژی تهاجمی طراحی شود، چراکه سازمان نظام مهندسی به بلوغی رسیده است که در ارکان کشور تاثیرگذار باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار تشکیل کمیته فناوری در حوزه‌های ساختاری و اجرایی در شورای مرکزی هشتم شد و گفت: امیدوارم با تشکیل این کمیته شاهد متحول شدن سیستم مهندسی در کشور باشیم.

وی «انسجام صادقانه» بین نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی را خواستار شد و تصریح کرد: با تقسیم کار و حمایت از یکدیگر می توانیم تمام خلاها را پر کنیم.

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. بیزحمت قبل از تصویب هر قانون و بخشنامه ی جدید در ابتدا پیگیر اجرایی شدن اون موارد مهمی باشید که در قانون ۲۵ ساله و آیین نامه های اون قید شده . مواردی که عدم انجام اونها لطمه بزرگی به جامعه مهندسان وارد کرده. مثلا:
    ۱- ممانعت از فعالیت افراد فاقد صلاحیت در امور فنی و پیگیری از طریق مراجع قضایی وفق ماده ۱۵ و ۳۲ قانون و ماده ۲۹ از آیین نامه ماده ۳۳ و …
    ۲- ارجاع کارها به مهندسان طبق ماده ۱۵ قانون و ماده ۲۹ از آیین نامه ماده ۳۳ بالاخص در امورات طراحی و اجرا
    ۳- الزام به استفاده از مجری طبق ماده ۴قانون و ماده ۹ از آیین نامه ماده ۳۳
    ۵- وحدت رویه در قیمت های خدمات مهندسی طبق ماده ۱۱۷ آیین نامه اجرایی قانون
    ۶- اقدامات اجرایی جهت کنترل مفاد ماده ۴۴ و ۴۶ آیین نامه اجرایی قانون در خصوص تضیع حقوق مهندسان بومی بواسطه فعایت مهندسان غیرشاغل شاغل در سایر استانها
    ۷- اقدام عملی جهت استفاده از کارگران ماهر طبق ماده ۴ قانون و مفاد آیین نامه ماده ۴ در همه رشته های مهندسی در سراسر ایران
    ۸- تهیه قراردادهای یکسان مهندسی و ممانعت از اعمال نظر سلیقه ای هیات مدیره ها در این خصوص وفق مفاد ماده ۱۵ قانون و ۲۹ از آیین نامه ماده ۳۳ و نیز شیوه نامه آیین نامه ماده ۳۳
    ۹- تنظیم و ابلاغ شرح خدمات مهندسی وفق مفاد شیوه نامه آیین نامه ماده ۳۳ (مبحث دوم)
    ۱۰- ضمانت اجرایی جهت رعایت مفاد مقررات ملی ساختمان توسط سازندگان و مجریان
    ۱۱- متناسب نمودن مسوولیتهای مهندسی و احکام انتظامی با میزان اختیارات مهندس
    ۱۲- متناسب نمودن حق الزحمه خدمات مهندسی با میزان مسوولیتهای مهندسی
    ۱۴- حمایت از ناظر طبق مفاد ماده ۲۸ آیین نامه ماده ۳۳ در خصوص عدم صدور پایانکار تا زمان رفع نقص
    هنوز هم کلی بند و آیین نامه روی کاغذ وجود دارد که یا اجرایی نشدن یا ناقص اجرا میشن. البته تنها ماده ای که خوب اجرا میشه و حسابی هم سرش شلوغ ه ، ماده ۹۰ و ۹۱ آیین نامه اجرایی ه ( مجازاتهای انتظامی) .نکته جالب در خصوص مجازاتهای انتظامی اینه که در سیستم قضا فقط زیان دیده میتونه شکایت کنه ولی طبق ماده ۸۵ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ، در امورات حرفه ای و انضباطی مهندسی هر رهگذر بی ارتباط به موضوع تخلف هم اجازه شکایت از مهندس رو دارد که شاید نیاز به اصلاح داشته باشد. شاید بهتر باشه رهگذر صرفا در خصوص موارد “عام المنفعه” مرتبط با تخلفات ساخت و ساز اجازه شکایت داشته باشد نه واگذار نمودن پسورد سامانه گزارش مهندسی به همکارش یا تایید بیش از ظرفیت و سهمیه سالانه که زیان دیده این موضوع صرفا همکار هم رشته ای می باشد نه یک رهگذر.
    خلاصه کلام اینکه زحمت بکشید و مفاد بسیار خوب قانون و آیین نامه هاش رو اجرایی کنید که قطعا کلی از معضلات فعلی بخش مهندسی حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا