مسکن و ساختمان

جزئیات تشکیل بورس املاک و مستغلات

دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار از مصوبه یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه این شورا برای تأسیس بورس املاک، مستغلات و امتیازات با سرمایه ثبت شده پنج هزار میلیارد تومانی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش صما به نقل از بازار سرمایه، حسن قالیباف اصل درباره مصوبه یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورای عالی بورس برای تأسیس بورس املاک، مستغلات و امتیازات با سرمایه ثبت شده ۵ هزار میلیارد تومانی اظهار داشت: تشکیل این بورس علاوه بر کمک به حوزه املاک و ساخت و ساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی‌ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس‌ها قابلیت معامله و ابزار تأمین مالی آن به این شکل وجود ندارد.

حسن-قالیباف-1
حسن قالیباف دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار

وی افزود: بنا بر این مصوبه، سه گروه سهامداری بورس املاک، مستغلات و امتیازات، شامل ۳۵ درصد تشکل‌های بخش خصوصی و تعاونی، ۳۵ درصد نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی و ۳۰ درصد نیز عامه مردم خواهند بود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: بنا بر این مصوبه، مقرر شد که سه گروه سهامداری در این بورس به عنوان سهامداران مشارکت داشته باشند و ۳۵ درصد از این سهام در اختیار تشکل‌های بخش خصوصی خواهد بود که توسط اتاق تعاون و اتاق بازرگانی مشخص شده و فعالان صنعت ساخت و ساز و ساختمان کشور در آن حضور خواهند داشت.

قالیباف اصل گفت: ۳۵ درصد گروه سهامداری نیز مربوط به نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی است که مالکیت بخش عمده‌ای از زمین‌های کشور را در اختیار دارند.

وی در ادامه گفت: ۳۰ درصد از سهام بورس جدید نیز از طریق پذیره نویسی عام عرضه خواهد شد که صرفاً اشخاص حقیقی می‌توانند با مشارکت در این پذیره نویسی به عنوان سهامدار حقیقی سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز مکلف شده است که مقدمات لازم را فراهم کند تا هر چه سریع‌تر زمینه‌های تأسیس این بورس مهیا شده و حداکثر تا چهار ماه آینده، نهایی شود.

دبیر شورای عالی بورس اظهار داشت: تشکیل این بورس علاوه بر کمک به حوزه املاک و ساخت و ساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی‌ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس‌ها قابلیت معامله و تأمین ابزار تأمین مالی آن به این شکل وجود ندارد.

قالیباف اصل کمک به شفافیت و نقد شوندگی در حوزه املاک و همچنین ابزار سازی برای تأمین مالی ساخت و ساز در حوزه مسکن را از اهداف اصلی تشکیل این بورس عنوان کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا