معماری

پیام معاون وزیر راه و شهرسازی به‌مناسبت چاپ جلد سوم کتاب «معماری معاصر ایران»

کتاب «۲۰ سال تجربه بناهای عمومی» نمودی از ارزش‌های معماری و توانمندی معماران ایرانی است

معاون وزیر راه و شهرسازی در پیامی با قدردانی از دست‌اندرکاران تهیه و تدوین جلد سوم کتاب «معماری معاصر ایران» با عنوان «۲۰ سال تجربه بناهای عمومی» این اثر فاخر را نمودی از ارزش‌های معماری و توانمندی معماران ایرانی خواند.

متن پیام فرزانه صادق مالواجرد، معاون وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:

کیفیت معماری بناهای عمومی و دولتی به‌واسطه دامنه فراگیر تأثیرگذاری عینی و ذهنی این‌گونه بناها، هم از باب آنکه نمودی از ارزش‌های معماری و میزان توانمندی معماران در هر دوره بوده و هم از جهت جایگاه آن در تبیین و ترویج مفاهیم معماری و تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر سلیقه مردم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ضرورت پرداختن به این موضوع در حوزه‌های مختلف، از سیاست‌گذاری تا اقدامات ترویجی را محرز می‌نماید.

در راستای اقدامات مستندسازی، اطلاع‌رسانی و ترویجی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، دو جلد کتاب معماری معاصر ایران با عنوان «۷۰ سال تجربه بناهای عمومی» با مشارکت سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی در سال ۱۳۸۸ تهیه و ضمن معرفی ۵۰ اثر از بناهای عمومی ساخته‌شده حدفاصل سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۷۰، زمینه‌ای برای بررسی معماری بناهای مذکور و تحولات آن به جامعه حرفه‌ای و دانشگاهی عرضه شد.

هم‌اکنون بعد از گذشت دو دهه، با توجه به مجموعه شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عواملی که کیفیت معماری و کمیت ساخت‌وساز بناهای دولتی و عمومی را متأثر نموده‌اند، بررسی نمونه‌هایی ازاین‌گونه بناها در بازه زمانی ۱۳۹۰-۱۳۷۵ ضروری می‌نماید. در این راستا، انجام پژوهش به‌منظور بررسی معماری بناهای عمومی و دولتی در ۲۰ سال اخیر، با هدف معرفی آثاری شاخص از معماری بناهای عمومی و دولتی که هر یک به‌نوعی نماینده طیفی از جریان‌ها و گرایش‌های طراحی معماری این‌گونه بناها و فضاها هستند(فارغ از تأیید رسمی آن‌ها) در دستور کار قرار گرفت که هم‌اکنون در قالب جلد سوم کتاب معماری معاصر ایران، به متخصصان و علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

یک‌بار دیگر بر خود وظیفه می‌دانم از استاد ارجمند ایرج اعتصام، برای آماده‌سازی و تدوین جلد سوم این اثر ارزشمند، بنیاد «میرمیران» به دلیل میزبانی و فراهم آوردن بستر این رونمایی، قدردانی کنم و از جامعه حرفه‌ای و دانشگاهی خواهشمندم، نظرات راهگشای خود را به ما منتقل کنند تا با این از این رهگذر، شاهد اتفاقات بهتری در سیاست‌گذاری و اقدامات ترویجی حوزه شهرسازی و معماری کشور باشیم.

با توجه به اینکه جامعه همچنان گرفتار بحران کرونا است و به جهت رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از عدم هرگونه تجمع، به‌اجبار این مراسم را به شکل مجازی برگزار می‌کنیم.

امید است چاپ و انتشار این کتاب، زمینه‌ای پربار برای بررسی و نقد جریان معماری معاصر و تلاش در مسیر اعتلا معماری ایران فراهم آورد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا