نظام مهندسی

«صما» گزارش می دهد:

رواج امضافروشی درپی ضعف هویت سنجی مهندسان/ صوری کاری حاصل کمبود کار برای مهندسان است

یکی از مسائلی که به عنوان یک تهدید جدی در بخش ساختمان سازی مطرح است، ضعف عملکرد مهندسان در بخش نظارت و اجرا است که از دیدگاه کارشناسان تاثیر مستقیمی بر استحکام و مقاومت ساختمان ها دارد.

نظام ساخت و ساز ایران دارای چالش ها و اشکالات متعددی است. از استاندارد نبودن مصالح ساختمانی گرفته تا ساخت و سازهای غیراصولی و اجرای ساختمان توسط افراد فاقد صلاحیت و غیرمتخصص.

در این بین یکی دیگر از مسائلی که به عنوان یک تهدید جدی در بخش ساختمان سازی مطرح است، ضعف عملکرد مهندسان در بخش نظارت و اجرا است که از دیدگاه کارشناسان تاثیر مستقیمی بر استحکام و مقاومت ساختمان ها دارد.

درواقع به عقیده صاحب نظران به دلیل آنکه در بخش ساخت و ساز قراردادهای صوری وجود دارد، عمر مفید ساختمان ها در کشور ما به جای اینکه مانند دیگر کشورها به صد سال برسد، حتی به سی سال هم نمی رسد.

با وجود اینکه امضافروشی و صوری کاری در بین اعضای سازمان های نظام مهندسی امری بدیهی است، اما برخی از مسئولان این سازمان ضمن رد این موضوع براین موضوع تاکید می کنند که امضا فروشی به ‌هیچ وجه در نظام ‌مهندسی وجود ندارد.

جایزه معماری تهران

به اذعان آنها وقتی ‌که یک مهندس زیر پروژه‌ای را امضا می‌کند، در آینده باید کل مسئولیت محاسبات و نظارت‌ این پروژه را به ‌صورت کامل بر عهده بگیرد، بنابراین امضا فروشی در این ‌بین معنا ندارد.

هویت سنجی مهندسان باید بررسی شود

این در حالی است که نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام ضمن تایید این موضوع که صوری کاری و امضافروشی در اغلب استان های کشور وجود دارد، گفت: هرچند میزان صوری کاری و امضافروشی در استان ها متفاوت است، اما متاسفانه در همه استان ها وجود دارد و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

آیت اله رستمی در گفت و گو با «صما» در پاسخ به اینکه آیا از سوی سازمان های نظام مهندسی ساختمان نظارتی بر روی این موضوع وجود دارد، گفت: در استان های مختلف میزان نظارت بر صوری کاری و امضافروشی متفاوت است. در برخی استان ها نظارت قوی تری اعمال می شود و در برخی دیگر از استان ها به این صورت نیست.

وی با اشاره به یک چالش در این بخش افزود: در گزارشاتی که مهندسان سازمان ارائه می دهند، به این صورت است که اگر قرار است به عنوان مجری در محل کارگاه حضور داشته باشند، متاسفانه وقتی این کار را انجام می دهند، بستر هویت سنجی لازم برای حضور مهندسان در بخش نظارت و یا اجرا بسیار ضعیف است.

وی تاکید کرد: درواقع ما باید وارد ساز و کاری شویم که اگر قرار است یک مهندس، مجری یا ناظر یک ساختمان باشد، هویت سنجی آن مهندس باید بررسی شود.

رستمی ادامه داد: به طور نمونه باید دید آیا فردی که در جایگاه مجری ساختمان نظر می دهد، واقعا در جایگاه مجری صلاحیت این کار را دارد یا صرفا نماینده مجری است و با استفاده از مهر و امضای او اقدام به مجری گری می کند.

وی تاکید کرد: بنابراین سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان نهادی که بر اعضای خود نظارت دارد، باید به دنبال این باشد که نظارت دقیقی را بر عملکرد اعضای خود داشته باشد و با انجام هویت سنجی درست و دقیق از حضور مهندسان مجری و ناظر در پروژه ها به طور جدی این مهم را در دستور کار خود قرار دهد. امری که متاسفانه علیرغم اهمیت بسیار، هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است.

رستمی با تاکید بر اینکه برای حل مشکل صوری کاری و امضافروشی باید با سختگیری بیشتری اجرای قانون را در سازمان ها پیگیری کنیم، اظهار داشت: البته حل چنین مشکلی از آنجایی که به یک خرده فرهنگ تبدیل شده و تقریبا در همه استان های کشور جاری است؛ ممکن است تا حدودی زمانبر باشد، اما به هر حال باید به طور جدی دنبال شود.

نرخ ناکافی تعرفه خدمات مهندسی، عامل امضافروشی

به گزارش «صما» اما دلایل دیگری نیز درخصوص امضافروشی و صوری کاری در بین مهندسان از سوی مسئولان نظام مهندسی مطرح می شود که از جمله آنها می توان به نرخ ناکافی تعرفه خدمات مهندسی اشاره کرد.

در این راستا عضو هیئت مدیره سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران معتقد است: در حال حاضر قیمت‌های خدمات مهندسی غیرواقعی بوده و به یقین می ‌توان گفت دریافتی مهندسان ناظر فاصله زیادی با نوع خدمات ارائه‌ شده از سوی آنها دارد.

مهیار فرنیا تاکید کرد: تا زمانی که مبالغ دریافتی مهندسان با نوع خدمات ارائه‌ شده از سوی آنها تناسب و همخوانی نداشته باشد، صوری کاری اجتناب ‌ناپذیر است و قیمت خدمات مهندسی باید بر مبنای واقعی تعیین شود.

امضافروشی حاصل کمبود شغل برای مهندسان است

به گزارش «صما» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی نیز بر این باور است که امضافروشی مهندسان، حاصل به هم خوردن توازن عرضه و تقاضای کار در بازار است.

محمد حسین شرکا ادامه داد: در طول یک سال حجم کار برای مهندسان حدود ۵ میلیون متر مربع است، اما میزان ظرفیت موجود در بین مهندسان عمران حدود ۱۲۰ میلیون مترمربع است. با این حساب حدود ۴ درصد ظرفیت اشتغال برای مهندسان وجود دارد و به عبارت دیگر سالانه تنها به حدود ۴ درصد مهندسان عمران کار ارجاع داده می شود.

وی تاکید کرد: بند ۵ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، ابزار قانونی در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت جلوگیری از صوری گری یعنی نظارت بر حسن عملکرد مهندسان است.

شرکا بیان داشت: فاصله بسیار زیاد مابین میزان اشتغال موجود و ظرفیت موجود مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار، از چالش های بزرگ پیش روی سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

‫۳۸ دیدگاه ها

  1. مهندسان عضو شرکتهای پیمانکاری که توسط سازمان برنامه و بودجه رتبه بندی شدند ( گرید ۵ ابنیه ) و با بخش های عمرانی دولتی همکاری می کنند از عضویت در شرکت های حقوقی نظام مهندسی منع شوند .

    1. با استعلام از سامانه ساجات میتوان مدیرعامل و سهامداران شرکت های پیمانکاری رتبه بندی شده توسط سازمان برنامه و بودجه را شناسایی کرد تا از دادن کار نظارت و اجرای نظام مهندسی به انها خودداری کرد

  2. سامانه ثبت ساعت تردد کارکنان در شرکت های خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن نصب شود ، مهندسان ناظر و مجری در کانکس کنار ساختمان باید اسکنر اثر انگشت را لمس کنند تا حضورشان سرساختمان به اطلاع شورای انتظامی نظام مهندسی برسد .

  3. برای توقف امضافروشی مهندسان باید از مالکان بخواهید که حضور یا عدم حضور مهندسان مجری و ناظر سرساختمان را اعلام کنند .

    1. سوابق بیمه تامین اجتماعی مهندسان را بررسی کنید تا مشخص شود که مهندسان در کدام ارگان دولتی یا خصوصی یا در کدام صنف شغل آزاد ( مبل فروشی ، پیتزا فروشی ، مصالح فروشی …) مشغول به کار هستن ؟ و در شرکت های حقوقی نظام مهندسی امضافروشی میکنند

  4. مهندسانی که از طریق شرکت های پیمانکاری خود در مناقصات عمرانی دولتی شرکت میکنند ، فرصت نظارت در نظام مهندسی را ندارند .

  5. چرا عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان م…. با خرید پروانه سایر مهندسان یک شرکت آزمایشگاه خاک و بتن صوری تاسیس کرده و تمام کارهای آزمایشگاهی را تصاحب میکند ( تعارض منافع )

  6. مهندسانی که از طریق شرکت های پیمانکاری خود در مناقصات عمرانی دولتی شرکت میکنند ، فرصت نظارت و طراحی و اجرا در نظام مهندسی را ندارند .

  7. سوابق بیمه تامین اجتماعی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت های حقوقی و آزمایشگاه های نظام مهندسی هر ۶ ماه یکبار توسط وزارت راه و شهرسازی باید بررسی شود و افراد شاغل در بخش دولتی و خصوصی از عضویت در شرکت های حقوقی نظام مهندسی منع شوند . بخش نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی هر ماه ۴ دفعه سرزده به دفاتر مرکزی شرکت های مجری حقوقی و آزمایشگاه های خاک و بتن نظام مهندسی مراجعه کند و مدیرعامل غایب شرکت در محل کارش را شناسایی کند

  8. در وهله اول لازم است بانک اطلاعاتی از تمام مهندسین زیرپوشش سازمان نظام مهندسی فراهم شود، سپس افراد از لحاظ توانمندی و سوابق رتبه بندی شوند و درنهایت نسبت به آموزش های لازم اقدام گردد.

  9. وقتی یک شرکت خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در اراک قرار دارد ولی مدیرعامل شرکت ساکن لنگرود استان گیلان است و حتی ۱ روز در ماه در محل کارش حضور ندارد ، آیا از طریق بازرسی ها مستمر و سرزده نمیتوان این امضافروشان را شناسایی کرد ؟؟

  10. پاسخ
    اگه به طور سرزده به دفاتر طراحی و ازمایشگاه های خاک و بتن سربزنید هیچ کدام از اعضای پروانه دار و امتیازآور این شرکت ها در محل کارشان حضور ندارند ، خدمات صوری ارایه شده

  11. حتی ویزیتورهای پخش مواد غذایی هنگامی که وارد مغازه های بقالی و سوپرمارکت میشوند موظف هستند دستگاه GPS خود را روشن کرده و حضور خود در مغازه ها را به اطلاع شرکت اصلی برسانند ، ولی در نظام مهندسی هیچ وسیله ای برای هویت سنجی حضور مهندسان سرساختمان نیست .

  12. مدیرعامل شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک در اراک تعهد محضری به وزارت راه و شهرسازی داده که شاغل تمام وقت در شرکت باشد و شاغل در بخش دولتی یا خصوصی نباشد، ولی متاسفانه می بینیم که شاغل در بخش معدن در شهر ارومیه است و اصلا در محل کارش حضور ندارد ، این امضافروشی و پروانه فروشی است

  13. مسئلهَ: آیا اعضای هیئت مدیره که پروانه اشتغالشان بواسطه اجرای قانون تودیع شده است می توانند از صلاحیت های مضاعف دیگر خود (ماده ۲۷، کارشناسی های موردی ، بازرسی گاز، آبفا و …) استفاده کنند؟ = منع تعارض منافع

  14. 🅾سامانه پر شفافیت

    از همان روز اول که با دخالت جهانگیری(معاون اول رییس جمهور) ترکیب شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بهم خورد میشد این روزها را دید و حدس زد.

    ❗میشد دید که تهیه سامانه جامع و یکپارچه ملی خدمات مهندسی مهم نباشد.
    ❗میشد دید شفافیت در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و استان ها مهم نباشد.

    ۳۱ استان هر کدام یک سامانه برای خود راه انداخته و به گردش امور میپردازند.

    حجم بالایی پول در صندوق مشترک استان ها خوابیده و این پول میتوانست صرف راه اندازی سامانه جامع خدمات مهندسی شود تا دولت الکترونیک در سازمان نظام مهندسی ساختمان پیاده شود(نه صرف راه اندازی پژوهشگاه در میان این همه پژوهشگاه قدر کشور).

    موضوعات مهم دیگری همچون
    شناسنامه فنی و ملکی ، دستورالعمل منافع متعارض ، برخورد قاطع با هییت مدیره هایی که تخلف کردند ، کنترل ساختمان(QC) ، شفافیت جلسات هییت مدیره ها ، مصوبات مسئله دار مجامع ، بیمه کیفیت ساختمان ، آموزش انلاین مانده.

    ❗نقطه ناامیدکننده این است یکسال دیگر انتخابات هییت مدیره سازمان نظام مهندسی استان هاست هنوز احکام افرادی که در انتخابات گذشته ردصلاحیت شدند نیامده.

    شاید وقتش رسیده ترکیب شورای مرکزی و هییت رییسه و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور(به دور از دخالت جهانگیری ها) تغییر کند تا اوضاع بدتر از این را نبینیم مگر اینکه سریعتر نیازهای مهم جامعه سالم مهندسی را پیاده نمایند.

  15. مجری ذیصلاح مسئولیتهای بسیار گسترده ای در ساختمان دارد و این بر خلاف ادعای برخی مالکان و بساز بفروشان است که می خواهند با حداقل مبلغ برگ تعهد اجرا از مهندس مجری اخذ کنند. عبارت « مجری صوری » عبارتی ست کاملاً بی معنا و نادرست. مجری صوری از نظر قانون هیچ معنایی ندارد. مهندس مجری که دارای پروانه اشتغال مورد تأیید نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی باشد وقتی برگ تعهد مجری برای ساختمانی گواهی امضا نماید از نظر قانون مجری و سازندۀ ساختمان محسوب می شود و در برابر تمامی عواقب مترتب بر ساخت ساختمان مسئول خواهد بود. بر اساس قانون ساخت یک ساختمان مسئولیتهای متعددی را برای سازنده یا همان مجری ایجاد می نماید. عمده این مسئولیتها را می توان در سه گروه طبقه بندی کرد.

    گروه اول؛ مسئولیت مربوط به نقایص و حوادث ساختمانی در حین ساخت را شامل می شود. به این معنی که اگر در حین ساخت ساختمان حادثه ای رخ دهد و یا در ساختمان نقصی عارض شود یکی از مقصرین مجری خواهد بود. در زمان رسیدگی به پرونده آن حادثه در محاکم قضائی، قاضی به این مسأله کاری ندارد که مجری واقعاً در کارگاه حضور داشته یاخیر، در هر صورت وی را محکوم به پرداخت بخشی از خسارات و دیات آن حادثه خواهد نمود. نمونه های متعدد این حوادث که طی چند سال اخیر در تهران و سایر شهرها رخ داده است و منجر به محکومیت مهندسان مجری از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان دیه و خسارت شده است. نمونه هایی از این حوادث؛ ریزش گود و تخریب ساختمان مجاور، مرگ یا قطع نخاع کارگران در اثر سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی در کارگاه ساختمانی،گازگرفتگی و خفگی در اتاقهای غیر استاندارد کارگری و موارد متعدد مشابه بوده است.

    گروه دوم؛ مسئولیتهای مهندس نسبت به نقایص و حوادث دوران بهره برداری ساختمان است. طبق قانون و مقررات جاری کشور درحوزۀ ساختمان مجری یا همان سازنده ضامن آن ساختمان در طول عمر مفید آن خواهد بود. به همین جهت در حوادث سقوط سنگ نما بر روی عابران پیاده بخش بزرگی از سهم تقصیر و جبران خسارت بر عهدۀ مجری ساختمان قرار داده شده است. همچنین در مورد شکایات ساکنین ساختمان به دلیل نقایص آن محاکم قضائی ابتدا سازنده و مجری ساختمان را فرا می خواند و عمدۀ خسارات جبران نقایص را به گردن ایشان می اندازد.

    گروه سوم؛ مسئولیتهای مالیاتی ست که گریبان مهندسان مجری را می گیرد. اکثر مهندسان مجری با خیال خامِ عدم نیاز به حضور در کارگاه، با مبالغ اندکی اقدام به صدور برگ مجری برای پروژه های ساختمانی می نمایند. به محض ثبت برگ مجری در سامانۀ نظام مهندسی و یا شهرداری متراژ پروژۀ مربوطه به عنوان کارکرد مهندس به سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد. پس مدتی که مهندس نیاز به مفاصا حساب مالیاتی پیدا می کند و یا پروندۀ کارکرد او در ادارۀ مالیات رسیدگی می شود، ممیز مالیاتی اجرای ساختمان را با مبالغ واقعی بازار ساختمان برای ساخت و اجرا محاسبه می کند و درآمد مهندس را ده ها برابر بیش از اظهار وی بدست می آورد و علاوه بر مالیات سنگین، جریمه های ناشی از کتمان درآمد را نیز برایش محاسبه می نماید. بدین ترتیب مهندسی که بدون اطلاعات کافی اقدام به صدور برگ مجری نموده است مجبور می شود چندین برابر درآمد خود را تقدیم سازمان امور مالیاتی کند.

  16. چیزی به عنوان شاغل تمام وقت در شرکت های آزمایشگاهی خاک و بتن نظام مهندسی وجود ندارد ، مدیران چند شغله شرکتهای آزمایشگاهی در حال ارایه خدمات صوری به مردم هستن . یعنی مدیر آزمایشگاهی که از ۸ صبح تا ۴ عصر در آزمایشگاه باشد کم است

  17. ثبت تردد با استفاده از اپلیکیشن موبایل، راهکاری برای کاهش هزینه‌ها
    به دلیل هزینه‌های قابل توجه تهیه و نگهداری دستگاه‌ حضور و غیاب، بسیاری از کسب و کار‌ها ترجیح می‌دهند که راهکار‌های نوین ثبت تردد را جایگزین دستگاه ثبت اثر انگشت و تشخیص چهره کنند. اتنسی با بهره گیری از امکانات تلفن‌های هوشمند، راهکارهایی را جهت کاهش هزینه ثبت ورود و خروج پرسنل ارائه می کند:

    ثبت تردد با استفاده از موقعیت جغرافیایی و GPS
    ثبت تردد با استفاده از دستگاه بلوتوث اتنسی

    سامانه‌های ابری؛
    جایگزینی برای نرم‌افزارهای سنتی
    استفاده از سامانه‌های ابری، از متداول ترین روش‌های مدیریت هزینه‌ها در مجموعه های کوچک و متوسط مقیاس به حساب می‌آید که مزایای قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت:

  18. چرا ظرفیت اشتغال شرکت های خدمات آزمایشگاهی به نصف کاهش نمی یابد ؟؟ تا ظرفیت شرکت های نورچشمی رییس سازمان زود پر نشود ؟؟ تا زود به زود شرکت صوری ثبت نکنند ، ظرفیت آزمایشگاه خاک پایه ۲ از ۴۰ کار در سال به ۲۰ کار در سال کاهش یابد .

  19. افراد فاقد پروانه نظام مهندسی ، افراد فاقد مدرک عمران و معماری از عضویت در شرکت های مجری حقوقی و شرکتهای آزمایشگاه خاک و بتن منع شوند ، مثلا چرا یک آرماتوربند بیسواد یا پزشک باید سهامدار عمده یک شرکت مجری حقوقی یا آزمایشگاه خاک و بتن باشد ؟؟

  20. استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی مهندسان عضو شرکتهای حقوقی و آزمایشگاه های نظام مهندسی ضروری است ، مثلا یکی از اعضای امتیازآور یکی از آزمایشگاه های خاک در نظام مهندسی اراک ، کارمند شرکت برق باختر است ولی این آقا تعهد محضری دروغ داده که شاغل تمام وقت در شرکت است و هیچ برخورد قانونی با او نشده و همچنان عضو شرکت هست .

  21. مهندسان ناظر کرمانشاه به سامانه جی پی اس مجهز متصل می شوند…

    منبع خبر:
    @avayzagros

    رئیس نظام مهندسی استان کرمانشاه گفت: حضور مهندس ناظر در مراحل مختلف ساخت و ساز از طریق تعریف جی‌.پی.اس با یک لینک ارتباطی بین نظام مهندسی و شهرداری به زودی به مرحله اجرا می‎رسد.

  22. نکته ایی که مبهم باقی مانده سیستم بازرسی هست که رویش خیلی حساب می کنند. این سیستم بایستی روی کار تک تک ناظران بصورت میدانی نظارت کرده و گزارشات را کنترل کند و در جهت اصلاح وضعیت اقدام کند… و این سیستم قراره به شهرداری سپرده شود که چون خودشان از وضعیت آگاه هستند امکان نداره بصورت حقوقی زیر بار این مسئولیت بروند که همین الان هم فقط در بحث پیشگیری و پلیس ساختمان هزار تا مشکل وجود داره پس اینکار شرکتهای وابسته خدماتی سپرده میشه که همین تضمینی برای بهبود فرآیند نخواهد داشت. این وسط خوش به حال مالکین انبوه ساز و پرادعایی خواهد شد که با مبلغی بسیار پایین تر از هزینه نظارت، ناظر را انتخاب برده کرده و هرکاری می خواهند انجام می دهند

  23. مهندسی که شاغل در صنایع پتروشیمی عسلویه است ، نمیتواند و نباید به عنوان مدیرعامل یا امتیازآور شرکت حقوقی ( آزمایشگاه ) خاک و بتن نظام مهندسی فعالیت کند .

  24. به نظر شما چه کسی مقصره
    -وقتی نظام مهندسی، مهندسی شده نیست ویک مهندس پایه سه بدون تجربه وصرفا با اوردن یک رزومه از دویا چند شرکت صوری کار نظارت تحویل می گیره وبعد توش میمونه وکسی هم کنترل نمیکنه چه انتظاری هست شان مهندس حفظ شود ایا بهتر نبود نظام ترتیبی میدادتا یک مهندس پایه سه ابتدا یکی دو پروژه را زیر نظر یک مهندس باتجربه میگذروند وبعد از اینکه مهندس مربوطه تایید کرد شروع بکار میکرد اونم با کار کوچک وبه ترتیب کار بزرگ واگه مشگل پیدا میکرد همان مهندس تا چند وقت کارشا زیر نظر داشت تا ورزیده بشه ؟!

  25. ای کاش دولت و مجلس یه فکری برای مهندسین ناظر کنن حداقل بیمه اشون رو خود دولت بده واقعا گاهی ناظرا هستن که درآمد سالانه اشون فقط پنج میلیونه ! که عملا نمیتونن خودشون رو بیمه کنن حداقل بیمه بازنشستگی داشته باشن

  26. فقط میدانم کار مهندسی در چارچوب ضوابط فعلی مثل ریگ بیابان نیست که هرکس بتواند هرچقدر که دلش خواست کار بگیرد ! واقعیت اینست که حجم کار موجود در استان حتی باندازه یک دهم حجم کل ظرفیت اشتغال افراد حقیقی و حقوقی حاظر در سازمان هم نیست ،!!!! بنابراین وقتی چنین گپ بزرگی بین عرضه و تقاضا وجود دارد و مافیا و نور چشمی ها هم بر ابعاد این بی تعادلی میافزایند ، معلوم است که به ضعیفان و افراد غیر وابسته دیگه کار نخواهد رسید!!! ، مشکل باید از اساس حل شود ، دعوای حقیقی و حقوقی فقط با عث گم کردن راه و سو استفاده زیاده طلبان میشود !! اگاه باشیم .

  27. اصل فساد و ناعدالتی همین است چرا باید اشخاص حقیقی ۱۰ درصد ظرفیت در سال کار بگیرند و شرکتهای حقوقی تا خرخره ظرفیتشان برای بلعیدن کار نظارت باز باشد . لطفا تعریفی از شرکت حقوقی مد نظر قانونگذار بفرمایید.سپس بفرمایید چند درصد شرکتها بر اساس تعریف فوق تشکیل شده اند و در حال فعالیت‌؟
    با شیوه فعلی حاکم بر شرکتهای حقوقی که مبتنی بر خرید تعدادی پروانه هست همه مهندسان اعم از حقیقی و حقوقی واقعی و بهره برداران آسیب دیده اند.

  28. در مورد افزایش تعداد مهندسان و اینکه بخش عمران و مسکن کشور ظرفیت این تعداد مهندس رو نداره.
    بنظر من روند فعلی ارتقا پایه و تمدید پروانه مهندسی باید تغییر کنه.
    چه معنی میده که فقط با گذشت چند سال از صدور پروانه و طی چند دوره آموزشی که اون هم به درستی اجرا نمیشه مهندس ارتقا پایه بگیره. یا کسی که دو دهه قبل آزمون قبول شده الان پایه ارشد داشته باشه.
    شرط لازم جهت ارتقا پایه قبولی در آزمون سازمان سنجش باشه.

  29. اجرایی شدن نسبی مقررات ملی و قانون نظام مهندسی ساختمان و آیین نامه اجرایی این قانون در استان خوزستان به همت اعضای سازمان آن استان و سازمان بازرسی کل کشور و تاثیرات ان

    در خوزستان سازمان بازرسی استان به بحث شرکت های صوری حقوقی ورود کرده.

    از زمان این اتفاق کارهای بیشتری به اشخاص حقیقی و حقوقی واقعی رسیده است.

    پروانه فروشی کاهش یافته و نرخ فروش پروانه واقعی شده. مهندس پایه ۱ پروانه اش را ۲۵۰ میلیون تومان هم نمیفروشد.

    دیگر خبری از گرفتن کار ج و د توسط مهندس پایه ۳ به سبب شرکت صوری حقوقی نیست.

    سازمان بازرسی خوزستان گفته وفق ماده ۱۴ و ۱۶ آیین نامه اجرایی شخص حقیقی شرکت حقوقی باید روی نقشه امضا کند و صلاحیتش وفق ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی کنترل شود.

  30. جناب آقای مهندس اسلامی
    وزیر محترم راه و شهرسازی

    با سلام و احترام
    سازمان نظام مهندسی ساختمان در ۳۱ استان با مشکلات جدی روبه‌روست که نیاز فوری به رسیدگی و حل آن است. البته موارد بیش از این‌هاست و در گام اول به موارد زیر اشاره شده است:

    ۱. فساد ناشی از شرکت‌های صوری حقوقی که با استفاده از پروانه مهندس پایه ۳ اقدام به اخذ نظارت و اجرای ساختمان ج و د می‌کنند (برخلاف صلاحیت مندرج در ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی) که باعث تضییع حقوق مهندسان حقیقی و شرکت‌های سالم حقوقی شده است. دفع این فساد فقط نیاز به کنترل صلاحیت و ظرفیت مهندس حقیقی شرکت حقوقی دارد.

    ۲. عدم تهیه شیوه‌نامه ارجاع نظارت برای اشخاص حقیقی و حقوقی با لحاظ موضوع تمدید و جانشینی که پارامترهایی با لحاظ تفاوت پایه افراد، سابقه پروانه و سابقه عملی در آن لحاظ گردد تا عدالت رعایت گردد.

    ۳. عدم تهیه سامانه جامع یکپارچه خدمات مهندسی. در وضعیت حاضر هر استان یک سامانه دارد که عواملی به دستکاری اطلاعات سامانه می‌پردازند (نقض قانون جرایم رایانه‌ای) که منجر به سپردن خدمات مهندسی ناعادلانه می‌شود. تاکنون سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همت عالیه را برای ساخت سامانه جامع مهندسی به کار نبسته است.

    ۴. استفاده از خدمات ۷ مهندس ناظر از ابتدای شروع عملیات ساختمانی با هدف توجه به مهندسان نقشه‌بردار، شهرسازی، ترافیک (وفق دستورالعمل‌های موجود)

    ۵. تقویت و گسترش خدمات مهندسان مجری برای افزایش عمر ساختمان، صنعتی‌سازی و بهره‌وری

    ۶. نقض دستورالعمل منافع متعارض توسط ارکان سازمان نظام مهندسی استان‌ها و کارمندان راه و شهرسازی و سایر ۱۲ دستگاه تعریف‌شده در دستورالعمل منافع متعارض. در این موضوع اصلاً پیگیری در جهت تعقیب افراد متخلف از سوی اداره راه و شهرسازی ۳۱ استان رخ نداده است.

    ۷. فقدان شفافیت در انتشار کارکرد مهندسان و مصوبات هیئت مدیره در سایت رسمی اکثر استان‌ها

    در خاتمه باید اشاره گردد در دوره حضرتعالی هیچ اتفاق چشمگیر مثبتی برای مهندسان نظام مهندسی ساختمان رخ نداده است. انتظار می‌رود وزارت شما به دور از هر وعده با سرعت بیشتری، شفافیت و دولت الکترونیک را در سازمان نظام مهندسی ساختمان در جهت دفع فسادها پیاده‌سازی نماید.

  31. ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: متن طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین یا بازنشستگان تهیه و پس از جمع‌آوری امضا برای اعلام وصول و رسیدگی به هیأت رئیسه تقدیم شد. 

    متن طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین یا بازنشستگان به شرح زیر است:

    ماده واحده

    صدور و تمدید هر نوع مجوز یا پروانه اشتغال به کار وکالت، کارشناسی از قبیل کارشناسان رسمی دادگستری، نظام مهندسی، خدمات مشاوره، ترخیص‌کاری و  خدمات گمرکی، ازدواج و طلاق، امور اتباع بیگانه، تعویض پلاک، صدور گواهینامه، حج و زیارت، قرارداد برونسپاری، انواع داروخانه‌ها و مراکز درمانی، خدمات انتظامی و قضایی و سایر عناوین مشابه برای افراد حقیقی و حقوقی که هریک از اعضای آن در هریک از صندوق‌های بیمه حقوق و یا مستمری دریافت می‌کنند یا در هریک از آنها عضو هستند ممنوع است. 

    تبصره: کسانی که قبلاً مجوز و یا پروانه دریافت کرده‌اند باید تا یک‌سال بعد از این قانون، با افراد دارای صلاحیت جایگزین گردند.

  32. 👈 #مجری_ذیصلاح #مجری_صوری ⛏⛏

    ⭕ مافیا در ساخت و ساز شهری

    ✍ به ضرس قاطع عرض میکنم ، این ساحه(بالاخص ساخت و ساز شهری ) به شدت مافیایی هست.

    👈 مافیا در درون سیستمی رشد میکند که دچار تناقض های درونی باشد والا در سیستم همگون و اندام وار مافیا در نطفه خفه میشود و یا محدود میشود. به قول شما(مهندس نکوفر ) عفونت در بدنی رشد میکند که مقاومت درونی بدن کاهش می یابد و سیستم ایمنی بدن درست کار نمیکند
    مافیا مانند زخم درونی عمل میکند و سیستم را از کار میاندازد و بی اثر میکند.

    👈 مجری ذیصلاح در سیستم صنعت ساختمان شهری کمترین اثر را دارد چون کمترین دخالت را در روند اجرا دارد. 🏗🏗

    👈 مافیا به نفع اقلیت هست و به ضرر اکثریت. مثل سم عمل میکند و سیستم را از کار میاندازد.
    امروز نظام مهندسی ساختمان در امر اجرا ناظر صرف هست. مهندس مجری ملغمه ای از نظارت و امضا فروشی و دلال بازی هست. فقط در روی نقشه های مصوب شهرداری و نظام مهندسی ساختمان خودنمایی می کند در عالم واقع امکان خودنمایی ندارد. نه قرارداد را با پیمانکاران می بندد و نه تاثیری در خرید مصالح دارد و نه نقشی در زمان بندی پروژه دارد. 🔖🔖

    👈 فقط مهندسان کاغذی هستیم ما مهندسان مجری.
    چه اسم با مسمایی متاسفانه
    مهندس مجری کاغذی یعنی فقط در روی کاغذ هویت می یابد نه در محوطه کارگاه. 📝📝

    ✍ مادامیکه ما متشکل نیستیم مافیا بر آرمانهای ما خواهد چربید. مادامیکه من و توی مهندس مجری کاغذی متحد نشدیم نخواهیم توانست از روی کاغذ بلند شده و در داخل کارگاه نقش آفرینی کنیم . 🏗🏗

    👈 میدانم که به ساحت و شان مهندسی همکاران مجری مان برخورد ولی واقعیت مثل یک سیلی محکم به صورت مان میخورد که تو مجری واقعی نیستی تو فقط روی کاغذ مهندس مجری هستی
    ✍ #حرف_آخر : مهندس مجری کاغذی
    چقدر درد آور است این عنوان تلخ!
    به هر روی فعلا در این ایستگاه متوقف شده ایم و اراده ای برای حرکت به ایستگاه بعدی نمی بینم.

  33. اخذ گواهینامه رانندگی حق همه افرادی است که مشکل بینایی و جسمانی حاد ندارند و از گواهینامه پایه ۲ بعد از چند سال به پایه ۱ میرسد و داشتن آن با آزمون تائید و هر ۵ یا ۱۰ سال تمدید اعتبار میشود. در صورت عدم تمدید نیز این صلاحیت لغو نخواهد شد فقط یک جریمه عدم تمدید به آن تعلق میگیرد

    ولی محدودیت سنی دارد

    یعنی به افراد بالاتر از یک سن مشخص حتی در صورت داشتن قوای جسمانی و روانی لازم این صلاحیت دیگر تعلق نخواهد گرفت و ابطال میشود و حتی اگر فرد دست و فرمان آنچنانی و … داشته باشد هم دیگر نمیتواند پشت فرمان بشیند. پشت فرمان ماشینی که خود خریده و بیمه و مالیاتش را هم داده چه برسد به اینکه پشت فرمان سایرین جلوس کند‌. این فرد میتواند در صورت علاقه تجربیات خود را در قالب آموزشگاه با دیگران شریک و سهیم شود.

    صلاحیت حرفه ای مهندسان نیز با قانون جدید که انشاالله مصوب خواهد محدود و در آن شروط سنی لحاظ میشود و این عزیزان معلومات دار بازنشسته میتوانند تمام قد و تمام وقت به مباحث پژوهشی و آموزشی بپردازند و معلومات و تجربیات خود را با جوانان سهیم گردند.

  34. 🅾انفعال و فساد در وزارت راه و شهرسازی

    حدود یکسال و اندی است به عنوان کاشف فساد برخی شرکتهای صوری حقوقی فعالیت می کنم و احتمالا اکثر مهندسان از آن مطلع نیستند. حدس هم میزنم بعد دفع فسادش باز خیلی ها از قضیه بیخبر بمانند.

    تعجب آور یک سال و اندی دنبال دفع این فساد از ۳۱ استان کشور هستم بعد مقامات دفتر توسعه مهندسی وزارت رسیدگی نمی کنند اما اخیرا با تر شدن لب افرادی ، شیوه نامه ای جهت تثبیت این فساد تا مرز ابلاغ توسط وزیر رفت.

    دیگر لکنتی برای گفتن این جمله ندارم چرا که به اطمینان رسیده ام: که فساد تا بیخ گوش وزیر راه وشهرسازی + معاونش رفته است.

    اینکه یک سال و اندی بابت فسادی با گردش مالی حداقل ۲۵۰۰میلیاردتومانی(در سال) در صنعت ساختمان بدوم اما دست آخر شیوه نامه ای برای تثبیت این فساد مهیا شود جز وجود فساد تا رده های بالا وزارت معنایی ندارد.

  35. 🟦در شرایطی که جوان متولد ۱۳۶۸ بر مسند هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نشسته است، ساختار نظام مهندسی ساختمان، دچار نوعی انحصار در حلقه مدیریتی است و رخوت و سستی و کندی فعلی حاکم بر ساختار مدیریتی نظام مهندسی ساختمان، حاصل همین تفکر انحصارگرا است

    🔹اعمال شرایط و کمیت‌های قرون وسطایی، فرصت تحول را از حوزه مدیریت مهندسی کشور گرفته‌اند

    🔸هیچ ارتباطی نمی‌توان بین پایه مهندسی با توان مدیریتی یافت

    ♦️امید آنست که وزیر راه و شهرسازی، به این مانع بزرگ بر سر راه توسعه مهندسی کشور پایان دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا