حمل و نقل

نرخ بازگشت سرمایه در بخش ریلی مسافری پایین است

مدیرعامل یک شرکت حمل‌ونقل ریلی با اشاره به مشکلات مالی فعالان بخش مسافری، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش ریلی به خصوص مسافری رقم‌هایی بالایی را می‌خواهد، ضمن این‌که نرخ بازگشت سرمایه خیلی پایین است.

ابوالقاسم سعیدی اظهار کرد: شرکت مهتاب سیر جم وابسته به بنیاد ناجاست که در سال ۸۸
تشکیل شد و سال ۸۹ تعداد ۱۲۵ دستگاه واگن را از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خریداری
کرد. تعدادی این واگن‌ها مسافری و بخشی نیز واگن‌ها مولد (تامین برق مورد نیاز)
بودند
.

وی با بیان این‌که عمده فعالیت ما در بخش مسافری است، افزود: در سال
۹۵ راه‌آهن بر اساس سیاست‌های یکجانبه خودش ۲۵ دستگاه از واگن‌های ما را از گردش و
سیر بهره‌برداری خارج کرد
.

وی با اشاره به سیاست‌ راه‌آهن برای خروج واگن‌ها با عمر بالا،‌ ادامه
داد: این در حالی است که قبل از این سیاست، تعدادی از واگن‌ها با نظر و صلاحدید راه‌آهن
بازسازی شده بود. در واقع علی رغم این‌که شرکت روی بازسازی این واگن‌ها هزینه قابل
توجهی داشته اما بعضی از این واگن‌ها از رده خارج شد
.

وی با بیان این‌که این کار باعث شد تا شرکت به لحاظ مالی مقداری دچار
مشکل شود، اظهار کرد: البته شرکت‌های ریلی خود به خود از نظر مالی دچار مشکل هستند،
چراکه سرمایه‌گذاری در بخش ریلی به خصوص مسافری رقم‌هایی بالایی را می‌خواهد ضمن
این‌که نرخ بازگشت سرمایه خیلی پایین است. در مجموع در شرایط کنونی جاذبه کافی
برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد
.

مدیرعامل مهتاب سیرجم بیان کرد:‌ سیاست‌های اینچنینی راه‌آهن نیز به
نظرم خودش مزید بر علت است. بخش ریلی نیازمند مشقو‌هایی برای جذب سرمایه است اما
متولیان با یک سری سیاست، بخش ریلی را دچار مشکل می‌کنند
.

سعیدی با اشاره به برنامه خروج حدود ۴۰۰ دستگاه واگن مسافری با عمر
بالای ۳۰ سال از شبکه ریلی، افزود: با این کار یک سوم ناوگان ریلی کشور از چرخه
بهره‌برداری خارج می‌شود. گرچه خوشبین هستیم که این برنامه عملیاتی نشود اما
چنانچه عملیاتی شود، مهتاب سیرجم در حال حاضر واگنی که مشمول برنامه راه‌آهن برای
خروج واگن‌های با عمر بالای ۳۰ سال ندارد
.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون ۱۰۳ واگن در اختیار داریم، گفت: از این
تعداد ۷ واگن رستوران، ۹ واگن رستوران و
۸۷ واگن
دیگرنیز واگن مسافری است. با این ناوگان می‌توانیم سالانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار
نفر مسافر را در شبکه ریلی کشور جابجا کنیم
.

وی با یادآوری این‌که مسیر فعالیت ما عمدتا در جنوب است، اظهار کرد:
قطارهای ما در مسیر تهران-مشهد، تهران-خرمشهر، تهران-اندیمشک،‌تهران-اهواز و
تهران-یزد سیر می‌کند
.

به گزارش تسنیم، اوایل ماه گذشته معاون امور ناوگان راه‌آهن از
خروج ۳۹۷ واگن فرسوده از شبکه ریلی کشور تا پایان ماه جاری (تیر
۹۷)
خبر داده و گفته بود: تا پایان سال متوسط عمر لکوموتیو در گردش به ۳۱.۵۷
سال و متوسط عمر واگن باری در گردش به ۲۲.۶۵ سال کاهش خواهد یافت.

مجتبی تفقدی افزود: با توجه به حساسیت بیشتر واگن‌های مسافری و جهت
ایجاد ایمنی و رفاه بیشتر برای مسافران، برنامه از رده خارج کردن واگن‌های مسافری
با سن بالا از سال ۹۴ در دستور کار این معاونت قرار گرفته و تا پایان سال گذشته
۶۱۵
دستگاه واگن مسافری با عمر بالا از رده خارج شد.

وی با بیان این‌که با این کار سن متوسط واگن‌های مسافری حدود ۱۰سال
کاهش یافته است، افزود:‌ بر اساس برنامه پایانتیر امسال ۳۹۷ دستگاه واگن
مسافری از رده خارج می‌شود که با این اقدام متوسط عمر واگن‌های مسافری در
گردش به ۲۰ سال کاهش می‌یابد. هدف بلندمدت شرکت راه‌‌آهن در بخش ناوگان،
کاهش متوسط عمر انواع ناوگان ریلی تا ۱۵ سال است و تا پایان امسال متوسط عمر
لکوموتیو در گردش به ۳۱.۵۷ سال و متوسط عمر واگن باری در گردش به ۲۲.۶۵ سال کاهش خواهد
یافت
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا